AslakE Startet 26.Juli.2017 Del på Facebook Startet 26.Juli.2017 Hei! Ny på forumet med "ny gammel" båt her ;) Har akkurat kjøpt meg en Alicraft 13 (muligens 14, har ikke målt enda). Se bilde fra annonsen. Fikk med en 8hk Johnson som må ha ny impeller på kjøpet. Som sikkert mange andre her inne er jeg litt nerd når det kommer til eierskap, enten det er snakk om båt, bil eller andre ting, og jeg vil gjerne vite så mye som mulig om båten, hvilke muligheter den gir for å få satt den i mest mulig original stand osv. Først trodde selger det var en Herwa, og de var det ganske greit å finne mer info om, men med Alicraft er det litt verre. Har sett noen eldre tråder her inne og blant annet kikket på den videosnutten med Alicraft-historie, men ikke funnet så mye konkret. Noen som har en ide om produksjonsår for båten min? Hvilke motorstørrelser passer, og hva vil være en tidsriktig motor å sette på den? Hvilke andre detaljer kan jeg vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Rorsman Svart 23.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2021 Hej! Det ser ut att vara en Ali Craft Norfish 13 fot, 3,95 x 1,60. Jag hade en sådan åren 1965-68 och då var relingen av trä runt om. Det var heller ingen motorbrunn längst bak. Relingens linje var också aningen rakare. Den gick mest runt Marstrand men också ner mot Göteborgs södra skärgård. Motorn var en 10 hk Evinrude Sportwin från 1961 som passade perfekt till båten. Med en person gjorde den c:a 21 knop, med två personer c:a 18 knop och med tre personer c:a 15 knop allt förutsatt att viktfördelningen var den rätta. Med fyra personer planade den inte och då gick farten ner till c:a 8 knop. Båtens vikt var bara c:a 100 kg och den var lätt att köra med 1-2 personer även på öppet hav och i ganska hög sjö om man sänkte farten tillräckligt. Jag provade en gång med en 18 hk Evinrude på båten, men med 1-3 personer var det ingen större skillnad i fart. Däremot gick den då i minst 15 knop även med 4 personer. Jag tror dock inte att akterspegeln tål mer än 10 hk vid längre användning utan att förstärkas. Om man sätter på en fyrtaktsmotor på 10 hk är ju denna betydligt tyngre och då blir nog egenskaperna i sjön annorlunda. En tvåtaktare på c:a 10 hk är nog optimalt. Båten var dock känslig för snäckbildning under botten och behövde göras ren flera gånger under sommaren för att inte tappa fart. Min båt hade bara flytelement under tofterna och längst fram i fören. Din båt verkar ha flytelement både fram och baktill under motorbrunnen samt säkert också under tofterna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.