Ronnyt Startet 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2017 Heisann. Har nettop kjøpt en Quicksilver 640 PH med en 115 Honda firtakt i hekken. Har planer om å bruke denne mye til dorging men føler at motoren ikke liker å gå lenge på tomgang. Går på ca 750rpm når jeg dorger. Noen av dere som har erfaringer med dette? Er det på noe vis ugunstig for motoren å gå lenge på lavt turtall? (2010 BF115) Link to post
roesok Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 (redigert) Fant denne tråden fra 2017 som merkelig nok ikke har fått noe svar. Jeg har heller ikke noe godt svar å gi; men har kun gode erfaringer med samme motor (2012 mod). Regner med dette gjelder den nye utgaven Honda BF115. Det var vel i 2010 den kom. Heller ikke sikkert det er noen forskjell på tomgangskjøring på denne og tidligere modell. Jeg kjører mye på tomgang og lave turtall. Så langt uten problemer. Spørsmålet er om slik kjøring har noen negativ innvirkning på motor? Vet at eldre 2-taktere ikke likte det, men dagens 4-takterene uansett modell bør vel takle det uten problemer.. Redigert 2.August.2022 av roesok (see edit history) Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
abbor Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Jeg har ikke erfaring med Honda, men har forget flere tusen timer med Suzuki DF115 og nå DF140B. Fungerer have helt utmerket, jeg har også brukt DF175 en del til trolling. Link to post
ballistic Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Regner med at forbruket vil være beskjedent på en moderne firetakter rundt 115 hk som går på tomgang, men vil det evt være noe å spare på å dorge med en 5-6 hk firetakter annet enn evt mindre gangtid på hovedmotor. Er det noen her inne som har gjort seg noen erfaringer eller målinger? Link to post
Teerex Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 (redigert) Service på en stor motor er betydelig mere kostbart enn på en liten knøtt som nesten bare trenger luft og litt bensin. Så det vil nok være litt å spare i løpet av x antall år på å ha en dorgemotor hvis man tilbringer svært mye tid i det bruksområdet. Selv om mye av servicen i utgangspunktet skal utføres hvert år uansett timetall, så vil den som gjør slikt selv etterhvert kunne se og vurdere hva som egentlig må/bør gjøres hvert år. Noen punkter kan naturligvis utsettes uten at motoren lider noen langsiktig nød/død av den grunn, hvis motoren har få gangtimer i løpet av sesongen. Slikt som anoder og smørenipler slipper man uansett ikke unna, men en del andre punkter holder det gjerne med en kontroll/inspeksjon 1-2 ganger i året istedenfor å følge serviceskjemaet til punkt og prikke uansett hvor lavt timetallet er. Serviceskjema og intervaller er nok også satt opp med tanke på at forhandler og produsent av servicedeler skal tjene litt penger. Og ikke nødvendigvis bare for at motoren skal leve i 20-25 år. Noen den gjerne gjør uansett bare man passer på de korrosjonshindrende punktene. Redigert 2.August.2022 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 (redigert) ballistic skrev 28 minutter siden: Regner med at forbruket vil være beskjedent på en moderne firetakter rundt 115 hk som går på tomgang, men vil det evt være noe å spare på å dorge med en 5-6 hk firetakter annet enn evt mindre gangtid på hovedmotor. Det spørs åssen en definerer noe... Suzuki DF115 bruker 0.95 liter pr time Evinrude E-tec 115 bruker 0.70 E-tec'n min bruker 0.38 og til sammenlikning bruker en E-tec 25 ca 0.35. Det blir å spare seg til fant.... en 6-8hk koster snart 15000kr, da må man dorge hver dag hele året for å tjene inn den motoren. Redigert 2.August.2022 av dieselfan (see edit history) Link to post
husky dane 85 Svart 3.August.2022 Link til dette innlegget Svart 3.August.2022 Ser da er ein del som driv med Trolling som brukar ein liten motor til dette,så da er sikkert ein erfaring/vurdering som dei har gjordt Link to post
