Jump to content

Stauden fikk vann under "kjølen" igjen


Sydvesten

Recommended Posts

Etter nesten 4 års landligge fikk Stauden igjen vann under skroget, denne gangen "norsk" sjø i motsetning til Florida vannet som den har vært vant til.

 

Klokken 08:15 ankom kranbilen fra Isak M. Nielsen klar til innsats, han var vel den eneste som var i stand til løfte båten... 6 tonn krever litt, i allefall når det blir snakk om en arm på noen meter.

 

Klokken 09.00 var vi vei fra Cocheplassen og til Stathelle Marina for sjøsetting, med en bredde på 3.5m og en total høyde på bilen på 5.3 gikk det sakte under strømkablene. Kjøreturen var relativt kort ca. 3 km.

 

 

 

Bilde

Her forsvinner Stauden fra sitt gamle element, hagen hjemme

 

Bilde

På vei rundt gamle Omborsnes vei, boolle kan sees rett etter lastebilen i sin egen bil, van var med å hjalp til og hadde beredskapsvakt om jeg skulle trenge slep til fast grunn.

 

Bilde

På vei mot sjøen, tenker har jeg husket alle skroggjennomføringer, strammet pakkboksen godt nok osv... Nervøs som fa.. var jeg jeg

 

Bilde

På vei ut fra brygga, det fungerte mye bedre enn jeg fryktet og faktisk bedre enn jeg håpet også.

 

Bilde

Slik ser den ut der den flyter.... Obs en fender henger da ute :rolleyes::nonod:

 

 

Nå etter et dager så har jeg fått rundt 4-5 timer på motorene og alt fungerer riktig bra, vel temperaturføleren på babord motor er ikke helt i form for tiden, skal sjekkes i dag sikkert bare dårlig kontakt. Temperatur på styrbord motor ligger på 80 grader, oljetrykk på mellom 3 og 4.5bar. TAMD 41 A motorene ryker da ikke så mye, i allefall ikke de jeg har...

 

Det som gjenstår er støyisoleringen av dørkplatene, 3 m2 av disse tunge platene er innkjøpt og 2 m2 av 30mm porolon ligger klar til innsats for familieidyllen. Skal måle støyen før og etter isolasjon, bruker måleren på mobilen og regner med at den er grei nok til å måle endringen i db, selv den sikkert ikke måler rette verdier så kan den vel gi en indiksajon om endringer i allefall.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Farten er mindre enn jeg regnet med i allefall så langt. Har hatt den i 22 knop på topp, men den virket litt tung akter, ville liksom ikke helt opp av vannet. Må sjekke at det er nok olje på pumpen til trimflapsene så de går helt ned..

 

Har ikke fått sjekket at jeg turtallet på motorene er ok, så det er litt småtteri igjen som skal sjekkes. Jeg hadde regnet med rundt 24-25 på topp, vel det spiller ikks så stor rolle, har ikke råd å kjøre på det turtallet uansett, da blir det fort vakuum i lommeboka, og der er det ikke akkurat overtrykk i dag heller...

 

Nå er det tur på gardin/stoffbutikk, Stauden skal ha gardiner.... Er ikke akkurat de butikkene jeg frekventerer så ofte, men i dag kan det jo bli ok....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min Bayliner 2958 var og "tung på hekken" men jeg satte på store flaps ( 300 x 600 mm) etter anbefalinger fra Kjelli her på baatplassen. Dette ser ut til å fungere, ikke mer fart men fekk litt mer løft på bakenden. Dette kan være et alternativ for din bakende og :yesnod::wink:

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med stilig båt.

 

Men jeg forstår ikke det med fender ute? For meg ser det da ut til at alle 4 er på plass fremme i fenderholderne? :wink:

 

Bilde

 

Lars H. BildeBilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ikke mer fart men fekk litt mer løft på bakenden. Dette kan være et alternativ for din bakende

 

Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer det. Jeg har digitalt panel til motoren, og får detaljer fra den.

Alle sier at ved mye trimming, så vil båten bremse. Det kan kansje stemme på mange båter, men det stemmer ikke på min. Kan kjøre full trimming helt opp til marsjfart, som er ca 18 knop, planer fra 12,5 knop. Båten øker litt fart, og forbruket går litt ned, ved full trimming hos meg. Minuset med så store flapser, er at når du senker flapsen på en side, så er der så stort trykk at de går raskt tilbake, og med så store bæreflater som minker, legger båten seg raskt over på den ene siden.

 

Lykke til med båten.

 

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Farten er mindre enn jeg regnet med i allefall så langt. Har hatt den i 22 knop på topp, men den virket litt tung akter, ville liksom ikke helt opp av vannet. ......

Har ikke fått sjekket at jeg turtallet på motorene er ok, så det er litt småtteri igjen som skal sjekkes. Jeg hadde regnet med rundt 24-25 på topp..........

<{POST_SNAPBACK}>

Husk at en båt som denne, med akslinger, vil ikke komme seg "opp" på samme måte som en med drev.... den vil være mer solid plantet i sjøen... selv om skroget er klassifisert som planende. Med akslinger vil du også miste en del maskineffekt pga vinkelen av propellene, draget av ror, brakett, aksling og propell. Også hvis du får baugen litt mer ned, så vil du få en bedre utnyttelse av propellen da den gir en mer direkte driv bakover (driver båten frem) og mindre nedover (vinkel på aksling), noe som har en ganske betydelig innvirkning på marsj og topp fart.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

ikke mer fart men fekk litt mer løft på bakenden. Dette kan være et alternativ for din bakende og

Hadde det virket på Quindebestet og, tror du? :lol::lol:

 

Fra spøk til revolver: Flotte linjer på den båten der. Håper den viser seg å svare til forventningene. Gratulerer!! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...