Jump to content

Sort "pyntestripe".


Guest Jarle

Recommended Posts

Har nylig tatt båten på land. Da jeg spylte båten med høytrykkspyleren spylte jeg vekk noe av den breie sorte "pyntestripa" under fenderlista.  Denne må jo da males på nytt til våren. Hva slags maling er å anbefale til dette? Har også hørt at det er lurt å bruke Bil-polish og ikke Båt-polish på pyntestripa, da det gir et mye blankere resultat. Stemmer det?

 

mvh

Jarle

Link to post
Share on other sites

velkommen Jarle!  :smiley:

 

Det er vanlig å bruke 2-komponent polyuretane lakk. Båtutstyrsforretningene har flere merker, Jotun, Hempel, Internasjonal etc.

Nå du klarte å blåse det av med spyleren har nok ikke skroget blitt skikkelig mattet ned/renset for stripen ble lakkert og det vil være nødvendig med grunnarbeid før den lakkeres på nytt.

Ang polish og voks tror jeg ikke jeg tar mye feil i at bare innpakningen skiller båt og bil-varianter?

Men det er selvsagt varierende kvalitet, var det ikke slik at Biltema "vant" en voks test?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Husk at er det brukt 1 komp.  fra før av vill 2 komp. begynne å koke. Da må gammel lakk fjærnes. Brukte selv internasjonal 2 komp. perfektion med meget bra resultat (sprøyting) (mye arbeid med dekking.)

Prøvde å male med kost/rulle/utjevner, det ble bare noe drit. Ved bruk av kost/rulle tror jeg resultatet blir best med 1 komp. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hallo Jarle - ville aller først kontaktet båtleverandøren for å få vite hvilken fargekode + ev. også hvilken gelcoattype som oprinnelig er brukt. Dermed kan du velge en lakktype (2 komp. som Ingar skriver) som blir eksakt lik. Når det gjelder båtpleieprodukter - her er det sansynligvis like mange meninger som fritidsbåteiere. Jeg har en bitte liten historie i denne forbindelse - på Sjøen for alle for 3 år siden ble jeg pålurt "verdens beste båtpolish", nedsatt til halv pris - dvs. ca. 100 kroner for en flaske. Ved nærmere granskning viste det seg at både plastboksen, inngravert tekst, lukt og konsistens (ble kjemisk analysert) og innhold var identisk med biltemas båtpolish. Denne har en veiledende pris på 39.-.........................

Link to post
Share on other sites

Gakk hen til fargehandleren og kjøp 1 komponents malingen til International.Husker ikke hva den heter men

nedre delen av boksen er rød.

Om bil/båtpolish er jeg blitt fortalt at Autoglym bytter navn når den selges til båtbruk.Tror den heter Sellaclean da.Og prisen vet jeg ikke noe om.Ser igrunn ikke ut som jeg husker mye i dag?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Om bil/båtpolish er jeg blitt fortalt at Autoglym bytter navn når den selges til båtbruk.Tror den heter Sellaclean da.Og prisen vet jeg ikke noe om.Ser igrunn ikke ut som jeg husker mye i dag?

Autoglym lager en serie for båter som heter Selaclean. Produsert for Krefting & Co. Dette er ikke samme produkter som til bil. Bruker nemlig Autoglym på bilen, og Selaclean på båten. Sistnevnte fordi det er det som er på verkstedet. Bil- og båtproduktene har helt forskjellig lukt. Den testen tok jeg fordi jeg også  lurte på om de var de samme produktene...

 

Uansett så er Selaclean veldig bra produkter, og jeg vil fortsette å bruke dette på båten fremover også.

 

Kenneth

www.summer-fun.tk

Link to post
Share on other sites

Et tips fra meg som du absolutt bør vurdere!

 

Før jeg kjøpte min nåværende båt, kikka jeg på en annen som hadde freshet opp stripen sin.

 

Han hadde kjøpt dette som film, lik den som blir brukt til reklame/klistremerker o.l.

Det var et firma som drev med film til solskjerming i Oslotraktene som satt på stripen for ham.

Det var 5 års garanti på at den holdt seg blank, og så veldig bra ut. Den var da 2 år gammel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...