dieselfan Svart 3.August.2022 Link til dette innlegget Svart 3.August.2022 husky dane 85 skrev 50 minutter siden: Ser da er ein del som driv med Trolling som brukar ein liten motor til dette, Det har jeg også sett, men det er ikke sikkert at det har med økonomi å gjøre.. Det har helt klart noe for seg om en har en 115hk totakter, men det var ikke tema i denne tråden. Det kan også hende at mange velger en bi motor fordi en Honda BF115 går for fort på enkelte båttyper, men det var heller ikke tema her. Link to post
Thomas_h Svart 3.August.2022 Link til dette innlegget Svart 3.August.2022 Jeg trodde mange valgte dorge-motor pga farten blir for høy med stor motor, selv med minste fart. Det er derfor mine yamaha'er har egen trolling mode, som automagisk tar motorene inn og ut av gir for å få lav nok fart. Link to post
19 fot Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 (redigert) Thomas_h skrev On 3.8.2022 at 10.44: Jeg trodde mange valgte dorge-motor pga farten blir for høy med stor motor, selv med minste fart. Det er derfor mine yamaha'er har egen trolling mode, som automagisk tar motorene inn og ut av gir for å få lav nok fart. Hva er riktig fart ved dorging etter feks makrell? Min 100 hk 2-takt holder en fart på tomgang på 4 km/t (knopmåleren viser 0 å så lav fart, så da blir det bil-GPS med km/t), mens med 2022 6 hk 4-takt så blir det ca halvparten på tomgang. Begge Yamaha. Tror muligens at 4 km/ er litt i forteste laget (særlig siden motorer også utstyres med trolling mode, det kan tyde på at tomgang blir for fort). Jeg har hørt om trolling mode, men trodde det bare var redusert tomgangsturtall så båten kunne kjøre litt saktere. Vil det ikek slite voldsomt på giret om man i timesvis kobler gret inn og ut med kort intervall? Har man feks innkobling hvert 10. sekund (5 sek i gir og 5 sek i fri) så vil det jo bli 360 innkoblinger i timen og det kan jo dermed bli et års slitasje på klokoblingen bare på noen få timers dorging. Men kan kanskje rykkinga og den litt ujevne farta man får ved inn og utkobling også være en gevinst i forhold til å herme etter bevegelsene til svømmende fisk? Man bør jo rykke i snøret, og jeg har merket at jeg nesten aldri får noe om snøret bare henger på slep i rolig fart uten rykking. Eller er det en annen form for girinnkobling som er laget for å tåle ekstra mange innkoblinger? Har prøvd den lille motoren min til dorging, men med motoren på samme side som det er plass til å gå til rekka uten benk (badetrapp tok plassen på motsatt side) så kommer jo propellen veldig nærme snøret, særlig hvis båten svinger litt til ene siden. Selv har jeg ikke dorgemotor for å dorge (har kun brukt den en halvtime til det, og den motoren har nok gått endel mer enn 100 timer (over 100 liter bensin). Jeg kjører mye i rolig tempo med en motor som er tørst og den lille motoren bruker da tilsammen over 1000 liter i året. å liten motor er for bedre drivstofføkonomi på lav fart. Pluss at den gir en ekstra sikkerhet hvis jeg skulle få motorstopp. Både for å unngå farlige situasjoner (drive på land) og for å kunne komme meg tilbake uten å ro (toppfart 2-3 km/t ved en skikkelig spurt for å teste toppfart på flatt vann). Redigert 4.August.2022 av 19 fot (see edit history) Link to post
19 fot Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 roesok skrev On 2.8.2022 at 21.09: Jeg kjører mye på tomgang og lave turtall. Så langt uten problemer. Spørsmålet er om slik kjøring har noen negativ innvirkning på motor? Vet at eldre 2-taktere ikke likte det, men dagens 4-takterene uansett modell bør vel takle det uten problemer.. Jeg har også hørt at 2-taktere får problemer (blir sure og stopper) hvis de kjøres mye på lav fart. Men jeg ahr selv kjørt mye på lav fart med mine 2-taktere og det har ikke vært noe problem. Feks en time med tomgangskjøring (dorging) sammenhengenede på 2-takt Yamaha Pro-V 100. Elelrs mye kjøring i rolig fart (ca 5 knop), emn aldri opplevd noe problem med dette. Link to post
