Jump to content

Polar 20/22 - mulighet for utkopling av rattstyring?

mnj0909

Recommended Posts

Har en Polar 20 som jeg med stor glede styrer vha både ratt og rorkult (men ikke samtidig... :)). Pga kort arm på rorkulten synes jeg dog at styring fra denne blir ganske tung og egentlig litt masete, sammenlignet med en annen gammel snekke som kun hadde direkte styring fra rorkult til ror. Jeg lurer på om det faktisk går an å kople ut rattstyringen på en Polar slik at man kun skal bevege selve roret fra rorkulten, eller om dette er umulig?

Eller er det bare å akseptere at det er GANSKE tung styring med rorkult på en Polar20?

Hei. For å få den perfekte løsningen så bør du montere en hydraulisk styring. Da kan det legges opp en kran som kutter forbindelsen med styre pumpe. Da er ror på akterdekket akkurat passe. Selvfølgelig er det mulig å fjerne bolten som styrekabel er festet med på rorarm men da vil roret lett slå tvert når du bakker. Samtidig så har du vel betjening til gass og gear på styrekonsoll  så det er greit å ha rattet inntakt. Hvilken årsmodell er båten ? Lettere å svare ut i fra det.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hadde en 2011 mod. Polar 20. Syntes ikke denne var noe spesiell tung å styre med rorkulten akten ifra, men det er jo mulig å frakoble denne bak på ror armen/ stammen hvis det er ønskelig. Som det sies så har du jo fjernkontrollen fremme på konsollen, så det blir jo mye løping frem og tilbake ved fin-manøvrering, legge til brygge, etc.. Da måtte det eventuelt monteres en fjernkontroll helt akter som var mulig å betjene sammen med ror kulten.

Nå ville jeg også ha sjekket om styre systemet trenger litt smøring og justering. Først har du vel en strammer der rattet sitter. Så enden av styrekabel under bakken. Så talg pakning i rorhylse...... trenger fett.... når alt dette går lett og greit så burde den være ganske grei å styre bak. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...