Jump to content

Bukh Dv20 start problem


Rinlei

Recommended Posts

Hei

Er det noen som kan guide meg litt. Har kjøpt meg en snekke med en Bukh DV20 motor. Motoren starter ikke når jeg vrir om på nøkkelen. Hvis jeg kortslutter starteren med en skrutrekker starter den veldig lett. Stoppknappen fungerer fint og stopper motoren som den skal. Noen som har noen tips på hvordan jeg skal feilsøke? 

Link to post

 

13 hours ago, KarmaZ said:

Stop solenoid kan være gåen. Hadde problem med det selv, bytta den ut. Du kan prøve og bevege på den, med tenning på, så hører du om den klikker..

Skal sjekke dette. Må jeg holde tenningen i start posisjon eller holder det at den kun står på?

Fikk du stoppet motoren når stop solenoiden ikke virket? 

On 7/25/2017 at 0:44 AM, sebba2 said:

Gåen tenningslås eller dårlig elnett? Ofte dårlig kontakt

Har sjekket alle ledninger i dag og det ser ut til å funke ok. Virker også som tenningslåsen også er ok. 

Link to post

 Hvorfor bytte deler? Den starter jo med skrutrekker noe som skulle bety at både innslagrele og startmotor er ok. Stopp fungerer jo også og det skulle uansett ikke gi startproblemer om det var noe i veien med den, så den skjønner jeg ikke. Det eneste som trolig mangler er at det ikke kommer strøm frem på den blå ledningen når du vrir på nøkkel. Så da blir det og lete langs denne til du finner brudd eller feilkobling. Noen motorer har ekstra startrele i tillegg til innslagreleet så kanskje du har et slikt som er defekt. Om det er riktig koblet er ikke enkelt og si uten koblingsskjema.                 Med blå ledning så mener jeg den samme som du koblet til skrutrekkeren.                                         Skaff deg en prøvelampe eller et multimeter og søk med dette til du finner spenning langs den blå ledningen.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

 

4 hours ago, KjetilBN said:

Opplevde selv det jeg trodde var et problem på en DV 20 en gang for mange år siden.

Vred nøkkelen til det jeg trodde var start posisjon, og ingenting skjedde. Det viste seg å være enda en posisjon hvor man måtte trykke nøkkelen inn samtidig som man vred.

 

Fant ut av dette jeg også her om dagen. Men det ga dessverre ikke noe bedre resultat. Skal stikke ned å måle om det kommer noe strøm i den blå ledningen i kveld. Evt må jeg prøve å få tak i et nytt relé

Link to post

Flott at KarmaZ har koblingsskjema ? . Det innenfor det røde er kontakt eller koblingsboks mellom motor og instrumentpanel. Som du ser går den blå ledningen fra starter til pin nr 6 i den nedre kontakten. Du finner den da igjen i nr 6 på den øvre kontakten. Derfra går den videre til den nederste     sikringen merket med 40 amp. Denne sikringen kan være feilen. Sjekk at den sitter skikkelig i selv om den er hel. Videre går ledning fra sikring til nr 50 på nøkkelens bakside. Det kan være et greit sted og starte måling om du mener sikring er like hel. Ut fra skjema er det ikke noe ekstra startrele her.       Det ser ut til at skjema ikke stemmer med din motor med tanke på farger osv. Det har. nok vært gjort noen endringer. Likevel er det greit og ha.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hei folkens.

Da har jeg gått igjennom. Kablingen og alt har kontakt. Når jeg vrir nøkkelen i start posisjon hører jeg en klikk nede ved starteren noen ganger. Så det virker som den ihvertfall prøver på noe. Har også prøvd å banke litt på starteren mens jeg vrir nøkkelen over i start posisjon. 

Noen flere gode tips? Kan det være et relé der som er defekt? Kan jeg gå ut fra at start nøkkelen er ok siden jeg hører et klikk nede ved starteren?

Link to post

Den startet jo med skrutrekker. Skrutrekkeren gir da strøm fra den hvite til den blå og skrutrekkeren gjør altså jobben som den blå ledningen skulle gjort. Det kan jo være tilfeldig at den startet med skrutrekkeren, så kanskje du bør prøve litt til. Starter den lett med skrutrekker er det ikke noe i veien med innslagrele så fremt skrutrekker er koblet mellom kontaktene der hvit og blå ledning er fester.  Da er det for lite strøm som kommer frem via den blå ledningen. Om det er ekstra rele mellom innslagrele på starter og frem til nøkkel er tvilsomt. Det viser ikke noe ekstra rele på skjemaet. Det blir og sjekke sikring og der hvor den blå ledningen er skjøtet. Det er jo en enkel sak og fjerne den og erstatte den med en ny også.

Link to post
11 hours ago, index said:

Den blå skal være pluss I startposisjon. Da gir det lite mening å måle den mot en annen pluss..

Nei, måling fra pluss til pluss gir vel ikke noe utslag på mulitmeteret? Jeg trodde også jeg den blå var pluss, så jeg målte først med den røde måleren på mulitmeteret. Det viste da de samme verdiene men med en - foran. Altså -12,61V og -2,2V

 

9 hours ago, hegra said:

Den startet jo med skrutrekker. Skrutrekkeren gir da strøm fra den hvite til den blå og skrutrekkeren gjør altså jobben som den blå ledningen skulle gjort. Det kan jo være tilfeldig at den startet med skrutrekkeren, så kanskje du bør prøve litt til. Starter den lett med skrutrekker er det ikke noe i veien med innslagrele så fremt skrutrekker er koblet mellom kontaktene der hvit og blå ledning er fester.  Da er det for lite strøm som kommer frem via den blå ledningen. Om det er ekstra rele mellom innslagrele på starter og frem til nøkkel er tvilsomt. Det viser ikke noe ekstra rele på skjemaet. Det blir og sjekke sikring og der hvor den blå ledningen er skjøtet. Det er jo en enkel sak og fjerne den og erstatte den med en ny også.

Den starter hver gang og med en gang med skrutrekker, så det er nok ikke tilfeldig.  Jeg har målt med ohm meteret på den blå og det piper hele veien så det er kontakt hele veien, så jeg tror det utelukker defekt sikring mellom startnøkkel og starteren. Legger ved et bilde som viser hvilke 2 punkter jed kortslutter med skrutrekkeren.

 

7 hours ago, Nemo said:

Du må måle en gang til. Først finner du et målepunkt for minus. Bruk minuspinnen på instrumentet der og plusspinnen setter du på tilkoblingen av blå ledning. Noter hva verdier du får under start og før start.

Det viste da de samme verdiene men med en - foran. Altså -12,61V og -2,2V

2017-08-03_22-16-29.jpg

Redigert av Rinlei (see edit history)
Link to post

Ah,,,det forklarer en del. Trodde det var kontakten hvor den blå ledningen  er festet du koblet til med skrutrekker. Ta av den blå ledningen og sett skrutrekker mellom den øvre kontakten og flatstiften som den blå er festet til. Det er der du må prøve. Starter den der også, er det for lite strøm på den blå ledningen. Starter den ikke, ja da kan innslagrele være synderen. Men det er jo en del rust der så her hadde kanskje en rengjøring gjort seg også.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Litt sein tilbakemelding fra meg, men som sagt ser det ikke helt bra ut der hvor den blå ledningen er tilkoblet. Det er klart at hvis strømmen får mulighet til og rømme ut i gods i stedet for inn i innslagrele så gjør den det, og da blir det vanskelig og få start. Stiften hvor den blå er festet skal altså være isolert fra godset, men det er kanskje bedre enn det ser ut på bildet. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...