19 fot Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 dieselfan skrev On 3.8.2022 at 0.27: ballistic skrev On 3.8.2022 at 0.00: Regner med at forbruket vil være beskjedent på en moderne firetakter rundt 115 hk som går på tomgang, men vil det evt være noe å spare på å dorge med en 5-6 hk firetakter annet enn evt mindre gangtid på hovedmotor. Det spørs åssen en definerer noe... Suzuki DF115 bruker 0.95 liter pr time Evinrude E-tec 115 bruker 0.70 E-tec'n min bruker 0.38 og til sammenlikning bruker en E-tec 25 ca 0.35. Det blir å spare seg til fant.... en 6-8hk koster snart 15000kr, da må man dorge hver dag hele året for å tjene inn den motoren. Men hvis man har en tørstere motor som feks min 100 hk 2-takt så tjenes en liten motor inn fortere, regner med min er inntjent iløpet av 1-2 år og resten er rein gevinst. 6 hesteren jeg kjøpte ny i år kostet 13400 kr (eller var det litt mindre?), og det er en Yamaha, som ikke er billigste merke. Kjøpte enda tidligere i år Mercury som kostet bare 11490 kr, men det var problemmotor og ikke verdt pengene, så det er nok dyrere å kjøre med billig Mercury enn med dyrere Yamaha om an ikke ser på bare innkjøpsprisen, men tar med totalsummen Link to post
abbor Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Trolling mode betyr at turtallet kan reguleres via en bryter eller et instrument i steg på 50 omdreininger (Mercury har i tillegg 10 rpm steg). På min Suzuki DF140B kan turtallet også reguleres ned i fra tomgang på 700 til 600 rpm. Observerer ingen lenger som bruker ekstra dorgemotor til seriøs trolling, alle har relativt store 4 traktere. Jeg er helt avhengig av en motor som lader godt på lavt turtall for å skaffe strøm til all elektronikken min så en liten motor hadde vært uaktuelt. Byttet motor etter 15 år og 3400 timer i fjor, da kjøpte en kompis den gamle motoren siden han regner med at den går minst såpass til, vet om flere Suzuki som har gått 7-8 tusen timer til trolling som fortsatt er i bruk. Forbruket er vel i fra 0,7 til ca 2 liter pr time avhengig av bølger, vind samt hvor mye utstyr (dyprigger og planerboard) jeg har ute. Det noe noen som kobler de to motorene sammen med stag, men autopiloten virker heller dårlig når dorgemotoren brukes. Trolling er hobby så da føres ikke regnskap på hva det koster, jeg ønsker best mulig løsninger på motor og alt annet utstyr for å få mest mulig trivsel ut av tiden jeg fisker. Skal en spare penger er det bedre å kjøpe maten på Nordbysenteret enn å satse på trolling. Link to post
enslagsgjest Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Abbor hva tenker du om Mercury sin trollingmotor? Er dette bare for de med 600hk på hekken? https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/outboard/fourstroke/prokicker-99-15/ Jeg er en slags gjest Link to post
Thomas_h Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 abbor skrev 1 time siden: Trolling mode betyr at turtallet kan reguleres via en bryter eller et instrument i steg på 50 omdreininger Jeg har desverre ikke trolling som hobby, men det er bare pga "null fisk" har blitt fanget med nye båten. ? Var ute 2 ganger om dagen i 14 dager uten napp, mens alle rundt meg fikk fulle tønner. Men tilbake til trolling mode; på yamaha med den nye HMEX DEC (nye kontroller) så styrer du som du sier rpm på hver 50rpm, men i tillegg, om du ønsker å gå enda saktere kobler giret inn og ut av seg selv. Tror det er fra 10% utkobling til 90% utkobling. Jeg har bare testet dette en gang. Om dette sliter mye eller ikke har noe å si vet jeg ikke. Du hører knapt når de går ut og inn i gir. Tror det er værre med joystick styring når de hopper inn og ut med høyere turtall. Link to post
dieselfan Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 abbor skrev 1 time siden: vet om flere Suzuki som har gått 7-8 tusen timer til trolling som fortsatt er i bruk. Godt å høre litt fakta fra felten... Blir litt sliten av all "time-skrekken" her inne Link to post
Cerberus Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Kor sakte skal dere gå egentlig ? Høres ut som så sakte som mulig. Kan då for? 4-5 knop er fin dorgefart. Iallefall om en vil ha fisk. Link to post
