Jump to content

Tohatsu 2-takt 25/30 Hk. Hvit eksos

Nordkapp-king

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Hvilken temperatur er det ut når det er mye røyk? 

Gir den hvit røyk på kald og varm motor?

2 taktere ryker en del, når temperaturen ute er lav, men jeg har også opplevd at det kan bli en del hvit røyk på overopphetet motor i varmt vær.

Min tanke siden du har kontrollstråle, er at det kan ha gått tett i kjølekanalene i toppen, og motoren får da ikke tilstrekkelig kjøling og går for varmt.

Sjekk temperaturen på kontrollstrålen, om den veksler mellom kald og varm etter at motoren har kjørt seg varm. Dette kan indikere om kjølevannet tar ugunstige snarveier.

Lurt å venne seg til å beføle blokk og topp av og til. Smertegrensen for en mann m arbeids-hender er rundt 55grader, kontor-noe lavere... og i det området ligger overflatetemperaturen Når vannsirkulasjon og termostat virker som det skal. Bunnkassa er kaldere.

Ingar har tidligere linket til et rimelig og bra IR termometer fra Biltema som sikkert er kjekt å ha om du er bekymret for varmgang/skjæring.

Hvit røyk kan være et tegn på at noe er galt. Mulige feilkilder er mange. Har selv hatt mange motorer som har "dampet" (hvit røyk) men de sviver enda...

Kan du holde handa på varm motor ville jeg nedgradert til gult nivå.

• 4 uker senere...

Sen respons fra meg her. Ferskvannskjørte denne i forbindelse med at jeg tok opp motoren. Kontrollstrålen er kald og fin, ganske varmt vann som spyttes ut fra eksos, men dette regner jeg med er naturlig. 

Uansett - synes nok at det er litt mye røyk her på tomgang. Får sjekke plugger, impeller osv når jeg kommer meg på hytten til våren igjen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...