FantNo Startet 23.Juli.2017 Del på Facebook Startet 23.Juli.2017 Har en batteripakke med 1stk 220amp startbatteri og 3stk 115amp til forbruk (med solcellepanel) startet motoren i havna nå og merket at den dro litt tyngre rundt enn vanlig men startet og ladet normalt. Bakket ut og brukte baugprop og merket da at prop nesten ikke tok (tenkte prop er dårlig/ødelagt) men la plutselig merke til voltmeteret droppet ned til 10v når jeg belastet batteriet. Bruker batterivrider og bruker alt eller ingen (litt pga koblingene fra tidligere)... er det slik at det kan være et batteri som er ødelagt eller dårlig som "spiser" opp hele pakka mi? hvordan finner jeg ut hvilket batteri som er ødelagt eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Ladda upp alla batterierna. Koppla isär alla och ha ingen förbrukning eller laddning på under helst ett dygn. Ett batteri som håller laddningen skall då ha en spänning på ca 12,7 volt. Detta ger bara hur bra laddat batteriet är inte hur stor kapacitet som batteriet har kvar. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
FantNo Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Men jeg kom til å tenke på at jeg også får spenningsfall selv med motor igang (13.7v) kan det være noe jordingsfeil eller noe? eller er det normalt at jeg får spenningsfall uansett hvis batteri er ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Spenning forteller ingen ting om batteriers tilstand når det gjelder kapasitet. Dynamoen din er ikke engang i nærheten til å erstatte strømtrekket fra motoren til baugpropellen. Prøv det Ove T foreskriver. Sitér dette innlegget Link to post
FantNo Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 (redigert) Kan det være at ett (eller flere) av batteriene ødelegger for hele pakken? Eller må hele pakken byttes? Redigert 23.Juli.2017 av FantNo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 1) Ja 2) Jeg bytter pakken Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Du må nesten fortelle litt mer om hva som er koplet hvor før det går an å konkludere, inkludert hvordan opplegget ditt er med brytere osv. Hvis starter tørnet litt slappere enn vanlig kan det godt være at startbatteriet bare er ganske utladet, noe du vil merke ekstra godt når du kjører baugpropell. Jeg ville ladet opp alle batterier og prøvd igjen i første omgang. Har du et voltmeter kan du måle på batteriet og på baugpropell når denne kjøres, så ser du om det er batteriet som ikke evner å holde spenning, eller om den forsvinner på veien til baugpropellen (tap i ledninger/brytere/dårlige koplinger el). Sitér dette innlegget Link to post
FantNo Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Fantino skrev 6 minutes ago: Du må nesten fortelle litt mer om hva som er koplet hvor før det går an å konkludere, inkludert hvordan opplegget ditt er med brytere osv. Hvis starter tørnet litt slappere enn vanlig kan det godt være at startbatteriet bare er ganske utladet, noe du vil merke ekstra godt når du kjører baugpropell. Jeg ville ladet opp alle batterier og prøvd igjen i første omgang. Har du et voltmeter kan du måle på batteriet og på baugpropell når denne kjøres, så ser du om det er batteriet som ikke evner å holde spenning, eller om den forsvinner på veien til baugpropellen (tap i ledninger/brytere/dårlige koplinger el). Ikke jeg som har lagt opp ledningsnettet her men det er 3 stk av og på brytere (koblet til diverse her og der), også har jeg en batterivrider som jeg er ganske sikker på ikke er koblet riktig, så jeg har alltid hatt vrideren på 'All' og alle 3 bryterne på 'on'.. jeg har koblet 2stk voltmeter rett på batteriene og når alt er slått på blir volten lik på disse, ergo alle er koblet sammen.. Sitér dette innlegget Link to post
FantNo Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Startet motoren for å lade litt og måler helt opp til 15.1v på batteriet.. kan batteriet kanskje ha blitt overladet? Er det en regulator eller noe tro? Ser voltmeteret på mitt VP panel hopper/ "fusker" ned en volt også opp igjen, og det kan høres at det også er en svak endring i motorlyden under "volt-fuskingen" også.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 15 V er for mye. Problemet ditt kan også være senseledning fra dynamo som oppfatter feil spenning og 'befaler dynamo' å gi 'full gass'. Feilen du beskriver kan skyldes feilkobling, feil i elektronikk, defekt batteri, etc. etc. Det er mange muligheter. Sjekk først batteriene som beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
FantNo Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Hulda skrev 8 minutes ago: 15 V er for mye. Problemet ditt kan også være senseledning fra dynamo som oppfatter feil spenning og 'befaler dynamo' å gi 'full gass'. Feilen du beskriver kan skyldes feilkobling, feil i elektronikk, defekt batteri, etc. etc. Det er mange muligheter. Sjekk først batteriene som beskrevet. Ja 15 er for mye.. prøvde igjen og fikk 14.1 - 13.9v nå... det voltmeteret i VP panelet vipper litt opp og ned (men kun når jeg gir litt turtall), men de som jeg har koblet rett på batteriene er stabile.. tror jeg rett og slett begynner med å sjekke batteriene og ser om vi har noen råtne egg der :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.