19 fot Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Cerberus skrev for 3 timer siden: Kor sakte skal dere gå egentlig ? Høres ut som så sakte som mulig. Kan då for? 4-5 knop er fin dorgefart. Iallefall om en vil ha fisk. Er 4-5 knop riktig fart for makrell også eller bare for store og raske fisk? Mange ligger jo stille og fisker (driver med vinden), men de får jo fisk de også. Jeg kjører ofte i 4-5 knop, men har pleid å sakke ned til lavere fart når jeg skal dorge fordi jeg har tenkt at fisken må jo rekke å innhente middagsmaten (som etterpå viser seg å være en sluk). men av en eller annen grunn får jeg lite, kanskje for lav fart? Har jo tenkt at når dorgetilpasset motorer kan kjør ekstra seint så må det være viktig for effektiiv dorging, men da stemmer kanskje ikke det? Så noe plasking i vannskorpa idag og kjørte bort og heiv ut snøret, men ingen fangst. Mulig den skjønte opplegget fordi det var så grunt at noen sluk gikk opp og ned gjennom vannflaten (fisk kan ikke fly på den måten, og flyvefisk har sikkert ikke fiskene her på sørlandet kjennskap til). Fikk ikke noe fisk, men kjentes flere ganger ut som om den va borti snøret, for det smårykket litt uten å bite seg fast. Kanskje fiskestang og en sluk er bedre i slike situasjoner? Kjappere å få ut og ingen sluk som vaker opp av vannet for så å vente litt og komme ned igjen (mistenkelig) når det er grunt. Link to post
19 fot Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 abbor skrev for 5 timer siden: Observerer ingen lenger som bruker ekstra dorgemotor til seriøs trolling, alle har relativt store 4 traktere. Så en som antakelig drev med trolling på Randsfjorden med 90+5hk og det så ut til at han brukte den minste. Skulle bort til båten for å høre hvordan det fungerte med dorgemotor (men selvfølgelig passe på å ikke komme borti snører hvis han hadde det ute) på den båten siden jeg har makan båt, men da var han vel ferdig og satte opp farta og forsvant før jeg rakk frem. han kunne jo helle ikke se at jeg har makan båt siden jeg kjørte den minste båten min da. men der va vel hvertfall store motoren 2-takt om jeg ikke husker helt feil. Link to post
19 fot Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 abbor skrev for 5 timer siden: Jeg er helt avhengig av en motor som lader godt på lavt turtall for å skaffe strøm til all elektronikken min så en liten motor hadde vært uaktuelt. Jeg har vært litt bekymret for om jeg kom til å produsere nok strøm når jeg satte inn en liten motor uten strømproduksjon og bruker ekkolodd osv hele tiden, men bare har igang store motoren (som lader) en gang iblant. Men det har gått helt fint, ble riktignok til at jeg har brukt den store endel pga finmanøvrering og slikt. Vurderte også å kjøpe med lading på liten motor (4A på full gass ror jeg), men det var visst ca 3000 kr ekstra så da utgikk det. Link to post
19 fot Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 (redigert) abbor skrev for 6 timer siden: Det noe noen som kobler de to motorene sammen med stag, men autopiloten virker heller dårlig når dorgemotoren brukes. Jeg vurderte sammenkobling med stag da jeg fikk ppå en motor til. Men det optimale er å ha staget foran, men der er det ikke plass. Og bak så vil det gi mye bryting sideveis siden minste motoren står på brakett som ikke har all verdens sideveis stivhet. Så kom jeg på at jeg har jo forsåvidt ganske grei styring når jeg siger frem i fri og svinger, så da fant jeg ut at jeg tester uten styring og det fungerer forholdsvis greit. Lar liten motor være låst i passende posisjon nesten rett frem og svinger den store motoren med rattet og så fungerer den som et ror så båten svinger. Når det ikke er så mye vind synes jeg at jeg får ganske greie svingegenskaper på denne måten. Legger ved 3 bilder der man kan se dette på kjølevannet. Alle tre bildene er tatt innen få minutter/sekunder mellomrom og det er kun minste motoren som er igang og den står i samme styreposisjon hele tiden (mens jeg svinger på den store). Gasspådraget er ca halv gass, altså litt over start-gasspådrag og farten (når jeg med samme gasspådrag kjører rett frem) er ca 7 km/t, som da skulle bli ca 4 knop. I mitt tilfelel hjelper det nok at det er stor rorflate på stor motor og forholdsvis liten rorflate på den minste motoren. Synes jeg svinger bedre med Yamaha enn med Mercury, muligens pga at Mercury såvidt jeg husker hadde større rorflate, men også kanskje fordi jeg måtte sette fast Mercury-en i litt ugunstig styre-posisjon da låsinga kun pleide å holde ca en dag og jeg ellers måtte stroppe fast håndtaket inn mot siden på