Terkska Startet 21.Juli.2017 Del på Facebook Startet 21.Juli.2017 Har en windy mirage 25 med en kad 44 fra 2001 med duoprop. DP-E? kjørt 930 timer. Nå har den begynt å bli treg med å gå i revers og forover. Begynte med revers nylig som av og til går i revers kjapt og av og til tar mellom 1 sek og 15-20 sek. Trøbbel når en skal legge til. nå har den også begynt å bli treg i gir forover.. nårjeg har satt i gear hører jeg en endring i motorlyden før den klunker inn. Og hjelper ofte med høyere turtall (i alle fall i forover gir). er elektronisk styring av gir/gass.. har hørt snakk om at det kan være en kon som er slitt og som må slipes eller skiftes. Kan det være noe annet eller bare noe smøring? Er det enkelt å slipe eller bytte? Må båt opp og drev av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkska Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Kan det evt skyldes vann i olje pga sjøgress eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Høres ut som slitt kon i drevet. Den har på en måte funksjonen som kløtsj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gozzi Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Du har de samme problemene jeg hadde i høst. Det er kon som er slitt og som må skiftes. Båt må opp og drev må åpnes. Desverre blir problemet ditt bare verre.. . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkska Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Takker for svar.. Er ikke så kyndig på skru selv.. så da blir det å ringe verkstedet. er det en stor og kostandsfylt sak å bytte? Etter hva jeg har kunne søke meg frem til er det noen sliper litt på kon med pasta .. eller har jeg misforstått dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Hvorvidt konet kan slipes, kommer an på om det rett og slett er utslitt, skadet, eller kun har blitt varmt og mistet friksjon. Dersom det kun er mangel på friksjon, så kan det ofte slipes, i de fleste andre tilfeller må det byttes. Det er litt jobb å ta ut konet, samt at nytt kon fort koster 4-5 lapper hos en forhandler. Hva noe slikt koster totalt på verksted vet ikke jeg, men jeg tipper veldig grovt rundt ti båtlapper, kanskje mer. Redigert 21.Juli.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Dersom det er feilen i båten min (kon) på en liknende tråd her på forsiden, så vet jeg mer om prisen på mandag... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkska Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Takk for svar.. da er det bare å ringe verkstedet vel :| blir spennende å høre hva slikt koster dennrick Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) Synes det er rart det allerede er konkludert med at det er konen. Her er fleire varslelamper som lyser en annen retning. For det første så er det på reversen det kom først. det andre et at du sier den klunker i gir når den først kommer og at det varierer mellom 0-15 sekund. Og du har elektronisk gir. Sjekk aktuator og den funksjon når du beveger spaken. Få noen til å dra i spaken mens du sjekker girets bevegelse og denslags før du løper av sted og bruker 30 000 Redigert 22.Juli.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tobiasitårnet Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 God kveld. les det som står i linken: http://www.maringuiden.se/forum/topic/64008-krånglande-ställdonaktuator-till-vp-kad44/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Takk for link, Tobiastårnet. Foruten å ta inn vann, så er vel usikkerhet omkring fremdriften noe av det kjipeste. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Fra aktuator går det en vanlig wire videre til sjaltemekanismen på drevet. Om denne wiren har blitt flisete og treg vil det kunne oppleves som du beskriver. Den kan byttes mens båten ligger på vannet. Denne varer ikke evig og koster under en båtlapp så ville prøvd denne først. Treg wire er en belastning for actuatoren og den er dyr... Om du kobler wiren fra aktuatoren kan du bevege wiren for hånd om den er god stand Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) @Terkska Tilsynelatende iorden igjen her. La ut noen detaljer på tråden min her: Redigert 24.Juli.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.