Jump to content

VP DP-drev bruker 1-20 sek med å gå i gir


Terkska

Recommended Posts

Har en windy mirage 25 med en kad 44 fra 2001 med duoprop. DP-E?

 

kjørt 930 timer. Nå har den begynt å bli treg med å gå i revers og forover. Begynte med revers nylig som av og til går i revers kjapt og av og til tar mellom 1 sek og 15-20 sek. Trøbbel når en skal legge til. nå har den også begynt å bli treg i gir forover..

 

nårjeg har satt i gear hører jeg en endring i motorlyden før den klunker inn. Og hjelper ofte med høyere turtall (i alle fall i forover gir).

 

er elektronisk styring av gir/gass..

 

har hørt snakk om at det kan være en kon som er slitt og som må slipes eller skiftes. Kan det være noe annet eller bare noe smøring? Er det enkelt å slipe eller bytte? Må båt opp og drev av?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.. Er ikke så kyndig på skru selv.. så da blir det å ringe verkstedet. er det en stor og kostandsfylt sak å bytte? Etter hva jeg har kunne søke meg frem til er det noen sliper litt på kon med pasta .. eller har jeg misforstått dette?

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt konet kan slipes, kommer an på om det rett og slett er utslitt, skadet, eller kun har blitt varmt og mistet friksjon.

Dersom det kun er mangel på friksjon, så kan det ofte slipes, i de fleste andre tilfeller må det byttes.

 

Det er litt jobb å ta ut konet, samt at nytt kon fort koster 4-5 lapper hos en forhandler. Hva noe slikt koster totalt på verksted vet ikke jeg, men jeg tipper veldig grovt rundt ti båtlapper, kanskje mer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom det er feilen i båten min (kon) på en liknende tråd her på forsiden, så vet jeg mer om prisen på mandag...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart det allerede er konkludert med at det er konen. Her er fleire varslelamper som lyser en annen retning. For det første så er det på reversen det kom først. det andre et at du sier den klunker i gir når den først kommer og at det varierer mellom 0-15 sekund. Og du har elektronisk gir. Sjekk aktuator og den funksjon når du beveger spaken. Få noen til å dra i spaken mens du sjekker girets bevegelse og denslags før du løper av sted og bruker 30 000 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for link, Tobiastårnet. Foruten å ta inn vann, så er vel usikkerhet omkring fremdriften noe av det kjipeste.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Fra aktuator går det en vanlig wire videre til sjaltemekanismen på drevet. Om denne wiren har blitt flisete og treg vil det kunne oppleves som du beskriver.

Den kan byttes mens båten ligger på vannet.

Denne varer ikke evig og koster under en båtlapp så ville prøvd denne først.

Treg wire er en belastning for actuatoren og den er dyr... 

 

Om du kobler wiren fra aktuatoren kan du bevege wiren for hånd om den er  god stand

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...