Jump to content

Sweden Yachts C34 , sprekk i kjølsvin, bevegelse under seilas.

LENB

Recommended Posts

Bør jeg bekymre meg over dette?

her seiler vi i laber bris på slør. Ca 7 knops fart. Har ikke brydd meg så veldig om denne før, men i dag hadde jeg sølt litt diesel i kjølsvinet i dag, og da ser man at det er bevegelse i området under seiling. Båten har vert reparert av fagmann (har kvitteringer) for noen år siden etter et ublidt møte med moder jord. Det kommer ikke inn sjøvann, og båten står med hele vekta si på kjølen om vinteren uten at sprekken har utviklet seg i de 2 årene jeg har hatt båten. Er dette bare å få utbedret ASAP, eller er det normalt med noe bevegelse her? Båten er en C34 fra 1980. Det er ingen antydninger til sprekkdannelser utvendig.

Hvor skulle sprekken ha kommet fra, om ikke bevegelser v. seiling, evt. opplag? Her er noe galt. Hvis du ikke har mistet ankeret hardt ned i kjølsvinet eller noe annet da og fått sprekk på den måten .... Og som @Lazyjack påpeker er det ikke fagmessig utført når kjølmutterne er dekket av topcoat. Syns også det ser veikt ut; Sånn ser det ut hos meg etter reparasjon etter grunnstøting. Bunn er nå dobbelt så tykk som tidligere, de nye bunnstokkene likeså og 5-kroners-skivene under kjølmutterne fra Bavaria er erstattet med noe som duger. 

IMG_0867.JPG

Guest Avmønstret#

Hadde trykket panikk-knappen om jeg oppdaget noe sånt underveis... Sneket meg til land. Båten på land, kjølen ned og full gjennomgang av fagmann, den varianten uten parantes ;-) 

Les forsikringsvilkårene dine nøye. Du visste om skaden når du kjøpte båten. Tipper regninga går uavkortet til deg..

Hvilken prisklasse ligger båten din i sånn ca? 

Reparasjon som er utført for 9 år siden? Her "sitter du" på noen papirer som ikke er verd mye. 

Har hatt noen grunnstøtinger gjennom utleie av egen båt, og vil anbefale at du tar båten rolig hjem. En titt på båten nå krever at den løftes opp av vannet for å kunne gi noe svar. Filmen din sier egentlig nok.  

Har du hjemmehavn i Oslo området kan jeg anbefale Bærum Plastservice AS på Holmen (finnes også andre).

Vinderla skrev for 5 timer siden:

Det er Kungshamns Marininredning som har utført dette i 2008.

send en mail med denne youtube-filmen til KM og spør dem om de har gjort denne jobben

i sluttsekundene på din film ser man en løftøgle....du har formodligen ett enpunktsløft og det ser ut som en stor plåt

som ligger over ett par kjølbolter.........nå inplastet...løfter man da i denne løftøglen....så sprekker garantert lagningen.

KM er kjennt for å gjøre gode jobb (de har bla gjort lego-jobb åt alle Orustvarven) .....så dette forvåner meg om de gjort en sånn reparasjon

S/Y Gunga Din

Kungshamns Marininredning bygger jo Arcona båtene, ihvertfall de største. Er jobben gjort hos dem, noe jeg også betviler, har du nok ikke noe og frykte. Følg rådet fra Gunga Din. Om de har gjort denne jobben tror jeg faktisk de vil rette opp etter seg, de er profesjonelle,  hjelpsomme og hyggelige folk. Ja, jeg har erfaring med dem :-)

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Vinderla skrev On ‎24‎.‎07‎.‎2017 at 16.01:

Som jeg skrev, det er dieselsøl, det var derfor jeg merket det. Vanligvis er det helt tørt her. Må nok belage meg på en reparasjonsjobb her.

Vær oppmerksom på at diesel i laminatet gjør en reparasjon mer krevende. Nytt laminat må legges godt utenfor områder som eventuelt fortsatt er inntrukket med diesel for å oppnå tilstrekkelig heft.

