Rinlei Svart 6.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2017 Hei. Ja jeg tror jeg skal prøver det. Kanskje det helper ? Sitér dette innlegget Link to post
Rinlei Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Da har jeg plukket av startmotoren og tatt den med hjem. Har pusset og rengjort koblingene bak på innslaget. Burde jeg åpne det også? ser ut som det er noen kobber tråder som er loddet fast i lokket bak, så da må jeg evt fjerne loddingen før jeg får åpnet den. Eller vil dere ha prøvd å sette den på nå. Skal også få byttet kabelskoen på den blå ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Hvis du har et Ohm-meter, kan du vel sjekke om krypstrømmer til gods nå er eliminert. Er det det, ville ikke jeg ha gjort noe mer (hvis den funker) nå. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Fantino Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Så lenge testingen din viser at innslag ikke virker må du nesten åpne for å få renset/smurt opp samt brushe opp kontaktpunkter. Begge disse vil få ned strømtrekket for å aktivere innslag. Har dessverre aldri åpnet akkurat et slikt som du sitter med i neven nå, så har ikke så mange gode råd mhp åpning. Synes det var snodig at det skulle gå ledninger i motsatt endelokk dog. Er du heldig dukker det opp en fra Buch-menigheten her som har gjort jobben før Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Om du løser mutteren til venstre der kan du vippe av kabelskoen til ledningene inn I starteren og demontere innslaget. Så får du se om det lar seg demontere eller ei. Redigert 8.August.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rinlei Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Hei Ja demonterte den når jeg prøvde å åpne. Men det er 2 stk kobbertråder som går igjennom lokket og er loddet på utsiden. Du kan se loddingen på den ene nederst til høyre. Den andre er øverst til venstre men er skjult under ledningen som går inn i starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 De er vel lederene til spolen i innslaget det da. Må jo uansett fra hverandre så da ville jeg funnet frem loddebolten. Du må ha tilkomst til baksida av de grove kontaktene og enden av sleiden i innslaget slik at du får frisket opp metallet her. Sitér dette innlegget Link to post
Rinlei Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Hei Da har jeg funnet frem loddebolten og fått tatt løs lokket bak. Har pusset og shinet kontaktene bak lokket også. Har fått kjørt på masse CRC og smurt opp sylinderen som går igjennom spoolen. Men finner ikke ut hvordan jeg skal få åpnet den mer for å få gjort skikkelig rent inni spoolen. Det som forundrer/bekymrer meg er at når jeg måler med ohm meteret har jeg kontakt mellom de 2 kobbertrådene som kommer ut fra spoolen. Noen som vet om det er mulig å få åpnet den mer? Legger ved noen nye bilder. Hadde også vært interressant å skjønne akkurat hvordan denne fungerer. Er det slik at den ene kobbertråden skal ha konstant minus mens den andre skal få pluss når man vrir om på nøkkelen? For så deretter at "innslags sylinderen" skal skyve frem og gi kontakt mellom tannhjulet på starteren og sylinderen på et slags vis? Skjønner ikke helt hvordan denne kan kontorollere av og på strøm til starteren... Hadde vært nyttig å vite om noen kunne forklart dette også Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Du er på sporet av noe her ja. Den ene skal ha minus, den andre får pluss fra den blå ledningen din ved start. Da trekker den ene enden av akslingen drevet på starteren inn på svinghjulet, og den andre enden (med kopperplaten på) sørger fro å kople sammen de to grove kontaktene til strømmen. Prøv å sette 12V på ledningene til spolen, så ser du nok at solenoiden slår inn. Redigert 9.August.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Som index sier har dette innslaget tilsynelatende 2 funksjoner. Når sleiden går så skjer følgende: 1) Den rektangulære kobberskiva kortslutter de to kontaktene slik du gjorde med skrujernet. Da går startmotor. Ville pusset kontaktpunktene på denne samt de tilsvarende punktene på innsida av kontaktene/boltene. 2) Den andre enden av innslaget trekker på et stag som skyver starter i inngrep i startkransen på svinghjulet (eller gjør den det? - se under) Ang måling av motstand på ledningene så skal nok denne være temmelig lav, men de kan selvfølgelig være kortsluttet. Som Index sier: sett på 12V og se om sleiden beveger seg. Når jeg tar utgangspunkt i at innslaget har 2 funksjoner lurer jeg på hvorfor motor starter når du kortslutter med skrujern: Det er logisk at starter går, men den burde jo ikke komme i inngrep på startkransen siden sleiden ikke går. Tenker at det er i alle fall 2-3 muligheter: enten henger starter på hele tida (har vært ute for dette selv), eller så har starter et såkalt 'bendix-drev' som gjør at den beveger seg fremover når den starter å rotere. I så fall fall er funksjonen til andre enden litt uklar... Hva er denne festet i? Er det evt bare et feste for returfjær for innslaget? Eller skal den bare hjelpe til med å dra starter tilbake? Hvis mulig hadde det vært interessant med et bilde av starteren med innslaget fjernet. Uansett må i alle fall dette ordnes: Sleide må moves opp og smøres litt slik at den beveger seg rimelig lett. Og den må bevege seg når den får 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Wallas Service skrev On 25.01.2015 at 17.54: Sprengskisse gammel type pumpe Gammel pumpe.zip Sprengskisse ny type (FC) pumpe FC-pumper med sprengskisse.zip Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Prøver å sende en skisse av start rele. som du ser er det to viklinger Nr. 3 som er innslagsviklingen og nr. 4 som er holdeviklingen. Nr. 3 blir jordet gjennom ankeret , og blir nøytralisert når innslaget er helt innkoplet . har man en deffekt sløyfe på ankeret og ankeret stanse akkurat der vil ikke innslaget virke. bitter erfaring fra en gammel Mercedes jeg hadde i ungdommen (59 . 219) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Ikke noe er som kunnskap når det gjelder å ødelegge god spekulering . Dette var lærerikt. Den spolen så ikke ut til å være lett å åpne, så da er vel alternativene nytt innslag eller å gå over til skrujern som tenningsnøkkel. Mulig starteren er såpass kurant at det går an å spore opp brukt hvis en finner noe nummer/betegnelser på den? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Ser Univa skal ha over 5000 for starter, men det finnes gode alternativ på ebay: http://m.ebay.ie/sch/i.html?_nkw=bukh+dv20 Innslaget som kommer opp som nummer 3 i link over hadde vært midt i blinken, men det er muligens en annen type? Sitér dette innlegget Link to post
Rinlei Svart 9.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) God kveld i stua! Fantino din oppsummering ser ut til å være helt riktig. Legger ved bilde av innsiden av starteren der det er en vippefunksjon for å flytte tannhulet frem og tilbake på svinghjulet. Innslaget har nå fått godgjort seg over natten i CRC og olje. Sylinderen går nå mye enklere frem og tilbake. Jeg prøvde å sette en batterilader på minus og der hvor den blå ledningen går inn, Sylinderen gikk da sakte fremover. Bestemte meg da for å pakket sammen alt og reist i båten å monterte starter og innslaget på plass. Hadde egentlige litt ambivalente forhåpninger om det skulle virke eller ikke. Men jaggu startet ikke motoren med nøkkelen!!! Dette er helt fantastisk! Dere må alle sammen ha tusen hjertelig takk for god hjelp og guiding. Utrolig mye kompetanse her inne :) Har lært veldig mye i denne tråden.. Takk igjen! Redigert 9.August.2017 av Rinlei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Kult! Flott at det ordnet seg. At innslaget var litt slapt når du testet skyldes trolig at batteriladeren du brukte ikke er kraftig nok. Det skal en del strøm til faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.