Jump to content

Mistet kjøling på KAD44 - hva kan være årsaken


lippert

Recommended Posts

Leter jeg i feil ende?

 

Under søndagens tur holdt jeg rundt 1600 omdreininger når jeg fikk alarm på varm motor. Har opplevd det tidligere når motoren har blitt presset. Så jeg slo ned til tomgang og forventet å se umiddelbar nedgang i temperatur. Det skjedde ikke. Stoppet motor og ble etter hvert tauet til land.

Impeller er sjekket og den pumper godt med vann – testet.

 

Jeg har en observasjon jeg synes er rar. Når jeg skrur lokket av sjøvannsfilteret så har det tidligere alltid stått vann der som sakte siger ut, nå er det tomt. Men det bobler opp fra røret som går videre inn på motor (trykk siden)

 

Tenker derfor at det sjøvannskretsen på en eller annen måte er tett. Så langt har jeg hatt opp ladeluftkjøleren. Varmevekseleren der ser helt åpen og fin ut og vannet renner lett gjennom. Neste på sløyfa før varmeveksler for kjølevann er oljekjøler.

 

Det er selvsagt kjøleveske på den. Og reima til vannpumpa er hel og stram.

 

Spørsmålet er altså blir jeg lurt av observasjonen i sjøvannsfilteret og leter i feil ende?

Edited by lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Siden så lavt turtall ville jeg sjekket endene :)

Løse blåskjell, plast, tare el.l. i inntaket på drevet? -prøv å spyle tilbake i slange mellom drev og vannpumpen, og stake opp nede i forkant av drevet i vanninntaket med en stiv streng for å knuse evt skjellrester slik at de kan spyles ut. 

Neste kan være utløpet fra kjølekretsen til eksosbendet som er rustet/kokset igjen.

 

- ikke overtrykk i ekspansjonstank og endret farge på kjølevæske håper jeg?

Edited by Kaffelars (see edit history)
Link to post

"igjengrodd" vanninntak på drev, "kollapset" S-slange mellom drev og skjold, tett oljekjøler for servostyring, eksoskrøk.  Og selvfølgelig muligheten for at impellerpumpe suger luft i en slangeskjøt eller pakningen på lokket til pumpen.

Link to post
Kaffelars skrev 18 minutes ago:

- ikke overtrykk i ekspansjonstank og endret farge på kjølevæske håper jeg?

 

Noe høyere nivå i ekspansjonstanken når jeg stoppet motor, men ingen endret farge. Tenkte der og da at det hadde med temperatur å gjøre, men ja det kan jo være noe langt mer alvorlig :( Men jeg er fortsatt forundret over manglende vannstand i sjøvannsfilteret.

 

Endene er åpne og du verden hvor mye vann det kom ut av skjøvannsfilteret når jeg testet.

mvh Knut Erik

Link to post

Hvis du har mulighet kan du fjerne det svarte skrulokket fra sjøvannsfilteret. Så tar du litt klar plexiglass og lager en plate med samme dimensjon som den siste tynne som er der. da ser du om det kommer vann. Jeg vurderte å få laget slike klare lokk, men startkost på 260' ble litt vel høy :-)

 

S slangen kan ha kollapset, drevet kan være tett.

 

 

For å teste gjennomstrømninge  kan du ta av slangen etter varmevekslern, den som går til eksosbendet. Tette igjen eksosbend hullet med et-eller-annet og sette slangen ned i ei bøtte. På tomgang skal det komme ca 12 liter på 40 sekunder

 

 

mvh

Windy37GM

Edited by Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg har også hørt 1 tilfelle av gåen sirkulasjonspumpe. Akselen hadde knekt, så pumpa var med rundt, men glapp mer og mer. tar ca 3-4 timer skruing å skifte

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...