Jump to content

Brakett for fiskehjul uten å borre/skru i båten


saga

Recommended Posts

Det går et emne akkurat nå om påhengsmotorbrakket som man bare skrur til pulpitten/rørrekka. Jeg er på utkikk et fiskehjulfeste som kan festes på samme måte slik at jeg unngår å måtte borre og skru en festebrakett permanent fast i rekka. På de jeg har funnet på nettet så er det kun den tradisjonelle utgaven med braketter som må skrues fast. Er det noen som vet om noe lignende som jeg er ute etter. I første omgang så er det kun braketten jeg er ute etter da jeg har et fiskehjul som kanskje kan benyttes. Jeg kan ikke skjønne at noe slikt ikke finnes, jeg har bare ikke klart å oppdrive det ennå.

 

Håper noen kan tipse meg om hvor noe slikt eventuelt selges.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår riktig så er det en "harpesnelle" du ønsker å feste - og denne er laget for å bli skrudd fast?

 

Kan du ikke da bare skru den fast til en passende plate, av f.eks kraftig kryssfiner - og så feste denne til rekken med slike skrutvinger som snekkerne bruker?

 

Ombord hos meg er harpesnellene feste til enden av hver sin plankebit, og disse igjen er så lange at de passer til å stå i spenn mellom dekkshus og skansekledning - dermed trenger jeg ikke skrutvinger engang....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Poseidon.

 

Mulig det kalles harpesnelle også? Det er iallefall et slikt jeg tenker på. Det er en stang i tillegg på den jeg har.

 

Bilde

 

Båten er en Saga 25 CC som har en rørrekke som går rundt hele båten like utenfor selve rekken. Jeg har også vurdert en løsning med tvinger men har kommet til at jeg vil ha noe mere enklere, plassbesparende og enklere å håndtere.

 

Hvis det ikke lar seg oppdrive å få kjøpt noe som passer så lurer jeg på å lage noe selv av wirestrammere som går gjennom den festebraketten jeg allerede har. Mulig dette vil bli stødig nok.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er slike sneller jeg mener; og der burde det jo gå greit å feste den til en litt kraftig plate på ca 20 x 20 cm som du igjen fester med to skrutvinger til rekken? Men hvis du allerede har et annet feste, så finner du sikkert en brukbar løsning - la deg inspirere av Reodor Felgen :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvor mye må man gi for et sånt redskap?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror jeg betalte ca 2000 for akkurat den Saga har bilde av. I tillegg kommer selvfølgelig sene og sluk.

 

Vi har fått noen skikkelige sluggere på den, men jeg trenger vel ikke å fortelle at den som gjorde at vi KJØRTE rundt i ring midt i Atlanteren i en time, glapp rett før jeg skulle vippe den over ripa. Jeg stoppet kort for å ta på meg hansker, og da ble lina slapp et lite øyeblikk. Det var nok til at den kom seg unna. Kanskje like greit. Ikke så kult med en sværing i cockpiten når det er 3 uker til land. Hvor stor den var? Aner ikke, fikk aldri sett den :cryin: , men det ble en god fiskehistorie av det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har nesten samme problemstilling selv med samme fiskehjul. Eller jeg er ikke så engstelig for å bore, men jeg mangler den svarte brakketten på bildet

 

Enkelt! Du kjøper en ny brakett hos en fiskeutstyrbutikk, borrer hull, skruer den fast (helst med mutter/plate på baksiden) og så er det bare å sette i gang å fiske! Disse delene er rimelig standard, så det er skjelden vanskelig å få tak i en ny brakett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lag feste av tre, som du fester slik du vil ha det. I Busteren har jeg gjort det slik:

img_7168.jpg

 

Se også buster.jpg

Planken er festet i båten vha. strekkfisk og wire, slik at det ikke blir synlige merker i båten hvis anordningen tas vekk.

 

 

Ellers må jeg bare nevne svarsko her på forumet som i sin blogg har vist fram en kjempemessig løsning.

img_2101_red.jpg

 

Men her er det snakk om finsveis av en annen standard enn jeg ville fått til :)

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hei

Har et slikt hjul med feste for å sette på rekkerørene (hjemmelaget).

Har funnet et syrefast rør som passer utenpå rekkerøret. Dette har jeg skjært ut en slisse i på langs slik at det akkurat går an å presse utenpå rekkerøret.

Kappet en bit på 20 cm og la oppå rekka med åpningen ned. Kappet en bit med lengde tilsvarende de vertikale rørene som holder rekka oppe og tredde biten på et slikt rør fra utsiden av rekka.

Sveiste sammen disse to delene slik at de ser ut som en T.

Sveiste et rør med passende diameter for festet på juksahjulet på utsiden av denne T.

 

Nå kan jeg sette dette festet på alle plasser på rekka der det er vertikale rør, og det blir svært stødig. Bruker etpar runder tape for å låse det hele i bunnen.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Enkelt! Du kjøper en ny brakett hos en fiskeutstyrbutikk, borrer hull, skruer den fast (helst med mutter/plate på baksiden) og så er det bare å sette i gang å fiske! Disse delene er rimelig standard, så det er skjelden vanskelig å få tak i en ny brakett...

 

 

Takk for tips og bilder folkens. Var innom den lokale butikken, de hadde brakett. Men hvordan får jeg montert muttern på baksiden, når det ikke er noen gjenger på rørstangen som går ned fra fiskehjulet.?

 

Mulig det blir noe alternativt ala tintin om jeg ikke får brukt braketten.

Link to post
Share on other sites

Laga dette til en kompis som var med meg å henta båt i Danmark for noen år siden.

Han fekk det eine til påske, og det andre har eg ikke laga ennå. Den andre snelda ser

annerledes ut, så da må eg i tenkeboksen igjen.

Er til en NB og det borres ikke hull i båten. De øvre rørklammerne klemmer rundt rekkerøret.

Det skal limes gummi inni kanten nede som kviler på rekken, ble visst veldig stabilt.

Det er også enkelt å ta av selve snelda, og også røret utom rekka. (men litt jobb å lage)

Mobilbilder.

 

juuksa_1.jpg

 

juksa_2.jpg

 

juksa_3.jpg

 

juksa_4.jpg

 

Har ikke bilder når den er montert på båten.

 

Edit: De to gamle festene er beholdt for at den kan brukes på en mindre båt også.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvordan får jeg montert muttern på baksiden, når det ikke er noen gjenger på rørstangen som går ned fra fiskehjulet.?

 

Jeg holdt på å miste det ene fiskehjulet mitt på sjøen, da det viste seg å kun være festet med to karosseriskruer! :eek: Jeg lagde da til et stykke syrefast flattjern med hull identiske med de på braketten, og gjenget disse opp med 6mm gjengetapp. Deretter tredde jeg en gjengestang ned gjennom hullet i skroget, gjenget flattjernbiten innpå og dro den opp dit den skulle være. Mens jeg holdt i gjengestangen ble braketten tredd på og skrudd fast med en skrue i det andre hullet. Deretter var det bare å skru ut gjengestangen og montere den siste skruen. Så nå tåler den det meste, hvis det bare hadde vært fisk å få da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...