lippert Startet 20.Juli.2017 Del på Facebook Startet 20.Juli.2017 (redigert) Leter jeg i feil ende? Under søndagens tur holdt jeg rundt 1600 omdreininger når jeg fikk alarm på varm motor. Har opplevd det tidligere når motoren har blitt presset. Så jeg slo ned til tomgang og forventet å se umiddelbar nedgang i temperatur. Det skjedde ikke. Stoppet motor og ble etter hvert tauet til land. Impeller er sjekket og den pumper godt med vann – testet. Jeg har en observasjon jeg synes er rar. Når jeg skrur lokket av sjøvannsfilteret så har det tidligere alltid stått vann der som sakte siger ut, nå er det tomt. Men det bobler opp fra røret som går videre inn på motor (trykk siden) Tenker derfor at det sjøvannskretsen på en eller annen måte er tett. Så langt har jeg hatt opp ladeluftkjøleren. Varmevekseleren der ser helt åpen og fin ut og vannet renner lett gjennom. Neste på sløyfa før varmeveksler for kjølevann er oljekjøler. Det er selvsagt kjøleveske på den. Og reima til vannpumpa er hel og stram. Spørsmålet er altså blir jeg lurt av observasjonen i sjøvannsfilteret og leter i feil ende? Redigert 20.Juli.2017 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Kaffelars Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 (redigert) Siden så lavt turtall ville jeg sjekket endene :) Løse blåskjell, plast, tare el.l. i inntaket på drevet? -prøv å spyle tilbake i slange mellom drev og vannpumpen, og stake opp nede i forkant av drevet i vanninntaket med en stiv streng for å knuse evt skjellrester slik at de kan spyles ut. Neste kan være utløpet fra kjølekretsen til eksosbendet som er rustet/kokset igjen. - ikke overtrykk i ekspansjonstank og endret farge på kjølevæske håper jeg? Redigert 20.Juli.2017 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 "igjengrodd" vanninntak på drev, "kollapset" S-slange mellom drev og skjold, tett oljekjøler for servostyring, eksoskrøk. Og selvfølgelig muligheten for at impellerpumpe suger luft i en slangeskjøt eller pakningen på lokket til pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Kaffelars skrev 18 minutes ago: - ikke overtrykk i ekspansjonstank og endret farge på kjølevæske håper jeg? Noe høyere nivå i ekspansjonstanken når jeg stoppet motor, men ingen endret farge. Tenkte der og da at det hadde med temperatur å gjøre, men ja det kan jo være noe langt mer alvorlig :( Men jeg er fortsatt forundret over manglende vannstand i sjøvannsfilteret. Endene er åpne og du verden hvor mye vann det kom ut av skjøvannsfilteret når jeg testet. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bay_liner Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Du har ikke tilfeldigvis et eksternt ekstra sjøvannsfilter nede i "sumpen" som kan ha blitt blokkert? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 (redigert) Hvis du har mulighet kan du fjerne det svarte skrulokket fra sjøvannsfilteret. Så tar du litt klar plexiglass og lager en plate med samme dimensjon som den siste tynne som er der. da ser du om det kommer vann. Jeg vurderte å få laget slike klare lokk, men startkost på 260' ble litt vel høy :-) S slangen kan ha kollapset, drevet kan være tett. For å teste gjennomstrømninge kan du ta av slangen etter varmevekslern, den som går til eksosbendet. Tette igjen eksosbend hullet med et-eller-annet og sette slangen ned i ei bøtte. På tomgang skal det komme ca 12 liter på 40 sekunder mvh Windy37GM Redigert 20.Juli.2017 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Jeg har også hørt 1 tilfelle av gåen sirkulasjonspumpe. Akselen hadde knekt, så pumpa var med rundt, men glapp mer og mer. tar ca 3-4 timer skruing å skifte Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jakob T Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Kan vere impelleren som har løsna i vulkaniseringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.