Jump to content

Bukh Dv20 start problem


Rinlei

Recommended Posts

Da har jeg plukket av startmotoren og tatt den med hjem. Har pusset og rengjort koblingene bak på innslaget. Burde jeg åpne det også? ser ut som det er noen kobber tråder som er loddet fast i lokket bak, så da må jeg evt fjerne loddingen før jeg får åpnet den. Eller vil dere ha prøvd å sette den på nå. Skal også få byttet kabelskoen på den blå ledningen.

2017-08-07 23.37.28.jpg

Link to post

Så lenge testingen din viser at innslag ikke virker må du nesten åpne for å få renset/smurt opp samt brushe opp kontaktpunkter. Begge disse vil få ned strømtrekket for å aktivere innslag.

 

Har dessverre aldri åpnet akkurat et slikt som du sitter med i neven nå, så har ikke så mange gode råd mhp åpning. Synes det var snodig at det skulle gå ledninger i motsatt endelokk dog. Er du heldig dukker det opp en fra Buch-menigheten her som har gjort jobben før 

Link to post

Hei

Da har jeg funnet frem loddebolten og fått tatt løs lokket bak. Har pusset og shinet kontaktene bak lokket også. Har fått kjørt på masse CRC og smurt opp sylinderen som går igjennom spoolen. Men finner ikke ut hvordan jeg skal få åpnet den mer for å få gjort skikkelig rent inni spoolen.

Det som forundrer/bekymrer meg er at når jeg måler med ohm meteret har jeg kontakt mellom de 2 kobbertrådene som kommer ut fra spoolen.

Noen som vet om det er mulig å få åpnet den mer? Legger ved noen nye bilder. 

 

Hadde også vært interressant å skjønne akkurat hvordan denne fungerer. Er det slik at den ene kobbertråden skal ha konstant minus mens den andre skal få pluss når man vrir om på nøkkelen? For så deretter at "innslags sylinderen" skal skyve frem og gi kontakt mellom tannhjulet på starteren og sylinderen på et slags vis? Skjønner ikke helt hvordan denne kan kontorollere av og på strøm til starteren... Hadde vært nyttig å vite om noen kunne forklart dette også

2017-08-08 23.53.27.jpg

2017-08-08 23.53.20.jpg

2017-08-08 23.54.16.jpg

Link to post

Du er på sporet av noe her ja. Den ene skal ha minus, den andre får pluss fra den blå ledningen din ved start. Da trekker den ene enden av akslingen drevet på starteren inn på svinghjulet, og den andre enden (med kopperplaten på) sørger fro å kople sammen de to grove kontaktene til strømmen. Prøv å sette 12V på ledningene til spolen, så ser du nok at solenoiden slår inn.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Som index sier har dette innslaget tilsynelatende 2 funksjoner. Når sleiden går så skjer følgende:

 

1) Den rektangulære kobberskiva kortslutter de to kontaktene slik du gjorde med skrujernet. Da går startmotor. Ville pusset kontaktpunktene på denne samt de tilsvarende punktene på innsida av kontaktene/boltene.

 

IMG_3382.PNG.2ae53cb0cb3f6be88a5e554576122e0c.PNG

 

2) Den andre enden av innslaget trekker på et stag som skyver starter i inngrep i startkransen på svinghjulet (eller gjør den det? - se under)

 

IMG_3383.PNG.fc90edfbc95c5bc5726d51d50a80e0f8.PNG

 

Ang måling av motstand på ledningene så skal nok denne være temmelig lav, men de kan selvfølgelig være kortsluttet. Som Index sier: sett på 12V og se om sleiden beveger seg.

 

Når jeg tar utgangspunkt i at innslaget har 2 funksjoner lurer jeg på hvorfor motor starter når du kortslutter med skrujern: Det er logisk at starter går, men den burde jo ikke komme i inngrep på startkransen siden sleiden ikke går. Tenker at det er i alle fall 2-3 muligheter: enten henger starter på hele tida (har vært ute for dette selv), eller så har starter et såkalt 'bendix-drev' som gjør at den beveger seg fremover når den starter å rotere. I så fall fall er funksjonen til andre enden litt uklar... Hva er denne festet i? Er det evt bare et feste for returfjær for innslaget? Eller skal den bare hjelpe til med å dra starter tilbake? Hvis mulig hadde det vært interessant med et bilde av starteren med innslaget fjernet.

 

Uansett må i alle fall dette ordnes:

 

Sleide må moves opp og smøres litt slik at den beveger seg rimelig lett. Og den må bevege seg når den får 12V.

Link to post

Prøver å sende en skisse av start rele. som du ser er det to viklinger Nr. 3 som er innslagsviklingen  og nr. 4 som er holdeviklingen.

Nr. 3 blir jordet gjennom ankeret , og blir nøytralisert når innslaget er helt innkoplet . har man en deffekt sløyfe på ankeret og ankeret stanse akkurat der vil ikke innslaget virke. bitter erfaring fra en gammel Mercedes jeg hadde i ungdommen (59 . 219)

Link to post

Ikke noe er som kunnskap når det gjelder å ødelegge god spekulering :lol: . Dette var lærerikt. 

 

Den spolen så ikke ut til å være lett å åpne, så

da er vel alternativene nytt innslag eller å gå over til skrujern som tenningsnøkkel. Mulig starteren er såpass kurant at det går an å spore opp brukt hvis en finner noe nummer/betegnelser på den?

Link to post

God kveld i stua!

Fantino din oppsummering ser ut til å være helt riktig. Legger ved bilde av innsiden av starteren der det er en vippefunksjon for å flytte tannhulet frem og tilbake på svinghjulet.

 

Innslaget har nå fått godgjort seg over natten i CRC og olje. Sylinderen går nå mye enklere frem og tilbake. Jeg prøvde å sette en batterilader på minus og der hvor den blå ledningen går inn, Sylinderen gikk da sakte fremover. Bestemte meg da for å pakket sammen alt og reist i båten å monterte starter og innslaget på plass. Hadde egentlige litt ambivalente forhåpninger om det skulle virke eller ikke. Men jaggu startet ikke motoren med nøkkelen!!! Dette er helt fantastisk! 

Dere må alle sammen ha tusen hjertelig takk for god hjelp og guiding. Utrolig mye kompetanse her inne :)

 

Har lært veldig mye i denne tråden.. Takk igjen!

 

2017-08-09 17.27.00.jpg

2017-08-09 17.27.08.jpg

Redigert av Rinlei (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...