Jump to content

Hvilken 6-syl. diesel Volvomotor er dette, og hvordan få ut olja?

Drivankeret

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en volvomotor der nummerplaten er uleselig. Når jeg skal skaffe deler til denne er problemet at jeg ikke aner hvilken versjon av VP dette er. Vannjeten til båten er levert fra fabrikk i 1990, så det er trolig at motoren er fra samme år ca.

Så til dagens problem: Jeg har prøvd i tre dager nå å få byttet olja uten hell. Jeg har prøvd ta bort peilepinnerøret og koble en slange på motoren. Det eneste som skjedde var at jeg hørte noen luftlyder ved veivhusventilasjonen. Jeg har prøvd å få en slange ned i peilepinnerøret, men etter å ha lest på nett om slanger som har satt seg fast er jeg ikke så giret på det. Jeg kan kjenne en 25mm mutter under bunnpanna bakerst på motoren, men jeg klarer ikke å få den løs. Så nå lurer jeg på om det er noen som har noen gode ideer før jeg må ta ut motoren? Jeg har lest på nett at det kan være et plugget hull på motoren det går å åpne, kan det være det på blidet, på venstre side av motoren, rett foran dieselfilteret? Noen som kan hjelpe både med identifisering og tips om metode for oljeskift?

20170719_115629.jpg

20170719_115644.jpg

20170719_115655.jpg

20170719_115707.jpg

Idet det ikke er synlig "eksosbrems" i eksoskrøken antar jeg ut ifra bildene at det er en 41 B motor utgave MOB. Bildene viser 2-polet givere for temp. MOB versjonen hadde "1 1/2" polet el-system med 2-polet givere og bl. annet glødeplugger montert i innsugmanifold samt "veltebryter". Grunnen til at el-systemet ble kalt 1 1/2 poet var at solenoid på startmotoren kun var 1 - polet slik at minus ble lagt til gods når starter blir aktivert. Under drift skal gods være spenningsfri for å hindre korrosjonsskader på evt. alu-skrog og annet utstyr. Normalt hadde disse motorer som standard et eget sugerør for motoroljen, men på enkelte MOB utgaver var dette blindet for å hindre oljeutslipp hvis båten veltet. Peilepinnerøret er vanligvis rett slik at det normalt sett går bra å bruke et tynt sugerør i dette, bare pass på å bruke et rør som ikke bøyer seg for mye og kun stikke det så langt ned at det treffer bunnpannen. De plastslangene som følger med "billige" oljelensepumper bør unngås.

Det finnes flere tråder om dette emne men kort fortalt så er det meningen at man skal suge ut gjennom peilepinnerøret uten å stikke noe plastrør inni. Det er viktig at olja er god og varm. Som du selv skriver så er det en plugg i bånnpanna, men den er så utilgjengelig så den er det ikke meningen å bruke. På nyere motorer er det ingen plugg der. Så er vel noen eldre motorer levert med eget rør for utsuging men dette er nok plugget på de fleste. Motoren kan ha peilepinnerør på enten styrbord eller babord side og det er vel det som vises på bilde 2

Her er en 91 tamd 41 b , det finnes både med ånde filter som du har og som på A versjon, eller utlufting fra det bakerste ventildeksel som da er høyere, på bilde ( fingen peker på et rør mellom peilepinn og releboks) ser du den du beskriver som brukes til å suge ut olja, med en slange utenpå den er varm olje ute på minutter

IMG_1599.JPG

På 41 A/B var peilepinnerøret fra skjøten ved kanten av bunnpanne rett, mens det på 41 D/L/P/H/M og 42/43/44/300 er et rør som er bøyd og ligger langs bunnen av bunnpanne. Som standard var det et eget sugerør for lensing av smøreolje på 41 A/B, som ble fjernet på motorer med bøyd peilepinnerør. dog i en overgang var det også eget sugerør på noen få av disse motorene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...