Jump to content

Hvor ofte sjekker dere forfilteret på dieseltilførselen?

lurvetass

Recommended Posts

Jeg har et Racor forfilter til vår VP D4.

Etter en hentetur med vann og grums i dieselen er jeg litt opptatt av å sjekke forfilteret for vann og smuss.

Jeg har hel metallkopp da filteret sitter i motorrommet så jeg må åpne bolten i bunnen og holde en kopp under. For det første sitter bolten hardt og for det andre er det noe klin å holde på med. nesten garantert å søle. Så spørsmålet er.

Hvor ofte sjekker folket filteret for vann og smuss? Hva er passe intervall?

Hilsen

Lurvetass

Har tilsvarende filter på D6. Har montert kran på filteret, tror gjengedimensjonen er 1/4 toms NPS (?). Ved normal bruk (ca 70 timer i året) bytter jeg filteret en gang og drenerer vannutskilleren et par ganger i tillegg. Jeg har også drenering av tankene, disse drenerer jeg på forsommeren og om høsten hvert år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg drenerer forfilterene jevnlig i løpet av sesongen og observerer det jeg drenerer ut i en kopp. Bytter vanligvis forfiltere hver sesong og sporadisk ila. sesongen kjører jeg korte perioder med helt full fart for å forvisse om at filterene ikke er på tur å gå tett. Er det noe på gang på et tidlig stadium vil man vanligvis få alarm på railtrykket under "fullfartesten". Da er det bare å bytte filter i første havn selv om man nok fortsatt kan kjøre lenge på vanlig marsjfart der gjennomstrømmingen er lavere enn på full fart.

Jeg har kuleventiler for dreneringen, dette er Separ 1000 filtersystem med 10 mikron finhet.

Dette har fungert utmerket de 7 sesongene jeg har hatt mine D6'er. Nå har jeg tomotors med adskilte drivstofftanker så det er liten fare for at alt skal tette seg med en gang men gode rutiner er uansett viktig tenker jeg.

Har heldigvis aldri hatt drivstoffproblemer som har ført til at særskilte tiltak har måtte iverksettes.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Noen som vet hva motorprodusentene eller båtprodusentene anbefaler? 

Forrige båt hadde jeg D3 og sjekket en eller to ganger i sesongen. Og hadde aldri en dråpe vann i filteret. Men etter henteturen fra helvete med tapping hvert 45 minutt og halvfult av vann hver gang er jeg litt mer opptatt av temaet. 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 15 minutes ago:

Noen som vet hva motorprodusentene eller båtprodusentene anbefaler? 

Forrige båt hadde jeg D3 og sjekket en eller to ganger i sesongen. Og hadde aldri en dråpe vann i filteret. Men etter henteturen fra helvete med tapping hvert 45 minutt og halvfult av vann hver gang er jeg litt mer opptatt av temaet. 

Jeg tror ikke du finner noen anbefalinger på dette fra båtprodusenten fordi det kan bety at de kjører seg fast f.eks. i tilfelle du får dårlig diesel med feil anbefalinger. I tillegg er forfilteret en ekstra installasjon fra båtprodusenten, utenfor motorleveransen så f.eks. VP tar ikke dette med i sine manualer. Men jevnlig drenering f.eks. 2-3 ganger pr. tanking blir aldri feil.

lurvetass skrev 17 minutes ago:

Med så ofte tapping er det rart filtrene ikke blir levert med kran. Den bolten i bunnen er veldig upraktisk når det er trangt og du må holde en kopp under. 

Blir å sjekke om jeg kan få en kran under i stedet.

Ja dette er høyst merkelig.

Jeg blinkset på tallet, ser det er Separ 2000 filtere jeg har. De ser ut som i linken:

http://www.nilssonshipping.se/Default.aspx?__cmLeftMenu=105

Her er alt lagt til rette for hyppig drenering siden det er kuleventiler på avtapping. Så da blir det en enkel rutine som kan gjennomføres daglig om man vil.

Jeg sjekket av og til før, men nå blir det egentlig aldri. Skifter filter annethvert år ca, og da er det knapt møkkete engang. Holder meg stort sett til samme sted når det gjelder fylling, og de ser ut til å ha god kontroll på tankene sine. Og så bruker jeg Hammerdown, så vann har jeg ikke sett på mange år.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Samme her. Etter jeg tok en skikkelig tanksjau for 3-4 år siden (og fylte opp et par kanner med dieseldyrbæsj) har filteret og vannutskilleren vært rene så langt jeg kan se. Lagde fire gode mannhull i forbindelse med tanksjauen, disse har lokk av tykk plexi/transparent plast. Dermed kan jeg sjekke bunnen av tanken etter fylling for å se om det har kommet skitten diesel ombord, noe som er spesielt greit å sjekke ved fylling på nye plasser. Ser godt bunnen ved å lyse nedi med ei lykt.

Et par ekstra filterinnsatser ligger alltid rett på siden av filterhuset/vannutskilleren, i tilfelle. Rusler sjelden på mer enn 2000 omdreininger, helst lavere. Da er det ikke rare gjennomstrømningen i filteret med bare 50hk motor

IMG_6101.JPG

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Brukes det her andre oljefiltre enn de originale fra Volvo Penta? Etter motorhavariet mitt idag var dette et av de første spørsmålene jeg fikk der vi lå midlertidig med full stopp. Tror det han mente var at ved oljepeiling og uorginale oljefiltre, så ser det fint ut på peilepinnen. I virkeligheten kjører man rundt med 1.4 liter for lite med olje.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 28 minutes ago:

Brukes det her andre oljefiltre enn de originale fra Volvo Penta? Etter motorhavariet mitt idag var dette et av de første spørsmålene jeg fikk der vi lå midlertidig med full stopp. Tror det han mente var at ved oljepeiling og uorginale oljefiltre, så ser det fint ut på peilepinnen. I virkeligheten kjører man rundt med 1.4 liter for lite med olje.

