Drivankeret Startet 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2017 Hei. Jeg har en volvomotor der nummerplaten er uleselig. Når jeg skal skaffe deler til denne er problemet at jeg ikke aner hvilken versjon av VP dette er. Vannjeten til båten er levert fra fabrikk i 1990, så det er trolig at motoren er fra samme år ca. Så til dagens problem: Jeg har prøvd i tre dager nå å få byttet olja uten hell. Jeg har prøvd ta bort peilepinnerøret og koble en slange på motoren. Det eneste som skjedde var at jeg hørte noen luftlyder ved veivhusventilasjonen. Jeg har prøvd å få en slange ned i peilepinnerøret, men etter å ha lest på nett om slanger som har satt seg fast er jeg ikke så giret på det. Jeg kan kjenne en 25mm mutter under bunnpanna bakerst på motoren, men jeg klarer ikke å få den løs. Så nå lurer jeg på om det er noen som har noen gode ideer før jeg må ta ut motoren? Jeg har lest på nett at det kan være et plugget hull på motoren det går å åpne, kan det være det på blidet, på venstre side av motoren, rett foran dieselfilteret? Noen som kan hjelpe både med identifisering og tips om metode for oljeskift? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Åy, den så ikke pen ut. jeg tror det er en TAMD41 (eller AQAD41 for drev) Vannjet vet jeg ikke, men maskinen er samme. Redigert 19.Juli.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 ser ut som en Tamd 41 b Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Worry II Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Jeg mener peilepinnen egentlig skulle stått her (var vel gul originalt) Oljesuger nedi der pleier å være den vanligste måten for tømming ved oljeskift. Er det der du har forsøkt ? Redigert 19.Juli.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Drivankeret Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Jeg har prøvd å suge ut der ja, både gjennom røret og ved å ta ut røret. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Har den stått lenge under vann denne motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Drivankeret skrev 1 time siden: Jeg har prøvd å suge ut der ja, både gjennom røret og ved å ta ut røret. Sjelden det rører går langt ned i olja. Det er derfor det pleier å følge med tynne sugerør av div. dimensjoner når man kjøper en oljesugepumpe. Redigert 19.Juli.2017 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
-morten- Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Denne motoren bør jo ut av båten uansett! Så ut som den har stått lenge under vann, og da er det mye som må skiftes eller overhales Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dude Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 ja for all del.. ser ikke det ut som teftingen er litt løs også? Sitér dette innlegget Link to post
Marlise Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Dette er nok en 41 motor. Siden den er fra rundt 1990 er det nok en 41b. Min har eget sugerør montert mellom peilepinnen og elektronikkboksen. Der skal du kunne montere på slange før å suge opp oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Drivankeret Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Takk for tips. Det er altså olja som skal ut av båten, ikke motoren. Jeg får prøve videre. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Den ligner velding på min 41A (forrige motor i min Viksund 800). Ser at det er glødeplugger montert, men var vel fjernet på 41b(?). Redigert 19.Juli.2017 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Idet det ikke er synlig "eksosbrems" i eksoskrøken antar jeg ut ifra bildene at det er en 41 B motor utgave MOB. Bildene viser 2-polet givere for temp. MOB versjonen hadde "1 1/2" polet el-system med 2-polet givere og bl. annet glødeplugger montert i innsugmanifold samt "veltebryter". Grunnen til at el-systemet ble kalt 1 1/2 poet var at solenoid på startmotoren kun var 1 - polet slik at minus ble lagt til gods når starter blir aktivert. Under drift skal gods være spenningsfri for å hindre korrosjonsskader på evt. alu-skrog og annet utstyr. Normalt hadde disse motorer som standard et eget sugerør for motoroljen, men på enkelte MOB utgaver var dette blindet for å hindre oljeutslipp hvis båten veltet. Peilepinnerøret er vanligvis rett slik at det normalt sett går bra å bruke et tynt sugerør i dette, bare pass på å bruke et rør som ikke bøyer seg for mye og kun stikke det så langt ned at det treffer bunnpannen. De plastslangene som følger med "billige" oljelensepumper bør unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Drivankeret Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 41B altså. Takk for oppklarende svar Det kan se ut som om peilepinnerøret ikke er rett, men skal prøve en gang til. Jeg tror jeg har funnet en plugg som kanskje er der sugerøret har vært, men det er rundt hode på denne, så jeg tror den skal får stå der. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Det finnes flere tråder om dette emne men kort fortalt så er det meningen at man skal suge ut gjennom peilepinnerøret uten å stikke noe plastrør inni. Det er viktig at olja er god og varm. Som du selv skriver så er det en plugg i bånnpanna, men den er så utilgjengelig så den er det ikke meningen å bruke. På nyere motorer er det ingen plugg der. Så er vel noen eldre motorer levert med eget rør for utsuging men dette er nok plugget på de fleste. Motoren kan ha peilepinnerør på enten styrbord eller babord side og det er vel det som vises på bilde 2 Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Her er en 91 tamd 41 b , det finnes både med ånde filter som du har og som på A versjon, eller utlufting fra det bakerste ventildeksel som da er høyere, på bilde ( fingen peker på et rør mellom peilepinn og releboks) ser du den du beskriver som brukes til å suge ut olja, med en slange utenpå den er varm olje ute på minutter Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 På 41 A/B var peilepinnerøret fra skjøten ved kanten av bunnpanne rett, mens det på 41 D/L/P/H/M og 42/43/44/300 er et rør som er bøyd og ligger langs bunnen av bunnpanne. Som standard var det et eget sugerør for lensing av smøreolje på 41 A/B, som ble fjernet på motorer med bøyd peilepinnerør. dog i en overgang var det også eget sugerør på noen få av disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.