LENB Startet 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2017 Bør jeg bekymre meg over dette? her seiler vi i laber bris på slør. Ca 7 knops fart. Har ikke brydd meg så veldig om denne før, men i dag hadde jeg sølt litt diesel i kjølsvinet i dag, og da ser man at det er bevegelse i området under seiling. Båten har vert reparert av fagmann (har kvitteringer) for noen år siden etter et ublidt møte med moder jord. Det kommer ikke inn sjøvann, og båten står med hele vekta si på kjølen om vinteren uten at sprekken har utviklet seg i de 2 årene jeg har hatt båten. Er dette bare å få utbedret ASAP, eller er det normalt med noe bevegelse her? Båten er en C34 fra 1980. Det er ingen antydninger til sprekkdannelser utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Noen ganger lurer jeg på hvilket kriterium man skal møte for å kunne kalle seg fagmann. Det skal naturligvis ikke være noe sprekk som ligger og pumper. Det vil føre til utmatting og større sprekk. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Er det ikke vann som pippler i sprekken? En ting er sikkert og det skal ikke være sånn. Dette må repareres. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Som jeg skrev, det er dieselsøl, det var derfor jeg merket det. Vanligvis er det helt tørt her. Må nok belage meg på en reparasjonsjobb her. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Hadde vært skeptisk til å ha denne båten på vannet Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Jeg hadde også vært skeptisk til å seile med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Du må ikke seile med dette. Jeg vet ikke hvilken "fagmann" som har gjort reparasjonen men noen fagmann er han ikke. Hvorfor i all verden har han sauset inn mutterne og toppen av kjølboltene mef topcoat? Er det for å være sikker på at det ble tett? Kjølbolter skal ikke dekkes til da de skal kunne etterstrammes ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Hvor skulle sprekken ha kommet fra, om ikke bevegelser v. seiling, evt. opplag? Her er noe galt. Hvis du ikke har mistet ankeret hardt ned i kjølsvinet eller noe annet da og fått sprekk på den måten .... Og som @Lazyjack påpeker er det ikke fagmessig utført når kjølmutterne er dekket av topcoat. Syns også det ser veikt ut; Sånn ser det ut hos meg etter reparasjon etter grunnstøting. Bunn er nå dobbelt så tykk som tidligere, de nye bunnstokkene likeså og 5-kroners-skivene under kjølmutterne fra Bavaria er erstattet med noe som duger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Hadde trykket panikk-knappen om jeg oppdaget noe sånt underveis... Sneket meg til land. Båten på land, kjølen ned og full gjennomgang av fagmann, den varianten uten parantes ;-) Les forsikringsvilkårene dine nøye. Du visste om skaden når du kjøpte båten. Tipper regninga går uavkortet til deg.. Hvilken prisklasse ligger båten din i sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Det er Kungshamns Marininredning som har utført dette i 2008. Skulle ikke være en "fagmann" som enkelte mener over her. Ligger for tiden i Arendal, noen som kjenner en kyndig person i området som kan se på dette? Redigert 24.Juli.2017 av Vinderla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Reparasjon som er utført for 9 år siden? Her "sitter du" på noen papirer som ikke er verd mye. Har hatt noen grunnstøtinger gjennom utleie av egen båt, og vil anbefale at du tar båten rolig hjem. En titt på båten nå krever at den løftes opp av vannet for å kunne gi noe svar. Filmen din sier egentlig nok. Har du hjemmehavn i Oslo området kan jeg anbefale Bærum Plastservice AS på Holmen (finnes også andre). Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Jeg har vel ikke påstått at dokumentasjonen sier noe annet enn at en reparasjon har vært utført av et verksted. Jeg er smertelig klar over at dette ikke er en garantisak. Blir å ta det rolig hjemover og rep til høsten/vintern. Hjemmehavn er ikke Oslo. Langt nærmere heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Vinderla skrev for 5 timer siden: Det er Kungshamns Marininredning som har utført dette i 2008. send en mail med denne youtube-filmen til KM og spør dem om de har gjort denne jobben i sluttsekundene på din film ser man en løftøgle....du har formodligen ett enpunktsløft og det ser ut som en stor plåt som ligger over ett par kjølbolter.........nå inplastet...løfter man da i denne løftøglen....så sprekker garantert lagningen. KM er kjennt for å gjøre gode jobb (de har bla gjort lego-jobb åt alle Orustvarven) .....så dette forvåner meg om de gjort en sånn reparasjon Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Draug1 Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Kungshamns Marininredning bygger jo Arcona båtene, ihvertfall de største. Er jobben gjort hos dem, noe jeg også betviler, har du nok ikke noe og frykte. Følg rådet fra Gunga Din. Om de har gjort denne jobben tror jeg faktisk de vil rette opp etter seg, de er profesjonelle, hjelpsomme og hyggelige folk. Ja, jeg har erfaring med dem :-) Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Hank Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Vinderla skrev On 24.07.2017 at 16.01: Som jeg skrev, det er dieselsøl, det var derfor jeg merket det. Vanligvis er det helt tørt her. Må nok belage meg på en reparasjonsjobb her. Vær oppmerksom på at diesel i laminatet gjør en reparasjon mer krevende. Nytt laminat må legges godt utenfor områder som eventuelt fortsatt er inntrukket med diesel for å oppnå tilstrekkelig heft. