Jump to content

"Smell" fra Wallas 95 koketopp ved oppstart


Maika

Recommended Posts

Wallasen min har følgende "faser" ved oppstart; først en rolig, så en kraftigere i en periode, før den går over til vanlig "brennemodus". 

Rett før den andre fasen har det begynt å komme et lavt smell, litt lignende det som kan komme fra en stekeplate som står i komfyren hjemme når temperaturen begynner å stige. Er dettte normalt?

Forøvrig fungerer den fortsatt perfekt etter 13 års tjeneste:)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde akkurat det samme fenomenet på min 95, som satt i 2002-modell. Marexen. Sånn var det bare med den :giggle: Jeg hadde den på service hos Rune (Wallas Service) da den sluttet å virke. Han fiksa den. Den virker fremdeles den dag i dag. Samme smellet underveis.

Link to post
Share on other sites

13 år uten service av noe som helst slag?

Wallas anbefaler serviceintervall på ca 5 år;

 

Skifte glødeplugg og bunnmatte (quartzduk). Glødepluggen kan se bra ut, men den vil miste litt effekt etterhvert. Bunnmatten vil med åra bli porøs og gå i oppløsning.

 

Det kan også komme avleiringer (sot) pga tilsetningsstoffer i diesel. Så en rengjøring av brennkammer kan også være nødvendig. Drivstoffnålen kan også tette seg litt pga soting/koksing, og kan rengjøres med en tynn bor, eventuelt skiftes.

 

Om du hører litt ulyder fra viftemotoren (hyling, skrangling/rangling/lagerlyd) kan dette også påvirke forbrenningen. Viftemotorer blir slitt etterhvert, og kan lett skiftes.

 

Om du vil ta service på kokeapparatet selv, finnes det en svært bra instruksjon i dokumentarkivet.

 

Og deler har jeg selvsagt på lager :yesnod:

 

Rune

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

For mange år siden begynte sikringen å gå, så da skiftet jeg glødepluggen. Utenom det er ingenting gjort, og den brenner i hvert fall tilsynelatende like bra som den gjorde da den var ny. Jeg har brukt campingparafin etter at jeg byttet glødepluggen, så sotingen er vel også minimal. Å "fikse" noe som virker er egentlig ikke særlig fristende, men det er vel lurt å være prevantiv, så den får vel få seg en tur på benken til vinteren. Ekstra glødeplugg har jeg fra forrige gang, men en bestilling på quartsduk kommer nok, Rune. 

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her.

Vår lager blafre lyder ved oppstart. Og første forsøk ender ofte med at den slukker, mens neste forsøk går bedre.

Høres nesten som den blåser ut. Når den først kommer igang brenner den fint.

Noen tips om hva det kan være?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Alfa og Omega når opptenning og forbrenning ikke er helt som den skal være, er å ta en service minimum hvert 5.år med rengjøring, skifting av glødeplugg og bunnmatte.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...