Jump to content

Wallas Safeflame - avgass til parafintanken


Dassic

Recommended Posts

Fikk omsider montert kokeapparatet i båten i dag - et Wallas Safeflame, som fungerte problemfritt i fjor.

 

Etter test av apparatet, fungerte det tilsynelatende greit i noen minutter, men senere begynner det å komme avgass/røyk ut av parafintanken (forøvrig 5l Exxsol D60)... :confused:

 

Testet litt frem og tilbake, og sørget for at det var fall på både tilførsel og returslange, men ved oppstart kommer det igjen røyk fra tanken.

 

Noen tanker om hva dette kan skyldes? Kan det være en vifte som er gått?

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde problemer med min Wallas Ceramic 100. Eksosen kom inn i kabinen pga at vifta ikke gikk. Vet ikke om det er dette som har skjedd hos deg? Det sitter en varmesensor med to kabler på ved siden av brenneren under apparatet. Det som hadde skjedd hos meg, var at kontakten på kablene var dårlig, og vifta fikk ikke strøm.

 

Hører med til historien at jeg ødela de to loddepunktene på viftemotoren under feilsøkingen, og måtte bytte den også. Da jeg hadde gjort det, røk potmeteret til justeringen av parafintilførsel. Resultatet ble at jeg byttet til gass. Tror kanskje at jeg skrudde i hjel hele apparatet, og burde ha levert det inn til Wallas Norge da problemene meldte seg for første gang. Mulig du har mer peiling på å skru enn meg, men noen av delene på dette apparatet er fintfølende, og man kan fort gjøre vondt værre hvis man ikke vet helt hva man gjør.

 

God sommer!

Halvor

Link to post
Share on other sites

Har du fylt på ny parafin i år. I følge Wallas bør man ikke bruke eventull parafin på tanken fra i fjor. Jeg fikk problemer et år jeg gjorde det (antageligvis noe kondensvann som hadde samlet seg i tanken i løpet av vinteren)

<{POST_SNAPBACK}>

Det der var nytt for meg. Jeg har alltid latt kanna stå i båten om vinteren, og bare startet Wallasen på vanlig måte om våren. Har aldri hatt problemer med kondens. Dog titter jeg ned i kanna for å sjekke når jeg likevel må ta den ut for å etterfylle den.

Har heller aldri vært plaget av at eksosen slår tilbake i kanna. Hører du om den lille viften starter, i tillegg til tikkingen fra pumpa? Dette er vel omtrent det eneste som kan være feil tror jeg. Nå husker jeg ikke om det er noen slags "vannlås" som Ingar skriver, så det kan kanskje være en mulighet hvis vifta går som den skal.

Den eneste gangen jeg kan huske at det kom røyk ut fra apparatet var når glødespiralen røk. Men da røk det ut fra selve kokeren også. Og da var det slutt. Etterpå bare tikket det i pumpa, og ingen tenning lenger.

Er du sikker på at det ikke er noe krøll med eksosslangen, bare for å ha nevnt det i forbifarten?

Om du bruker Exxsol har ingen betydning, det har jeg gjort i mange år. Funker helt fint det.

Link to post
Share on other sites

Takker for bra innspill fra alle. Problemet er nå løst.

 

Det viste seg at det var dårlig kontakt i strømtilførsel-pluggen på undersiden av kokeapparatet. Samme problem som Halvor hadde. Jeg trodde Wallasen ville slukke når den ikke fikk strømtilførsel, så det tok derfor litt tid å finne ut av...

 

Så nå er båtmaten forhåpentligvis reddet... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...