lippert Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 (edited) Leter jeg i feil ende? Under søndagens tur holdt jeg rundt 1600 omdreininger når jeg fikk alarm på varm motor. Har opplevd det tidligere når motoren har blitt presset. Så jeg slo ned til tomgang og forventet å se umiddelbar nedgang i temperatur. Det skjedde ikke. Stoppet motor og ble etter hvert tauet til land. Impeller er sjekket og den pumper godt med vann – testet. Jeg har en observasjon jeg synes er rar. Når jeg skrur lokket av sjøvannsfilteret så har det tidligere alltid stått vann der som sakte siger ut, nå er det tomt. Men det bobler opp fra røret som går videre inn på motor (trykk siden) Tenker derfor at det sjøvannskretsen på en eller annen måte er tett. Så langt har jeg hatt opp ladeluftkjøleren. Varmevekseleren der ser helt åpen og fin ut og vannet renner lett gjennom. Neste på sløyfa før varmeveksler for kjølevann er oljekjøler. Det er selvsagt kjøleveske på den. Og reima til vannpumpa er hel og stram. Spørsmålet er altså blir jeg lurt av observasjonen i sjøvannsfilteret og leter i feil ende? Edited July 20, 2017 by lippert (see edit history) Quote mvh Knut Erik Link to post
Kaffelars Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 (edited) Siden så lavt turtall ville jeg sjekket endene :) Løse blåskjell, plast, tare el.l. i inntaket på drevet? -prøv å spyle tilbake i slange mellom drev og vannpumpen, og stake opp nede i forkant av drevet i vanninntaket med en stiv streng for å knuse evt skjellrester slik at de kan spyles ut. Neste kan være utløpet fra kjølekretsen til eksosbendet som er rustet/kokset igjen. - ikke overtrykk i ekspansjonstank og endret farge på kjølevæske håper jeg? Edited July 20, 2017 by Kaffelars (see edit history) Quote Link to post
I.M.S. Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 "igjengrodd" vanninntak på drev, "kollapset" S-slange mellom drev og skjold, tett oljekjøler for servostyring, eksoskrøk. Og selvfølgelig muligheten for at impellerpumpe suger luft i en slangeskjøt eller pakningen på lokket til pumpen. Quote Link to post
lippert Posted July 20, 2017 Author Share Posted July 20, 2017 Kaffelars skrev 18 minutes ago: - ikke overtrykk i ekspansjonstank og endret farge på kjølevæske håper jeg? Noe høyere nivå i ekspansjonstanken når jeg stoppet motor, men ingen endret farge. Tenkte der og da at det hadde med temperatur å gjøre, men ja det kan jo være noe langt mer alvorlig :( Men jeg er fortsatt forundret over manglende vannstand i sjøvannsfilteret. Endene er åpne og du verden hvor mye vann det kom ut av skjøvannsfilteret når jeg testet. Quote mvh Knut Erik Link to post
Bay_liner Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 Du har ikke tilfeldigvis et eksternt ekstra sjøvannsfilter nede i "sumpen" som kan ha blitt blokkert? Quote Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Windy37GM Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 (edited) Hvis du har mulighet kan du fjerne det svarte skrulokket fra sjøvannsfilteret. Så tar du litt klar plexiglass og lager en plate med samme dimensjon som den siste tynne som er der. da ser du om det kommer vann. Jeg vurderte å få laget slike klare lokk, men startkost på 260' ble litt vel høy :-) S slangen kan ha kollapset, drevet kan være tett. For å teste gjennomstrømninge kan du ta av slangen etter varmevekslern, den som går til eksosbendet. Tette igjen eksosbend hullet med et-eller-annet og sette slangen ned i ei bøtte. På tomgang skal det komme ca 12 liter på 40 sekunder mvh Windy37GM Edited July 20, 2017 by Windy37GM (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 Jeg har også hørt 1 tilfelle av gåen sirkulasjonspumpe. Akselen hadde knekt, så pumpa var med rundt, men glapp mer og mer. tar ca 3-4 timer skruing å skifte Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jakob T Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 Kan vere impelleren som har løsna i vulkaniseringen. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.