Jump to content

VP MD2030 temperaturalarmen piper


Code0

Recommended Posts

Vi har en MD2030 hvor alarmen begynte å pipe i dag mens vi motret sydover Sotekanalen ( passer jo aldri...) det lyste rød lampe i symbolet for temperatur. Etter div feilsøking og en time for anker gikk vi videre. Alarmen satte i gang med en gang motoren startet ( burde ha kjølt seg nok på en time til ikke å fortsatt være for varm) så vi motret videre og observerte om den begynte å koke. Hypotesen er at motoren kjøler som den skal, men at det er feil i elektrisk krets. (sjøvannskretsen bør være gullende ren, skiftet belg i vinter (renset gor skjell), byttet sjøvannsvannpumpe m/impeller før ferien, vvx er renset i vinter, nytt grovfilter). Men glycol-siden har man jo dårligere kontroll på, det er jo bl.a en vannpumpe der også... Sitter nå og googler, og det viser seg at temperaturføleren ikke er tilkoplet (levert slik orginalt), kun reléet er koplet mot panelet på pidestallen. Så spørsmål 1 er hvordan vet et relé at det er for varmt...? Spm 2 er hjelper det å bytte relé eller temp-føler...? Faktisk ga alarmen seg etter enerverende 90 minutter, så p.t. er alt OK, men ønsker jo ikke at den skal trigge ubegrunnet igjen. Er det noen som har noen kommentarer / vært borti det samme...?

Link to post
Share on other sites

 

Code0 skrev for 5 timer siden:

 Sitter nå og googler, og det viser seg at temperaturføleren ikke er tilkoplet (levert slik orginalt), kun reléet er koplet mot panelet på pidestallen. Så spørsmål 1 er hvordan vet et relé at det er for varmt...? 

 Har en følelse av at du har googlet frem koblingsskjema for motoren. Det viser to tempsensorer for kjølevæske og to sensorer for oljetrykk. Det skjemaet er beregnet for de som har varsellys/alarm, men også analog temperaturmåler og oljetrykkmåler  i instrumentpanelet i tillegg. Slik jeg forstår har ikke du instrument, bare lys og alarm i ditt panel og dermed er det bare en sensor for temperatur som skal være i bruk. Det samme gjelder for oljetrykk, bare den ene sensoren er i bruk så lenge du ikke har analogt instrument. Og derfor har de heller ikke vært tilkoblet originalt om de i det hele tatt er montert på motoren.

Ja, det kan være sensoren som er kaputt, men også ledningen til denne berører gods et sted. Testknappen for alarmen kan det også være, men da bør det lyse i oljetrykklys også. Dårlig jording til instrumentpanel er en annen mulighet.

Obs,, du kan ikke bytte om på de to tempsensorene om du skulle ha begge på motoren din da de er tilpasset lys/alarm og analogt instrument.

Kan du ha forvekslet den ene sensonseren med et rele ??

Link to post
Share on other sites

Jeg har en MD2030 og opplevde samme problem 3 år siden. Etter feilsøking uten hell konkluderte jeg på elektronisk feil. Deretter frakoblet jeg alarmen på panelet for å bli kvitt lyden. 

 

Senere overhalte jeg panelet med rens av alle koblinger. Da ble problemet borte, og jeg har nå tilkoblet lydalarmen igjen. 

 

En annen mann fortalte meg om tilsvarende problem i hans båt. Han kjøpte nytt panel.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...