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 (redigert) Er du helt sikker på at ikke båten har hatt en grunnstøting etter at reparasjonen ble utørt? Aldri lånt eller leid ut båten?Det skal ikke så mye til, 2-3 knop med bråstopp er nok. Redigert 25.Juli.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Har sendt de mail, men ikke fått svar. Lite å tvile på hvem som har utført jobben. Jeg har kvittering fra KM med beskrivelse av hva som er gjort. Har vært i kontakt med fagmann der jeg har vinteropplag i dag. Han sier jeg bare skal bruke båten resten av ferien, men det blir bare forsiktig tusling rundt i skjærgården. Ingen hard seilas akkurat. Båten blir satt i innendørs varmt opplag i vinter og plastreparasjon blir utført av fagfolk. Alt annet gjør jeg selv. En gedigen strek i regninga dette, men båten er svært påkostet ellers, og jeg fikk den ganske billig, så jeg føler absolutt den er verdt å koste på. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 (redigert) Jeg er langt i fra noen ekspert på kompositter og bruddmekanikk / utmatting av disse, men har fått med meg litt. Hvordan - fra et fagmannsperspektiv og et legmannsperspektiv - kan man si at dette er enten livsfarlig eller trygt inntil videre, gitt normal eller skånsom bruk? 50/50 uten at man går inn og faktisk sjekker sprekken(es) lengde, dybde etc? For alt man vet kan det jo være lite som er igjen på utsiden, selv om det ikke er synlig. For stål har man typisk en sprekkveksthastiget og kritisk sprekkstørrelse før feil intreffer. Gitt at man kan måle sprekken med vanlige inspeksjonsmetoder med god nok pålitelighet før den kommer til kritisk sprekkstørrelse etc. har man kontroll. Men for kompositter er dette etter min forståelse vanskeligere - selv for fagfolk (?). https://www.youtube.com/watch?v=u3ZEgtHaQYc https://www.youtube.com/watch?v=bBmyP4cwcFc Redigert 26.Juli.2017 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Dette er ikke generell bruddmekanikk der man eksempelvis har en sprekk 'under administrativ observasjon' kanskje i årevis uten at fysiske tiltak blir truffet. Generelt vil man i stål ha brudd et sted mellom 10- og 100 mill sinus(svingninger). Derfor, de som ikke har forstått hele sammenhengen, anser lavfekvente vibrasjoner for ufarlige. Men må også ta inn i likningen opptredene krefter som, i visse tilfeller, påvirker størrelsen på sinus. Jeg har noen ganger holdt på å forulykke pga av supergutta på kontoret ikke fattet omfanget av disse siste kraftparene. Så hvordan noen, ut fra den helt utmerkde videoen over, kan uttrykke at dette går greit, skjønner jeg ikke. Det skulle ikke forundre meg om seileren i Stillehavet er en slags parallell til observasjonen over. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Gunga Din skrev On 24.7.2017 at 23.16: i sluttsekundene på din film ser man en løftøgle....du har formodligen ett enpunktsløft og det ser ut som en stor plåt som ligger over ett par kjølbolter.........nå inplastet...løfter man da i denne løftøglen....så sprekker garantert lagningen. Blir det nødvendigvis mere belastning ved løft i denne, enn den belastningen som oppstår når båten står på kjølen sin om vinteren? Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Ventus Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Det jeg ikke kan forstå er at noen kan si hverken eller - at det er trygt, at det er midt i mellom eller på randen av fullt brudd. Hvis man aksepterer det får man vurdere valgene deretter, men at man har en fagmann fra opplagsplassen som har "inspisert og funnet OK..." kan jeg bare ikke fatte? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 FredT skrev 32 minutes ago: samme kraft mellom skrog og kjøl om båten henger i kjølen eller står på kjølen men kraften fra løftøglen øver til kjølen....er løftøglen en 'plåtbit' som sitter fast i 2 kjølbolter (ser så ut, siste sekunden på filmen) så mistenker jeg att, da du løfter i øglen, så flekser/bøjjer seg plåten litt, innen du har full kraft i de to kjølboltene..... da er det risk att innplastningen over 'plåtbiten' sprikker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Men da, Gunga Din, skulle det ikke vært bevegelse i sprekken. Det er hva som er mitt første ankepunkt. Deretter burde ikke kjølboltene vært dekket over. Og for det tredje skulle platebiten med løfteøret ligget øverst. Rett og slett, som du er inne på, at det som er støpt oppå flekser mindre enn platebiten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 att det er bevegelser nå beror ju på seilingen/att hele kjølen flekser........derom råder vel ikke noe tvivel men dette er en spekulasjon fra min side, att den feilaktige lagningen kanskje reden sprakk opp da man løfte båten i løfteøret ! ser ut som løfteøret har vart i bruk.....avskavet farge..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Horst Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Jeg har en nyere type Sweden Yachts. Det ser definitivt ikke slik ut i mitt kjølsvin, mutter og bolter er godt synlig. Nå er jeg ingen ekspert på dette, men er det ikke boltene som innspenner kjølen til skroget? Her ser det ut som en annen løsning er valgt vedutført ved reparasjon. Rart å få sprekk der.... Tror jeg var og så på en c34 for ca 3-4 år siden med tilsvarende sprekk, kan det være samme båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.