Jump to content

Erfaringer med Yacht Devices Volvo Penta NMEA2000 interface


MajorAndy

Recommended Posts

Jeg har en VP D6-370 EVC model C og vil gerne have motordata på plotteren. Nu ser jeg, at firmaet Yacht Devices reklamerer med et interface, der bare sættes sammen med Volvos eksisterende kabling og så direkte til NMEA2K netværket og vips: Så skulle der være alle mulige og umulige data på plotteren.

 

Har nogle her erfaringer - egne eller andres med denne dings?

 

http://www.yachtd.com/products/engine_gateway.html

 

banner_j1939.png.6bf14e947eb96ff6523b538f8670de6b.png

Link to post

Tak for dette. Jeg kan i mellemtiden konstatere, at Volvo i deres propietære visdom har besluttet at lukke ned for data om brændstofforbruget, så det kommer ikke op i sådan en opsætning. Og det var den primære grund til at jeg ville have den. 

 

For at få forbruget med må man have Volvo til at åbne for det via en softwareopdatering, der som jeg forstår det koster rundt 3500 kroner ?

 

Så det bliver det primære mål, så kan det være, at den anden kommer til senere. 

Link to post

Det stemmer som du sier over. Du får alle data forutenom drivstoffforbruk ved å installere NMEA-Converteren,  drivstofforbruket må du ha en softwareoppgradering for å få gjort tilgjengelig. De første utgavene av D-serien hadde såvidt jeg har blitt orientert om ikke denne begrensningen i dataene, her lå dette visstnok åpent. Må ha blitt lukket i 2006-2007.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

På mine D3-200 har jeg fabrikkinstallert EVC-option "Trip Computer" (http://www.volvopenta.com/volvopenta/master/en-tr/marine_leisure_engines_2/accessories/evcoptions/Pages/TripComputerSystem.aspx)

Jeg får forbruksdata opp på EVC-display. Er dette den samme softwareoppgraderingen som dere omtaler?

 

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
  • 2 måneder senere...

Nu har jeg bestilt opgraderingen som Kjeros linker til - en softwareopgradering, som gør forbrugsdata tilgængelig på netværket. Den bliver installeret på mandag, men da båden er på land, kan jeg ikke prøve den... Næste skridt bliver så ovennævnte device. Jeg vender tilbage med lidt info hvis/når det kommer til at virke. 

Link to post
MajorAndy skrev for 1 time siden:

Nu har jeg bestilt opgraderingen ... som gør forbrugsdata tilgængelig på netværket. .. Næste skridt bliver så ovennævnte device...

 

Det blir garantert bra, Major Andy. Vi har denne informasjonen både i eget VP display og til kartplotteren. Fungerer veldig bra.

Regner med du vet at VP har også en egen NMEA 2000 converter, vi har den originalmontert. Men, den koster kanskje en del mer ...

 

DSC_0009.jpg.0cd44afc5a7ef0aa814233f7419ce210.jpg

Link to post

Så fik jeg tilsendt min YDEG-04 fra Busse Yachtservice i Tyskland.

 

Installationen gik relativt smertefrit på en 1.5 time. Devices monteres helt enkelt i serie med omdrejningstælleren.

 

1B5BE38D-B626-4921-9B98-C9C06BA6D70A.jpeg.f48202eb76ba7d966363cda6e768b638.jpegE5AD18C9-0D9F-47C7-A865-9EF6F88EA3A1.jpeg.a73697c2b77abef5a6438f6a7627ed90.jpeg

 

 Lidt problemer med at få udvidet NMEA-2000 netværket. Jeg havde købt nye T-stykker og nyt kabel, men de første gange var der ikke rigtig forbindelse. Skiftevis til VHFen og så til YDEGen. I manualen til interfacet står, at NMEA netværket skal have strømforsyning fra en selvstændig kilde. Den må ikke få strøm fra en enhed, der er på netværket som fx en plotter. Men hvordan kan det skabe problemer ? Det forstår jeg ikke.

 

Desuden vendte det nye T-stykke 45 grader i forhold til de eksisterede? Hvorfor dog?

 

 

AF78C985-7132-4F83-93AA-E1712D03C2AA.jpeg.a067946d05ad4cf31966755065a51d9e.jpeg

 

Nå, men efter lidt roden og regeren kom det til at virke! Dog ikke forbruget - det afventer en opdatering af Volvo-systemet i næste uge...

 

 

D97139E4-C716-4315-AFB7-D708694B7F4E.jpeg.44bc576091b6e728a7c70d4524be8ee8.jpeg

 

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

...og så fik jeg Volvo-softwaren opgraderet også. Så nu er der forbrug med på skærmen. Så mangler jeg bare at prøve det på vandet. Hmmm. Mindst fire måneder til..

 

Jeg kan se, at jeg har liter/timen men tilsyneladende ikke liter pr. Nm. Jeg tænker, at det er fordi Volvo-softwaren ikke har hastighed ind fordi Yacht Devices dimsen er envejs og kun læser volvodata, men ikke sender hastighed den anden vej. Nå, men det går nok.

 

AA1F1699-42CD-45EA-A362-D02C42D1CDDA.jpeg.7492f3040fb428a8aff12129822fbed5.jpeg

Link to post

Spennende, Major Andy. Bare å vente noen måneder nå. Til det blir noe forbruk å vise :thumbsup:.

Volvo Pentas egen NMEA 2000 gateway er toveis, så jeg kan velge mellom liter pr. NM eller liter pr. time på plotter eller i EVC instrumentet.

men, kan du lese ut liter pr. time, så er det jo lett å kalkulere liter pr. NM, du leser jo hastigheten på kartplotteren.

 

I og med at kartplotteren vet hastigheten båten beveger seg i, og får forbruket som liter pr. time fra motoren, så burde jo Instrumentfunksjonaliteten i Kartplotteren kunne kalkulere liter pr. NM selv. Men, Instrumentfunksjonaliteten kan nok bare vise tilgjengelig informasjon, ikke gjøre kalkulasjoner på dem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...