Jump to content

Mercruiser 4,3 MPI akustisk alarm

Eirikoyg

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Mercruiser 4,3 MPI som har begynt å gi alarm for en feil (2 pip hvert minutt ca.)

Går over til konstant alarm dersom en presser motoren (>4000 omdr.).

Står montert i en Stormway F23 2003 modell.

Alt av oljenivåer er OK.

Selv med feilmeldingen går båten som en klokke, men fjusker inni mellom på tomgang når den er varm. 

Ønsker i utgangspunktet å få tatt diagnose på feilen i Stavanger området, men det viser seg å være vanskeligere enn forventet....har til nå ett napp med time tidligst i neste uke. Passer litt dårlig når jeg egentlig skulle vært på tur fra mandag denne uken...

Så over til spørsmålene:

1) Hvem i Stavanger området tar diagnose på Mercruiser? (Har vært i kontakt med Eker Performance, Garstad, Siddis Motor og Rogaland Maritime).

2) Har på følelsen at det kan være IAC ventilen. Tips til feilsøking/konstatering at det er ventilen?

3) Andre tips til å finne feilkilden? Koden kan jo bety 25-30 ulike feil.

På forhånd takk for hjelpen! 

Mvh. Eirik Øygarden. 

Hei!

Oljenivået på drev reservoaret er OK. Har dog ikke sjekket sensoren. Er denne sensoren en vanlig feilkilde? Enkle tips til sjekk uten søl? :)

Jeg mistenker mest av alt IAC pga. sporadisk fusk på tomgang når motor er varm. I tillegg til at alarm blir konstant ved høy belastning har jeg forstått at kan være en indikator på IAC, men vet ikke om det stemmer.

Fikk lest ut feilkodene i dag.

Med tenning på lå følgende aktive feilkoder:

#94 Pitot Pressure Circuit Low

#75 Fuel Level 1 Circuit High

#119 Steering Position Circuit Løs

#130 Trim Sensor Circuit High

Umiddelbart etter oppstart av motoren kom denne i tillegg:

#152 IAC Output

Kan vel se ut til at det er feil på IAC og/eller trykkføler på kjølevannet. Har forstått det slik at det gror/legger seg salt i kanalen til trykksensoren, så vil prøve å blåse det rent. Flott om noen har gode tips til videre feilsøking! 

Redigert av Eirikoyg (see edit history)
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...