Jump to content

Hanto 22 med volvo penta md2 gjør ikke mer en 5 knop

Thomasnos1

Recommended Posts

Nei er ikke stort under der, men mistenker litt liten propell, forige eier byttet motor, men han sa den var lik, kan også være forskjell på gearkassa? 

Er det noen som vet hva turtall skal være på md2? 

Og en god sammensetning av propell og gearkasse? 

Når jeg har 5 knop så har jeg ikke noe mere turtall å hente heller? 

Takker for alle innspill?

I følge manualen skal max o/ min være 2500 på en md2b, og max langtids o/min være -300, altså 2200 o/ min.

Jeg mener å huske at jeg helst lå på 1600-1800 o/ min for da var støynivået mer akseptabelt. Solgte båten for 8 år siden, så husker ikke helt :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

index skrev for 3 timer siden:

Dimensjon pleier å stå enten mellom vingene eller under propellmutteren. Stigning på konen og dimensjon på kilen pleier å være standard. Du er nok et par knop under potensialet her ja...

Takk for det, skal prøve å lete neste gang jeg er under båten, blir nok et bad snart☺ ja jeg ville tro den skulle køare 7-8 men har ikke mere turtall å gi som sagt

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

I følge manualen skal max o/ min være 2500 på en md2b, og max langtids o/min være -300, altså 2200 o/ min.

Jeg mener å huske at jeg helst lå på 1600-1800 o/ min for da var støynivået mer akseptabelt. Solgte båten for 8 år siden, så husker ikke helt :-)

Det var kjekt å vite, md2b og md2 er vel like i omdreinings registeret? 

Det er nesten ikke meneskelig og være oppi der med full gass og 5 knop uten strøm i vammet?

Ganske sikker på at det er samme motor. Bokstaven på slutten angir type varmeveksler (kjøling). Mener "a" betyr platekjøler, og "B" betyr rørkjøler.

tips: du kan kanskje måle turtallet med en app på telefonen din. iPhone eller Android. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei igjen, jeg var en tur i båten i går for og kikke litt på motor/gear, jeg leste her om dagen på forumet at denne motoren har kalstart knapp. 

Jeg fant denne på motoren min og den satt fast helt nede, kan det være at jeg ikke har fått nok turtall på motoren siden den er nede hele tiden? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...