Jump to content

Grunnstøtte i dag med Scand Baltic. Hva bør sjekkes?


tilplan

Recommended Posts

Gikk ganske godt på grunn i dag med vår Scand Baltic og ble stående så høyt at halve propellen var over vann. Fikk god hjelp av svenske redningstjenesten som trakk oss av grunnen. Det var vel etter forholdene en myk grunnstøting uten harde slag eller kraftig bråbrems. Holdt omtrent 7 knop da det skjedde. Treffpunktet på skjæret var flere meter bak båten da vi stoppet og også høyeste punkt var passert. Dybden på det grunneste var kanskje ikke mer enn 30 cm. Har inspisert ror og propell med maske fra badeplattform og det er ingen synlige skader. Har heller ikke merket noen ulyder eller vibrasjoner under gange i etterkant. Har testet ulike hastigheter. Har også sjekket innvendig og det er ingen synlige sprekker eller mulig å kjenne noe galt. Har heller ikke tatt inn vann. Skal finne badebuksa i morgen for å se etter skader. Vil tro det er en del riper under.

 

Kan aksling ha fått skader? Den har ikke vært i berøring med bunn og eventuelle skadelige belastninger må ha skjedd gjennom deformasjon av skrog. Jeg vil tro st det da hadde vært synlige skader rundt hylsa. 

 

Hva annet bør jeg gjøre? Har ikke fått snakket med forsikringsselskapet ennå, men de har gjerne noen meninger. Bør jeg få løftet båten før vi går løs på 300 nm hjem? Må i så fall ha kompetent person for å vurdere dette. 

 

Kan jo legge til at det ikke var personskader og at skjæret stod i kartet. Jeg var rett og slett opptatt med å planlegge ruta videre og la ikke merke til at båten endret kurs. 

Redigert av tilplan
La til båtmodell i tittel (see edit history)
Link to post

Hva slags grunn var det du traff? I og med at det løftet seg såpass at litt av propellen var over vann høres det ut som det må ha vært en viss hardhet i det du traff. 

 

Tror du har reddet mye med at høyeste punkt var passert og at du antagelig ble dratt av videre forover?

 

uten mer detaljer blir det vanskelig å komme med noen fasit, men skal tippe litt.  Baltic'en er fint utformet under med en slak og fin overgang mellom skrog og flyndre. Flyndre er vel dessuten støttet opp på et punkt foran propellen så sjansene er store for at den har gjort jobben den er designet for om du har gått på en slak og jevn "skråning".  

Aksel har det nok gått bra med så sant propellen ikke er tydelig skadet.  Kjenn langs ytterkant.  La handa og fingre gå over enden på bladene, så kjenner du fort om det er hakk eller bulker.  

Umiddelbart tenker jeg det er størst fare for at ett eller flere blad kan ha blitt bøyd noe i ytterkant når du ble dratt av OM flyndra ble begravet i halvhard bunn og bladene fikk påkjenningene på tvers.  

 

Mange skader oppstår ved såkalt "bergning" hvor det blir dratt i feil retninger og for båt/ hardt uten at topografien er utredet grundig først. Det blir enorme påkjenninger om du hadde blitt forsøkt dratt av sideveis med flyndra plantet i terra firma.  Samme med akterover hvis man stuker inn i en ny grunne med roret og den butte enden av flyndra først. 

 

Det viktigste ang å kjøre videre er at du ikke har noen vibrasjoner, for det sliter veldig på cutlesslagre, motorfester og drivlinjen forøvrig.  

 

Ang forsikringen så tror jeg det er lurt å melde fra. Hadde ikke underdrevet og sagt "det har antagelig gått bra", men fått båten løftet et gunstig sted for egen regning i første omgang. Avdekkes det noen skader (du har nok noen gelcoatskader hvertfall), så kan det tas senere du er kommet hjem for selskapets regning.  Blir fort kroner av plastarbeid samt om flyndre har blitt bulket.  

 

Sjekk sjøvannsfilteret også. Kan ha kommet endel grums.  

 

Lykke til @tilplan  krysser fingrene for at du slapp sånn noenlunde med skrekken denne gang :flag_bp: 

Mvh. SAP

Link to post

Kjedelig med landkjenning!