Har sendt de mail, men ikke fått svar. Lite å tvile på hvem som har utført jobben. Jeg har kvittering fra KM med beskrivelse av hva som er gjort. Har vært i kontakt med fagmann der jeg har vinteropplag i dag. Han sier jeg bare skal bruke båten resten av ferien, men det blir bare forsiktig tusling rundt i skjærgården. Ingen hard seilas akkurat. Båten blir satt i innendørs varmt opplag i vinter og plastreparasjon blir utført av fagfolk. Alt annet gjør jeg selv. En gedigen strek i regninga dette, men båten er svært påkostet ellers, og jeg fikk den ganske billig, så jeg føler absolutt den er verdt å koste på.

Jeg er langt i fra noen ekspert på kompositter og bruddmekanikk / utmatting av disse, men har fått med meg litt.

Hvordan - fra et fagmannsperspektiv og et legmannsperspektiv - kan man si at dette er enten livsfarlig eller trygt inntil videre, gitt normal eller skånsom bruk?

50/50 uten at man går inn og faktisk sjekker sprekken(es) lengde, dybde etc? For alt man vet kan det jo være lite som er igjen på utsiden, selv om det ikke er synlig.

For stål har man typisk en sprekkveksthastiget og kritisk sprekkstørrelse før feil intreffer. Gitt at man kan måle sprekken med vanlige inspeksjonsmetoder med god nok pålitelighet før den kommer til kritisk sprekkstørrelse etc. har man kontroll. Men for kompositter er dette etter min forståelse vanskeligere - selv for fagfolk (?).

https://www.youtube.com/watch?v=u3ZEgtHaQYc

https://www.youtube.com/watch?v=bBmyP4cwcFc

Redigert av Ventus (see edit history)

Dette er ikke generell bruddmekanikk der man eksempelvis har en sprekk 'under administrativ observasjon' kanskje i årevis uten at fysiske tiltak blir truffet. Generelt vil man i stål ha brudd et sted mellom 10- og 100 mill sinus(svingninger). Derfor, de som ikke har forstått hele sammenhengen, anser lavfekvente vibrasjoner for ufarlige. Men må også ta inn i likningen opptredene krefter som, i visse tilfeller, påvirker størrelsen på sinus. Jeg har noen ganger holdt på å forulykke pga av supergutta på kontoret ikke fattet omfanget av disse siste kraftparene. 

Så hvordan noen, ut fra den helt utmerkde videoen over, kan uttrykke at dette går greit, skjønner jeg ikke.

Det skulle ikke forundre meg om seileren i Stillehavet er en slags parallell til observasjonen over.

Gunga Din skrev On 24.7.2017 at 23.16:

i sluttsekundene på din film ser man en løftøgle....du har formodligen ett enpunktsløft og det ser ut som en stor plåt

som ligger over ett par kjølbolter.........nå inplastet...løfter man da i denne løftøglen....så sprekker garantert lagningen.

Blir det nødvendigvis mere belastning ved løft i denne, enn den belastningen som oppstår når båten står på kjølen sin om vinteren?

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

FredT skrev 32 minutes ago:

samme kraft mellom skrog og kjøl om båten henger i kjølen eller står på kjølen

men kraften fra løftøglen øver til kjølen....er løftøglen en 'plåtbit' som sitter fast i 2 kjølbolter (ser så ut, siste sekunden på filmen)

så mistenker jeg att,  da du løfter i øglen, så flekser/bøjjer seg plåten  litt,  innen du har full kraft i de to kjølboltene.....

da er det risk att innplastningen over 'plåtbiten' sprikker

S/Y Gunga Din

Jeg har en nyere type Sweden Yachts. Det ser definitivt ikke slik ut i mitt kjølsvin, mutter og bolter er godt synlig. 

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men er det ikke boltene som innspenner kjølen til skroget? Her ser det ut som en annen løsning er valgt vedutført ved reparasjon. Rart å få sprekk der....

Tror jeg var og så på en c34 for ca 3-4 år siden med tilsvarende sprekk, kan det være samme båt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...