fender87 Startet 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2017 Hei alle båtvenner. Jeg har et spørsmål som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg å finne svaret på. Har en 1998 Mariner 50 hk 4 takter som ikke går på den 2 sylinderen fra toppen. Trodde først det kun var snakk om plugger, men har nå byttet disse uten at det hjalp. Har sjekket pluggledninger og de fungerer som de skal. Jeg har en mistanke om at det har kommet vann inn i sylinderen på en eller annen måte da den nevnte pluggen var litt fuktig og det kunne se ut som det var en dråpe mellom senter elektroden og side elektroden (smakte på vesken og det kunne minne om saltvann). Motoren har ikke vært under vann. Er det noen kloke hoder her inne som kan svare på hvordan vannet kan ha kommet seg inn der? Og eventuelt om det er vrient å fikse? Håper på svar fra dyktige, båtinteresserte folk! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Hvis det er saltvann så kan det være toppakningen som har gått i stykker. Da må denne byttes. Toppen bør også sjekkes at er rett, evt om den må planes (slipes rett). Alternativt kan det være sprekk i toppen. Noen annen årsak til å ha saltvann inne i sylinder kan jeg for øyeblikket ikke komme på. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
GunR Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Ser de gamle tennpluggene forskjellig ut? Tenker på fargen på elektroder og isolator. Hvordan har du vinterlagret? Kan motoren være sprengt av frost, altså at det har stått igjen vann i kjølekanalene over vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 (redigert) Få først sjekket ut om det faktisk er saltvann. Jeg hadde nok: Tørk godt. Montér sammen. Ta en kjøretur (Forsiktig, uten å presse motoren. Ta det forsiktig for evt å ikke ødelegge mer.) Demonter. Sjekk. Regner med at du har sjekket gnist på plugger. Evt bytte plugg mellom plugg to og tre. Hvis du får bekreftet at det er saltvann, så er jeg usikker på beste behandling. Vil tro skylle med ferskvann inne i sylinderen og deretter sprøyte inn vanfortrengende smøremiddel er Ok. Men få beskjed fra andre som kan det. Her på forumet eller andre steder. Saltvann inne i sylinder er no no. Redigert 26.Juli.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fender87 Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 GunR skrev for 9 timer siden: Ser de gamle tennpluggene forskjellig ut? Tenker på fargen på elektroder og isolator. Hvordan har du vinterlagret? Kan motoren være sprengt av frost, altså at det har stått igjen vann i kjølekanalene over vinteren? Den ene av de gamle pluggene så forskjellig ut fra de andre, og det var den som var på sylinder nummer 2 fra toppen. Har vært lagret ute på vinteren, så kan selvfølgelig være at den er sprengt av frost. Syntes det er rart også, for jeg pleier å være nøye før jeg setter den bort for vinteren. Hvordan kan jeg se om det er tilfellet? Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Få først sjekket ut om det faktisk er saltvann. Jeg hadde nok: Tørk godt. Montér sammen. Ta en kjøretur (Forsiktig, uten å presse motoren. Ta det forsiktig for evt å ikke ødelegge mer.) Demonter. Sjekk. Regner med at du har sjekket gnist på plugger. Evt bytte plugg mellom plugg to og tre. Hvis du får bekreftet at det er saltvann, så er jeg usikker på beste behandling. Vil tro skylle med ferskvann inne i sylinderen og deretter sprøyte inn vanfortrengende smøremiddel er Ok. Men få beskjed fra andre som kan det. Her på forumet eller andre steder. Saltvann inne i sylinder er no no. Ja, tenkte jeg skulle dobbeltsjekke det i dag om hva slags vann det er snakk om. Jeg har sjekket gnist på plugger, og all gnistrer som de skal. Håper noen kan bekrefte beste behandling dersom det viser jeg at det er saltvann i sylinderen. Takker så mye for alle gode svar så langt. Flinke folk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.