 

Hvis det er sår inn til glassfiberen, så ville jeg lagt på en forsegling på sårsiden når du først har båten oppe. Tec7, epoxy eller liknende. Bare for å hindre at glassfiberen suger inn vann de resterende uken(e). Er jo lett å ta på.

 

Skyll kjapt med ferskvann når du tar opp båten. Tørk. Smør på for å forsegle.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Da har jeg fått et morgenbad og det ser utrolig bra ut. Propellen er hel. Ingen tegn til at den har fått noen skader. Kjente langs kanten av bladene og det var ingen skader. 

 

På selve skroget er det noe knusningsskader helt nederst i baugen, akkurat det det flater ut. Vil tro det er tre-fire millimeter dypt på det værste og samlet lengde på skaden er rundt 20 cm. Videre er det bare småriper før det er gjennom gelcoat et par lengre parti på kanskje et par meter tilsammen, men ikke noe mer enn overfladisk. Ser ut til at båten har lagt helt bakerst på flyndra og en av boltene som holder roret har slipemerker. Ingen andre skader å se. 

 

Skjæret var solid fjell, langt og ganske rundt i formen. 

Link to post

Du kan ha svekkelser i innerspant og forsterkninger du ikke ser. Når 4-5 tonn i 7 knop treffer massivt fjell og endrer retning (her opp av vann) på brøkdeler av et sekund sier det seg selv at kreftene på treffpunktene er voldsomme. Etter min vurdering er dette en forsikringssak hvor det vil overraske meg om båten ikke bør undersøkes av fagfolk som forsikringsselskapet går god for. Det kan absolutt ha gått helt fint - men jeg antar forsikringsselskapet vil ha en finger med i spillet på hvordan den konklusjonen treffes. 

Link to post

Godt det ser såpass bra ut. Du må melde inn fakta til selskapet uten konklusjoner mht total oversikt over skadd/uskadd. Du garderer deg på den måten om det skulle vise seg skader  senere som ikke har kommet for en dag. Lykke til!

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
tilplan skrev for 8 timer siden:

På selve skroget er det noe knusningsskader helt nederst i baugen, akkurat det det flater ut. Vil tro det er tre-fire millimeter dypt på det værste og samlet lengde på skaden er rundt 20 cm. Videre er det bare småriper før det er gjennom gelcoat et par lengre parti på kanskje et par meter tilsammen, men ikke noe mer enn overfladisk. Ser ut til at båten har lagt helt bakerst på flyndra og en av boltene som holder roret har slipemerker. Ingen andre skader å se. 

 

Dette må slipes ned av en kompetent reparatør. Det som tilsynelatende er et overfladisk avskrap kan like gjerne være en større delaminering eller sprekk. Som nevnt over medfører båtens tynge mot skjæret store påkjenninger som glassfiberlaminatet neppe kommer uskadet fra. Hvis du er heldig er ikke laminatet sprukket tvers igjennom, men dette kan man ikke se før det er slipt ordentlig ned. Sprekker kan også spre seg langt ut fra treffpunktet.

Link to post

Litt "off topic" men det gjør godt å se at du har fått en mengde seriøse og velmente svar tilbake på denne kjedelige situasjonen som vi alle kan havne opp i. Tør ikke tenke på hva tilsvarende sak ville gitt av tullete tilbakemeldinger om den hadde blitt lagt ut på "Båtfolk på facebook". Håper vi kan holde dette fine forumet slik for all framtid.

Link to post

Det høres ut som du kom godt ut av det. Bare som en liten heads up, så gikk jeg selv på grund i Sverige i fjor sommer. Etter inspeksjon med dykkemaske kunne jeg konkludere med at det så vidt var en skramme på kjøl. Jeg la meg så på en bøye mens jeg var på besøk i land noen dager. Nå jeg så kom tilbake til båten viste det seg at den tok inn vann. Raskt fortalt endte det med at båten måtte opp på Marieholm i Strømstad. Etter inspeksjon av forsikrinsselskap sammen med marina kom de frem til at de akkurat skulle klare å fikse båten for hva den var forsikret for. Det viste seg imdelirtid at delamineringer osv var verre en antatt og Marieholm tok støyten.

