Nordkapp-king Startet 21.Juli.2017 Del på Facebook Startet 21.Juli.2017 Godt med hvit røyk fra motor på tomgang. Går veldig fint både på lavt og høyt turtall. Starter lett. Ble nylig startet etter 2+ år i dvale uten problem. Noe alvorlig galt her? Impeller er ikke byttet på ørten år.... Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 (redigert) Fikk lite respons på denne. Når jeg tenker meg om så tror jeg motor hadde service for 3-4 år siden (mulig impeller ble tatt). Uansett, er det normalt med såpass mye røyk/damp? Redigert 22.August.2017 av Nordkapp-king (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Sjekk pluggene, ref. denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/17761-vann-i-2-takts-utenbordsmotor Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Hvilken temperatur er det ut når det er mye røyk? Gir den hvit røyk på kald og varm motor? 2 taktere ryker en del, når temperaturen ute er lav, men jeg har også opplevd at det kan bli en del hvit røyk på overopphetet motor i varmt vær. Min tanke siden du har kontrollstråle, er at det kan ha gått tett i kjølekanalene i toppen, og motoren får da ikke tilstrekkelig kjøling og går for varmt. Sjekk temperaturen på kontrollstrålen, om den veksler mellom kald og varm etter at motoren har kjørt seg varm. Dette kan indikere om kjølevannet tar ugunstige snarveier. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Lurt å venne seg til å beføle blokk og topp av og til. Smertegrensen for en mann m arbeids-hender er rundt 55grader, kontor-noe lavere... og i det området ligger overflatetemperaturen Når vannsirkulasjon og termostat virker som det skal. Bunnkassa er kaldere. Ingar har tidligere linket til et rimelig og bra IR termometer fra Biltema som sikkert er kjekt å ha om du er bekymret for varmgang/skjæring. Hvit røyk kan være et tegn på at noe er galt. Mulige feilkilder er mange. Har selv hatt mange motorer som har "dampet" (hvit røyk) men de sviver enda... Kan du holde handa på varm motor ville jeg nedgradert til gult nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Modellen jeg linket til er utgått, men de har denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-IRT-260-2000024200/ Verdt å merke seg at den kun måler opp til 260 grader. Ellers finnes det stort utvalg i kinabutikker, men har ingen erfaring med disse. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Takk Ingar! Det er ikke funksjonaliteten på Forumet det er noe galt med... det er meg som sliter med å håndtere linker og bilder med mobilen.. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 14.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2017 Sen respons fra meg her. Ferskvannskjørte denne i forbindelse med at jeg tok opp motoren. Kontrollstrålen er kald og fin, ganske varmt vann som spyttes ut fra eksos, men dette regner jeg med er naturlig. Uansett - synes nok at det er litt mye røyk her på tomgang. Får sjekke plugger, impeller osv når jeg kommer meg på hytten til våren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Hvilken 2t olje bruker du? Biltema sin ryker en del. Har samme motoren selv, der har toppakningen gått to ganger. Den er lett å bytte. I tillegg har motoren blitt følsom for blandingsforholdet. Før blandet vi bare oppi ca +-2%, nå må det måles opp nøyaktig. Men får den litt mye olje ryker det overraskende hvitt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.