motorbrønnen og det begrenset muligheten for å låse minste motor i riktig posisjon. Autopilot har jeg aldri prøvd i båt, men i fint vær er det ikke nevneverdig ekstra ratting med liten motor. Men om jeg kjører sakte i motvind og bølger imot elelr evt fra siden så kan det jo bli endel ratting og store rattutslag for å holde kursen. Da hjelper det å gi full gass på den lille. Og blir det for ustabilt så kan jeg starte den store og la den gå på tomgang i gir og det hjelper mye på styringa. Men med gass og gir utafor ripa så unngår jeg å bruke liten motor når det er fare for at jeg må stoppe opp eller bakke i trangt farvann fordi det blir litt kaotisk og hastverk å skulle starte opp den store og så gå bak og redusere gassen og frikoble den lille når jeg feks møter noen på trange steder. Redigert 5.August.2022 av 19 fot (see edit history) Link to post
Kallethekid Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Cerberus skrev for 8 timer siden: Kor sakte skal dere gå egentlig ? Høres ut som så sakte som mulig. Kan då for? 4-5 knop er fin dorgefart. Iallefall om en vil ha fisk. Jeg driver ikke selv med trolling, men kommer i kontakt med mange som gjør det. Mitt inntrykk er at dette er "en hel vitenskap" og at seriøse trollingfiskere kontinuerlig laborerer med forskjellige hastigheter, dybder, størrelse/farger på sluk med mer. Er nok stor forskjell på oss som prøver oss på makrellen halvt for moro skyll og de som konkurrer i trolling og legger mye mer tid, energi og ikke minst penger på dette. Link to post
ivar Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 19 fot skrev for 23 timer siden: eg har også hørt at 2-taktere får problemer (blir sure og stopper) hvis de kjøres mye på lav fart. Men jeg ahr selv kjørt mye på lav fart med mine 2-taktere og det har ikke vært noe problem. Samme erfaring her. Men har også en kompis med annet merke, her er oljetanken frakobla og han blander 2%. Han skal ikke gå lenge på tomgangsfart før motoren blir misfornøyd Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
svebe Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 (redigert) Har dorga/eller kjørt trolling i noen år. Har en 20 fots båt og to motorer. En Yamaha F8 og en Suzuki DF70. DF 70 har gått 300 timer og er noen år nå. Yamaha har jeg ikke kontroll på antall timer, men vi snakker om noen tusen. Vui er flere i min krets som benytter kombinasjonen liten 4t motor i tillegg til en større motor. F8 til yamaha er ferdig rigga med 12 V ladinhg da den er mye benyttet som hjelpemotor på seilbåt. Jeg har ekkolodd, kjøleboks, autopilot og dieselfyring. F8 klarer å vedlikeholde nok strøm til alt dette. Ekkolodd er en HDS 9 gen3. Litt av poenget med en liten dorgemotor er at man kan regulere farten ganske lavt, Ikke sjelden vi går i 1,5 - 1,8 knop når vi troller/dorger med agnfisk. Med DF 70 så får jeg ikke båten ned i under 2knop. Motorene er koblet i sammen viav et hjemmelaget 8mm gjengestag. Men jeg har en kompis som har en Honda BF115. Han dorger kun i sjøen og er kjempefornøyd med denne motoren. Han dorger etter sjøaure, laks og makrell. Redigert 6.August.2022 av svebe (see edit history) Link to post
Kaptein Plast Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Jeg har hatt Honda 7,5 og 10hk i mange år, og de har gått mange timer på 'tomgang'/dorging uten problemer. Da fruen og jeg handlet en 18 foter med 115hk Evinrude totakt, (e-tec) ble jeg litt skeptisk og leste endel da jeg trodde den (som var vanlig før..) kom til å surne ved dorging. Absolutt ikke, og da tomgang er ca 2 knop, må jeg så viiidt kakke litt for å få den hakket over, til ca. 3 knop der jeg føler det fungerer best. (Endelig begynt å få sjøørret!) Da er forbruket på snille 0,7-0,9 l/t. Jeg kan ikke uttale meg om andre merker, men Evinrude etec klarer i hvertfall helt fint å kjøre noen timer om gangen på tomgang! Om du får blåst litt utav de før du går i havn skader nok ikke det heller, jeg pleier å legge inn en 2-3 minutter på god fart før vi drar hjem. En Honda eller Suzuki hadde jeg ikke viet en tanke med hensyn til tomgangskjøring, de kan sikkert gå i dagevis.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn