Jump to content

Oljelekasje på Mercruiser


sirius

Recommended Posts

Har fått en oljelekasje på min Mercruiser 7.3 D. Når jeg belaster den så har jeg antydning til oljelekasje på styrbord side, det lekker rundt forbi startmotor, under manifoil en plass. Greier ikke å lokalisere eksakt, men det fukter i dette området. Er det noen av dere som har tips / erfaringer med hva dette kan være. Evt. hvor jeg kan henvende meg for å få svar, er det en "guru" på Mercruiser en plass som kan svare meg??

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

2 ting som kommer på minnet når du sier hvor det lekker..

 

1 Toppakning

2 Oljetrykksgiver.

 

Har samme motor selv som nettopp er satt inn igjen etter oljelekasje. Fant aldrig ut sikkert hvor oljen kom fra eller hvorfor.

 

Mistet også olje ved høg belastning , men etter eg gjorde båten rein under og på drev forsvant lekasjen av en eller annen grunn.

 

Har begynt å tenke på at veivhusventilasjonen kan være tilstoppet. Hos meg sitter den på toppen av ventildeksel på styrbord side.

 

Oljetrykksgiver sitter bak på motoren (under turbo hos meg) og en lekasje her vil renne ned langs kåpen og ned til starteren..

Bilde

 

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har sjekket veivhusluftingen, denne ser ut til å være i orden. Oljen som kommer ut ser ut til å være "forstøvet" den legger seg i bunnen på styrbord side konsentrert som en støvfilm. Men det henger noen dråper på manifoilen i bakkant ( det står noen frostplugger der ) . Kan det bli kastet opp av svinghjulet?? Det er ikje mykje lekkasje men det er iriterende da det blir grisete i motorrommet!!!

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Om du ser på bildene så er der en zimmer ring på veiva i bak kant.. Kan og være den som lekker.. Da kan jo oljen (selv om det er lite) fyke rundt og lage et skikkeligt griseri.. Hos meg gjekk det bare i kjølen , men til gjengjeld var det på litervis.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Eller returrøret fra turboen. Mitt rør lakk der ifjor, riktignok mye mer enn deg (1/2 liter i timen)... Mercruiser har endret monteringsanvisningene sine med hensyn på det røret. Det skal brukes noe grafittipakninger, de gir seg litt etterhvert.

 

Jeg har 7,3 uten D

 

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jepp.. nå er det verken mercruiser eller Starpowr.. Nå er det wellcraft's.. hehehehe

 

Og så er det lettere å se NÅR det begynner å lekke igjen.. hihi

Hvor det kommer fra..

 

Var'n ikke tøff a??? :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...