Det VP nok sikter til her er at i de originale oljefilterene er det tilbakeslagsventil. Denne har som misjon at oljefilteret alltid er fullt av olje ved start av motor slik at oljetrykket i motor kommer opp så kjapt som mulig. Ingen tid går til spille ved at oljepumpa slipper å fylle filteret før olja går videre ut i motoren da filteret allerede er fullt ved oppstart.

Selvfølgelig vil dette også ha innvirkning på oljemengden i motoren ved peiling. Har man teoretisk sett et uoriginalt oljefilter som slipper olja tilbake i motor etter stans og måler litt over min. på peilestaven en tid etter stans av motor vil oljenivået være for lavt i motor under normal drift.

Jeg kjøper aldri andre deler enn originale VP deler til mine motorer. Jeg risikerer ikke et havari på en motor til en halv million kroner for å oppnå et par lapper i besparelser på servicekostnader og vil på det sterkeste fraråde alle andre som tenker i de baner til å gjøre dette da man kan få betydelige problemer med både forsikring og reklamasjon ved et evt. havari.

Jeg har ikke hekkaggregat og servicekostnadene på VP er slettes ikke avskrekkende for motorene ved bruk av originale deler. På kostnadene tilsvarende en tank diesel servicerer jeg begge motorene fullt ut med olje samt alle originale servicedeler for en vanlig årsservice (Castrol olje, VP-sink, VP-oljefiltere, VP-dieselfiltere, VP-luftfiltere, VP-veivhusventilasjonsfiltere etc.) etter serviceboka og det er ikke ille. Mellomservicene og hovedservicene koster litt mer men det er ikke allverdens det heller, iallefall ikke sett i den store sammenheng ang. båtkostnadene.

Det @Chiefengineer sa var det VP sa til meg om tilbakeslagsventil. 

Tro meg, det havariet vi hadde idag, som skyldes andre årsaker, var en brutal påkjenning. Du vil ikke oppleve noe liknende dersom det viser seg å være uoriginale deler, bare for å spare noen kr...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ughh.  :confused:

Jeg har to stk TAMD63P i kjelleren. Bestille filterpakker fra EuroFritid da La-Sa i Oslo hadde dobbelt pris på samme filterpakker.

Men mulig at det ikke var smart mht til tilbakeslagsventil i de originale oljefiltrene. Noen som har erfaring med filterpakkene fra EuroFritid?

Har oljefiltrene  derfra tilbakeslagsventil? Er kanskje en grunn til at filterpakkene der er billige i forhold til f. eks La-Sa?

IMG_20170726_122457 (1).jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

Sjekker filteret et par ganger i sesongen. Men er hypernevrotisk på vann/ forurensninger i dieselen, og drenerer dieseltanken som del av prosedyren hver dag når jeg starter. Dette fordi jeg har hatt noen kjedelige episoder med vann i dieselen (tidligere omtalt, tildels med ubehgagelige tilbakemeldinger fra dieselleerandører). Tar et par minutter, verd innsatsen...

Laholm

Takk for det @Chiefengineer Kanskje førte dette havariet oppmerksomheten over på nyttigheten av å bruke originale deler som kan spare andre kapteiner for noe liknende.

Følger man det resonnementet, så var det jo isåfall "for en god sak":smiley:

dennrick skrev for 7 timer siden:

Det @Chiefengineer sa var det VP sa til meg om tilbakeslagsventil. 

Tro meg, det havariet vi hadde idag, som skyldes andre årsaker, var en brutal påkjenning. Du vil ikke oppleve noe liknende dersom det viser seg å være uoriginale deler, bare for å spare noen kr...

Forferdelig situasjon å komme i og ikke bra hverken for lommeboka eller nervene.

Føler med dere og håper det blir litt ferie på dere likevel. Har D4 300 HK sjøl så ikke moro å høre om sånt. Og i hvertfall ikke når servicer er tatt etter boka. 

Ellers når det gjelder diesel så blir jevnlig sjekk her og montering av kran til høsten. Tanken har ikke avtapping så der må jeg bruke en sugeslange fra mannlokket.

Hilsen

Lurvetass

Jeg sjekker vannutskilleren flere ganger i sesongen. Dette etter at jeg for noen år siden hadde injektohavari pga. vann i dieselen. Dessuten sjekker jeg dieseltankene for vann hver gang etter tanking. Dette fordi jeg ved et par anledninger har fått ganske mye vann på tankene. Siste gang var i fjor høst. Neste gang jeg tanker senhøstes på det stedet vil jeg sjekke både før og etter tanking for å ha håndfast bevis . . . .

Tankinnholdet sjekker jeg enkelt og raskt ved at jeg har montert avsuging til laveste punkt og suger opp i en klar plastslange. Når jeg  ser at det kommer ren diesel i slangen foran pumpa er testen ferdig. Jeg behøver ikke grise med å tappe diesel gjennom pumpa eller på flaske el. dersom det ikke kommer vann. Som pumpe bruker jeg en slik gummiball http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffpumpe-8-mm-2000021523/

Etter at jeg har begynt å sjekke tankinnholdet har jeg ikke observert vann i vannutskilleren. Filteret skifter jeg stort sett hvert år.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...