Jump to content

Wallas Safeflame 100 sprekk i topp. Farlig å bruke?

Roger og Olina

Recommended Posts

Måtte være om det siver eksos fra forbrenningen ut gjennom sprekken, diesel-/parafineksos er ikke heldig. I verste fall kan det føre til CO-forgiftning (regner med du har CO-alarm, men likevel). Får håpe Wallas Service ser denne tråden, han vet sannsynligvis mer om det er fare for eksoslekkasje eller ikke.

Så ikke denne tråden før nå, men det er som Hakkanen sier; Det kan komme eksos gjennom sprekken. Men du bruker ikke kokeapparatet når du sover? Og koking foregår alltid under oppsyn? Da er faren mindre, blir jo som å fyre med en gammel Optimus med åpen flamme. :giggle:

Glassplaten bør selvsagt skiftes, ved anledning.

Oppstartproblemer: Blinker det i bryteren når du skal starte den? Det betyr at du har for lav spenning. Årsaken kan være flere;

* For tynne kabler mellom batteri og kokeapparat. Skal være 4 mm2 inntil 4 mtr strekk, økes med 1 mm2 pr.mtr

* Irr på kabler. Klippes bort, eller skifte kabler

* Dårlige batterier

* Manglende service; skifting av glødespiral og veke

Wallas 100 skal klare å tenne med 11,5 V spenning.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Det er spenning tilført apparatet i startfasen som betyr noe, ikke hvor mange batterier som er tilkoblet. Hjelper det å øke spenning ved å starte motor er det antageligvis for stort spenningsfall på kabler mellom batteri og apparat. Mål med voltmeter på +/- ved apparat i startfasen. Dog kan også glødespiral bli svakere over tid.

En slik glasstopp koster litt over kr 4.000,-  inkl frakter/porto (Veil.pris inkl mva: 3.950,-). Har ikke inne nå, men det tar bare noen dager - 5-6 dager fra bestilling til du har den.

Ikke vanskelig å skifte selv, bare hodet er på rett plass og du har en stjernetrekker, skarp "Olfa"-kniv (tapetkniv med bredt blad), litt silikon og Zalo-oppløsning.

Har du et bilde av undersiden på apparatet? 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Eureka skrev for 6 timer siden:

Er det ikke gjerne varm plate uten noe på den, kaserolle etc, som forårsaker sprekk ? 

Jo det er det, og det står også i bruksanvisningen at det alltid skal stå en kjele (med vann) på venstre side av kokeapparatet når det er i bruk. Skal ikke brukes til oppvarming. Men tidens tann kan også gjøre sitt.

Roger og Olina skrev 57 minutes ago:

Tenker at når en ting kommer, så kommer det som perler på en snor..

Nettopp derfor vil jeg gjerne se undersiden av Wallas'en, for å se type kretskort, brenner og vifte. Om det er samme deler som brukes i dagens parafinutgave; 90t, eller om det er deler som ikke lenger kan skaffes.

Om du skal skifte ut til nyere Wallas anbefaler jeg 85DP. Konstruert for diesel og kan hente drivstoff rett fra hovedtanken, og brenner like fint på vanlig parafin og fritidsparafin. Høyere effekt; 1900 W.

image.png.eb1a30979b859f5b6d0bce5a1d975aef.png

Dette ser bra ut :thumbsup:

Akkurat samme oppbygging og deler som dagens modell 90t, og samme deler som 800t. Så det blir ikke delemangel på minst 10 år fremover.

Med mindre du vil ha en som kan kobles rett til dieseltanken (85DP), ville jeg satset videre på denne.

Det eneste jeg vil du skal kontrollere før du eventuelt vil bestille ny glassplate, er målene på glassplaten. Det er en overlapping her mellom modellene.

Glassplaten er enten 255 x 435 mm, eller 255 x 465 mm (det går noen få mm under pakningene) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...