Jump to content

Skruer til aluminiumsjolle - hva slags?

ko-stens

Recommended Posts

Fant ikke noe enkelt svar i farta etter søking, så får ta det her i full fart...

Skal montere litt småtteri av utstyr på alujolla, som stangholdere, koppholder med mer, men så er jeg usikker på hva jeg skal bruke. Ikke alt kan festes med aluminiumsnagler, så da får det bli bolter eller skruer.

Bruker jeg syrefaste eller rustfrie? Er det noe annet jeg ellers må tenke på? Vet selvsagt at jeg må bruke tettemiddel da. Går ut fra at Tec 7 holder greit?

Båten brukes kun i ferskvann, om det har noe å si.

Ville for egen del kun brukt A4 / 316 og om du tetter alle spalter med TEC7 så er du ekstra lur.

Om utstyret du skal feste er plast så er det enkelt. Er det over vannlinja så er det enda bedre.

Er det braketter av aluminium og blekk så er det mer utsatt, da kan du vurdere å rubbe overflata og lime med TEC7 uten kontakt metall til metall.

Som du allerede er klar over så er det å ha aluminiumsbåt litt annerledes enn plast.

Prinsippet er enkel: jo færre forskjellige materialer jo bedre. om du ikke har elstart så er det enda bedre :thumbsup:

Om du har batteri til forbrukere så bruk en strømbryter

Redigert av dieselfan (see edit history)

Alt jeg skal feste er over vannlinja, og det meste blir i plast. Det eneste i metall, er et snedig svingfeste til sete. Har bestilt foldbart sete og avtagbart feste med tvinger som jeg skal ha på bakre tofte. Ryggen tåler ikke å sitte mer eller mindre på huk med knea oppunder haken i mer enn 20 sekunder. Dette festet har en stopper som skal forhindre at sulamitten løsner når man lener seg litt bakover. Dette er nok i stål, så her blir det å ha noe mellom for å unngå kontakt. Tvingene skal også få på noe som gjør at det ikke blir kontakt.

Da blir det i hvert fall å kjøpe syrefast. :-) Takker for tips.

Setet som kanskje kommer i posten i dag:

https://www.westsystem.no/p/1503/baatstol-ss48-uten-pute

Her er greia som jeg skal hente på posten i dag. Tok bare en drøy uke fra et eller annet sted i USA:

s-l1600.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...