Link to post
Chiefengineer skrev On 25.7.2017 at 20.12:

Litt "off topic" men det gjør godt å se at du har fått en mengde seriøse og velmente svar tilbake på denne kjedelige situasjonen som vi alle kan havne opp i. Tør ikke tenke på hva tilsvarende sak ville gitt av tullete tilbakemeldinger om den hadde blitt lagt ut på "Båtfolk på facebook". Håper vi kan holde dette fine forumet slik for all framtid.

Amen til dette.

 

Samme med diverse båtgrupper også. "alle" har jo peiling på alt. Gir feil informasjon. Snakker dritt om salgsobjektet fordi de enten ikke liker merket X, eller ikke har penger, eller vil drive fant og "trolling".

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Chiefengineer skrev On ‎25‎.‎07‎.‎2017 at 20.12:

Litt "off topic" men det gjør godt å se at du har fått en mengde seriøse og velmente svar tilbake på denne kjedelige situasjonen som vi alle kan havne opp i. Tør ikke tenke på hva tilsvarende sak ville gitt av tullete tilbakemeldinger om den hadde blitt lagt ut på "Båtfolk på facebook". Håper vi kan holde dette fine forumet slik for all framtid.

Hvis du tror at dette forumet er feilfri og uten arroganse så tar du skammelig feil Herr chifengineer. Ethvert forum har noe for de fleste båteiere uansett om det er FB eller BP. "Alle" er ikke her inne og "alle" har heller ikke hørt om BP. Typisk arroganse for BP å liksom være bedre enn for eksempel Båtfolk på facebook.

Bortsett fra denne presiseringen så håper jeg at sakens kjerne, scand Baltic kommer greit fra grunnstøtingen :thumbsup:

Link to post
22 hours ago, M/S AIOLOS said:

Hvis du tror at dette forumet er feilfri og uten arroganse så tar du skammelig feil Herr chifengineer. Ethvert forum har noe for de fleste båteiere uansett om det er FB eller BP. "Alle" er ikke her inne og "alle" har heller ikke hørt om BP. Typisk arroganse for BP å liksom være bedre enn for eksempel Båtfolk på facebook.

Bortsett fra denne presiseringen så håper jeg at sakens kjerne, scand Baltic kommer greit fra grunnstøtingen :thumbsup:

Dette forumet er ikke feilfritt, men å si at det er arrogant å mene at BP er mere seriøst enn Båtfolk på Facebook må da være tidenes overdrivelse. Båtfolk på Facebook har utviklet seg til å bli en side hvor alt det nyttige drukner i såkalte "humorinnlegg" og "popkorntråder". Det er en hard kjerne med brukere og deres disipler som herjer med alt fra dårlig humor til tråder som kun er laget for å provosere frem reaksjoner. Den ene brukeren har til og med måtte laget en egen FB side for sine tulletråder, likevel klarer han ikke la vær å fortsette å ødelegge inne på Båtfolk på Facebook. Dette er trist, fordi de få seriøse trådene forsvinner raskt langt ned på siden. Dette ble dessverre OT

Link to post
Landcrab skrev On 30.7.2017 at 12.57:

Kan du si noe om årsak til grunnstøttingen? Uoppmerksom bare, eller navigerte dere etter plotter og trodde alt var trygt?

Kan ikke skylde på annet enn uoppmerksomhet. Var opptatt med å planlegge videre rute. 

 

dante skrev On 31.7.2017 at 0.46:

Sjekk også etter vanninntrengning ved flyndra. Hvis denne har fått en trykk kan det lett komme inn vann gjennom bolthull som fester flyndra til kjølen.

Takk for tips. Ser ikke ut til at det kommer inn vann, men klarer ikke å få ut siste skvetten i bunnen av skroget med pumpene, så det er vanskelig å si at det ikke kommer inn en dråpe. Tror jeg skal prøve å se om jeg kan få sugd opp mer med gammelt håndkle, en bleie eller noe annet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...