Jump to content

Da er sesongen over og båten kommet på land.


saga

Recommended Posts

Tipper noen reagerer en del på headingen på dette innlegget, men det stemmer det som står der. Kranbilen kom på søndag og tok opp båten og jeg setter den nok ikke ut igjen før til våren. Typisk at finværet kom da, ikke sant?

 

Hovedårsaken til at båten ble tatt opp var at bunnstoffet som ble påført i 2001 har mistet sin virkning og båten var en del grodd og hadde mistet mye fart så opp måtte den uansett. Når jeg nå har fått båten like utenfor husveggen så har jeg tenkt å ta meg god til til å få gjort en del forefallende vedlikehold på båten som det er på høy tid å få utført og som skal påstartes etter årets planlagte ferietur. Tipper at det er kommet langt utpå høsten før mesteparten av det som skal gjøres med båten har blitt gjort. Av det som skal gjøres så er det en vinduslekkasje som må fikses, skaiputer som skal trekkes opp, innredning som skal lakkes/oljes, stoffputer som skal renses, dieselvarmer som trenger en service, kalesjen må syes over i noen sømmer og vaskes og impregneres, et blått felt rundt hele båten må lakkes opp og dessuten så må drevet ha en gjennomgang. Drevet begynte tidligere i år å slure ved innkobling i forover. Det er nok den så mye omtalte konen som er slitt, dessuten så var oljen grå igjen selv om drevet tidligere har vært inn for trykk og vakumtesting og funnet i orden. Virker som det er umulig å få det tett? Styringen har også stor slakke så simmeringene i gjennomføringen til styreakslingen i drevplaten må nok skiftes. I tillegg så er det sikkert en del mer som jeg ikke kommer på i farten som også trengs å gjøres.

 

Når den nå skal få stå til neste sesong så skyldes det også at den ikke har vært så mye brukt i det siste. Sist jeg fylte diesel var i oktober i fjor og jeg har kun kjørt 20 timer siden da. Har vært opptatt med husbygging/oppussing de siste 2 årene som jeg fortsatt har litt igjen på, samtidig som jeg fikk en sønn for noen uker siden, så noe veldig aktivt båtliv hadde det nok ikke blitt allikevel resten av sesongen. Dessuten så har jeg en 16-foting med påhengsmotor som jeg kan ta en tur med hvis abstinensen skulle bli for ille.

 

Båten er nå plassert like utenfor stuevinduet slik at båten er det siste jeg kaster øynene på om kvelden og det første jeg ser på om morgenen. Ikke så verst det heller.

 

Så får heller dere andre med båten på rett plass har en fortsatt fin båtsesong.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra det du forteller kan jeg forstå deg. Det er ikke alltid at alt går 'som normalt'. Òg så har du jo 16 fotingen m/påhenger,- det hjelper mye det. Da kommer du jo deg på havet :smiley:

 

Gratulerer med sønnen din og lykke til med alle oppgaver fremover. Du får ingen fritidsproblemer høres det ut for :wink:

 

Det viktigste i denne sammenheng er jo at du har fått en sønn. Igjen: GRATULERER SÅ MYE :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...