Eirikoyg Startet 26.Juli.2017 Del på Facebook Startet 26.Juli.2017 Hei! Jeg har en Mercruiser 4,3 MPI som har begynt å gi alarm for en feil (2 pip hvert minutt ca.) Går over til konstant alarm dersom en presser motoren (>4000 omdr.). Står montert i en Stormway F23 2003 modell. Alt av oljenivåer er OK. Selv med feilmeldingen går båten som en klokke, men fjusker inni mellom på tomgang når den er varm. Ønsker i utgangspunktet å få tatt diagnose på feilen i Stavanger området, men det viser seg å være vanskeligere enn forventet....har til nå ett napp med time tidligst i neste uke. Passer litt dårlig når jeg egentlig skulle vært på tur fra mandag denne uken... Så over til spørsmålene: 1) Hvem i Stavanger området tar diagnose på Mercruiser? (Har vært i kontakt med Eker Performance, Garstad, Siddis Motor og Rogaland Maritime). 2) Har på følelsen at det kan være IAC ventilen. Tips til feilsøking/konstatering at det er ventilen? 3) Andre tips til å finne feilkilden? Koden kan jo bety 25-30 ulike feil. På forhånd takk for hjelpen! Mvh. Eirik Øygarden. Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Ikke oljenivået på drev reservoar heller? Sitér dette innlegget Link to post
Eirikoyg Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Hei! Oljenivået på drev reservoaret er OK. Har dog ikke sjekket sensoren. Er denne sensoren en vanlig feilkilde? Enkle tips til sjekk uten søl? :) Jeg mistenker mest av alt IAC pga. sporadisk fusk på tomgang når motor er varm. I tillegg til at alarm blir konstant ved høy belastning har jeg forstått at kan være en indikator på IAC, men vet ikke om det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Eirikoyg Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 (redigert) Fikk lest ut feilkodene i dag. Med tenning på lå følgende aktive feilkoder: #94 Pitot Pressure Circuit Low #75 Fuel Level 1 Circuit High #119 Steering Position Circuit Løs #130 Trim Sensor Circuit High Umiddelbart etter oppstart av motoren kom denne i tillegg: #152 IAC Output Kan vel se ut til at det er feil på IAC og/eller trykkføler på kjølevannet. Har forstått det slik at det gror/legger seg salt i kanalen til trykksensoren, så vil prøve å blåse det rent. Flott om noen har gode tips til videre feilsøking! Redigert 31.Juli.2017 av Eirikoyg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eirikoyg Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Vel...leste meg opp på feilkodene og forstår det slik at de fire kodene som står konstant på med tenningen på vil alltid være der pga. jeg ikke har utstyret/sensoren/instrumenteringen. Tror nok jeg vil bestille ny IAC ventil. Sitér dette innlegget Link to post
Eirikoyg Svart 15.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2017 I tilfelle andre søker opp tråden, så kan jeg opplyse at det var IAC ventilen som var årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.August.2017 Del på Facebook Svart 16.August.2017 Supert at du la inn hva som var løsningen her - skulle ønske alle tok seg tid til det! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.