Jump to content

Tips til kjøp av daycruiser?


MaxMekker

Recommended Posts

Hei. Under leting etter båt på nettet kom jeg over dette eminente forumet, og tenkte at her er det sikkert noen som kan gi meg gode tips og råd. Har allerede pløyet gjennom større deler av trådene her, og funnet mye god info!

 

Saken er at jeg er ute etter en dagsturbåt for min famile på 3. Båten må flytte litt på seg, minst 30 knop, og det er en fordel om den tåler litt sjø. Grunnen til dette er at jeg må ha en liten "transportetappe" før jeg kommer dit det er fint å være på båttur, og det er ofte litt bølger på denne til og fra turen. Båten må være minst 20 fot, og det er en fordel om det går an å overnatte i den til nød... Ellers vil jeg helst ha innenbordsmotor, og jeg er svak for typisk vindskjermbåt-design.

 

Når jeg i tillegg sier at denne båten helst skal ligge i prisleiet 50-100 000kr ber jeg kanskje om pose og sekk, men kanskje noen vet om noe som er egnet for meg? At det er litt arbeid på båt motor er ingen hindring. Om det er bensin eller diesel spiller ikke allverdens rolle, ettersom den trolig ikke vil bli brukt veldig mye. Min erfaring med båt fra tidligere er veldig begrenset, men jeg har hatt et par speedbåter med påhenger tidligere.

 

Vurdererå dra og se på en Smuggler 21, med 351 Ford V8 og OMC drev... Noen som vet noe om denne båttypen?

 

Noen som vet om noe annet gunstig til salgs, evt har generelle anbefalinger??

 

 

Max :smash:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jeg er jevnlig innom FINN ja, så der har jeg kontroll :yesnod:

 

Windy er en båt jeg ikke har sett så mye på av en eller annen grunn.. Sjekket litt nå, og det ser jo ut som en fin båt for mitt bruk. Ikke ulik Fjord 21 DC som jeg også har hatt i kikkerten. De Windy 23 jeg fant var desverre litt over det prisleiet jeg hadde tenkt, men så et par 22 som var overkommelige. Får vel tenke og vurdere litt... Takk for tipset vertfall! :smiley:

 

Noen andre som har tips og råd??

Link to post
Share on other sites

Med dine kriterier, kommer du ikke utenom amerikaner med bensin. Og det er intet galt med det, snarere tvert i mot. Det finnes ikke mere båt for pengene i nåværende marked, og ofte er diesel-motoriserte fartøy såpass overpriset at motoren er utslitt før du har tjent inn differansen.

 

Sjekk Bayliner Capri 2150 fra slutten av 80-tallet, det burde passe perfekt. Bare husk å kjøpe med motor, altså ikke under 4,3 liter...

 

Bayliner Ciera er enda litt mer tiltenkt tur-nisja, men det går utover vekta og må vel egentlig over 26fot før konseptet begynner å fungere i mine øyne.

 

Om du er interessert i en Bayliner Capri med defekt starter, så send en IM. Jeg sitter dag ut og dag inn på kontoret med sola steikende utafor her nå, og blir snart gal av å ikke ha tid til å mekke båt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Smuggler 21 ja. Det er en virkelig fin båt.

Hvis Alzheimer tillater, ble den utviklet av to flykapteiner som en offshore løpsbåt. Meget vellykket skrogform hvor man virkelig kan dra på hvis det rufser litt. Går svært bløtt og fint i sjøen. Kom etterhvert også i en 28 fots versjon.

Noterer meg at denne vellykkede båten settes i produksjon igjen som åpen styrepultsbåt og som en HT båt.

Den ble også bygget som MOB-båt under navnet Weedo Rescue. Har kjørt den mye med 2 x 70 hk på speilen. En fornøyelse å ratte.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Fin båt - smugleren.

 

Men, hvis Forden er sjøvannskjølt og mange år pånakken i kombinasjon med OMC drev ville jeg "stått av". Både pga risiko for havari pga saltvannskjølinga generelt i disse "bil-motorene", og fordi verken Ford V8 eller OMC drev er veldig kurant mht verksteder og det å få solgt til grei pris når den dag evt kommer. Det er i praksis Volvo/Mercruiser med GM V8 motor og de respektive hekkaggregatene som"gjelder" i markedet for bensinere V8.

 

Ellers så har jeg en Fjord 21 Weekender med Volvo 200hk V8 ferskvannskjølt og 280 drev som kan være emne for salg. Familien vil ha noe som er endel større og som går sakte og bedagelig. Men, prisen på Fjorden ligger dessverre noen gode hakk over 100K.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg gav mellom 50K og 100K for min Draco. Den er vinskjerm-båt med liten cabin som til nød kan overnattes i.. med en 170hk bensiner gjør den godt over 30 knop og tåler bølger..

Personlig synes det er en fin begynnerbåt. Den har lært meg en god del om hvordan ting virker ...og ikke virker i en båt.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for all respons! Det kan se ut som jeg tar turen for å se på/prøve Smuggleren. Vet at motor/drev ikke er det mest kurante, men motor er i det minste ferskvannskjølt. Og til drevet følger det med et deledrev. Vet ikke om det er et godt tegn da men... :rolleyes:

 

Btw: Når jeg spurte eierne om det var trim på drevet svarte han at han trimmet ved å løfte senke hele motorpakka...? Snakka om noe hydraliske motorfester og greier. Noen som kjenner til dette systemet?? Og fungerer det?

 

 

Max :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vel det har blitt en liten endring i planen, og jeg har nå endt opp med å kjøpe denne i stedet...

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...583&pos=1&tot=2

 

Båten er i skrivende stund på vei til meg i lastebil, og ankommer ut på dagen i morgen... :cheers:

Alle tips mottas med takk, både spesifikke for båt/motor, og generelt som fersk båteier!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...