Jump to content

Hvor ofte sjekker dere forfilteret på dieseltilførselen?


lurvetass

Recommended Posts

Dykker skrev for 9 timer siden:

Ughh.  :confused:

 

Jeg har to stk TAMD63P i kjelleren. Bestille filterpakker fra EuroFritid da La-Sa i Oslo hadde dobbelt pris på samme filterpakker.

Men mulig at det ikke var smart mht til tilbakeslagsventil i de originale oljefiltrene. Noen som har erfaring med filterpakkene fra EuroFritid?

Har oljefiltrene  derfra tilbakeslagsventil? Er kanskje en grunn til at filterpakkene der er billige i forhold til f. eks La-Sa?

 

Jeg tror ikke nødvendigvis filterne til TAMD-serien har den samme tilbakeslagsventilen som for oljefilterene til D-serien da dette ble representert som en nyvinning under lanseringen av D. Noe som skulle gjøre at oljetrykket kom opp tildigere under start og smøreprosessen igang fortere.

 

Har du hengende filtere er dette ikke et problem uansett motortype, det vil kun være aktuelt om filterene er monterte opp/ned (gjengene ned) som de er på D-serien der de vil tømmes for olje etter stans om de ikke inneholder denne ventilen. Dette vil også påvirke oljemengden i motoren som VP korrekt har understreket.

Link to post

Fikk selv motorstans på grunn av tett filter i går. Bytter forfilterholder til Racor type for 20 timer siden. Der stod det originalt 2 micro filter. Så bytter til 10 micron og håper det holder ut ferie slikat tanken kan reses.

 

fikk da ideen om å overvåke sugetrykket etter filteret for å få en forvarsel før tett filter.  Er det noen som vet om det finnes det ferdig utstyr til dette med alarm?

Link to post
eysteind skrev 1 time siden:

Fikk selv motorstans på grunn av tett filter i går. Bytter forfilterholder til Racor type for 20 timer siden. Der stod det originalt 2 micro filter. Så bytter til 10 micron og håper det holder ut ferie slikat tanken kan reses.

 

fikk da ideen om å overvåke sugetrykket etter filteret for å få en forvarsel før tett filter.  Er det noen som vet om det finnes det ferdig utstyr til dette med alarm?

 

Det finnes..

 

http://www.aramas.no/products/racor-rk-11-1696-vakumeter

Link to post
Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

 

Jeg tror ikke nødvendigvis filterne til TAMD-serien har den samme tilbakeslagsventilen som for oljefilterene til D-serien da dette ble representert som en nyvinning under lanseringen av D. Noe som skulle gjøre at oljetrykket kom opp tildigere under start og smøreprosessen igang fortere.

 

Har du hengende filtere er dette ikke et problem uansett motortype, det vil kun være aktuelt om filterene er monterte opp/ned (gjengene ned) som de er på D-serien der de vil tømmes for olje etter stans om de ikke inneholder denne ventilen. Dette vil også påvirke oljemengden i motoren som VP korrekt har understreket.

 

 

Oljefilteret og bypassoljefilteret  er plassert rett ut av blokka på TAMD63P (se bildet under), så vil tro oljen ligger i de og ikke trenger tilbakeslagsventil.

Hadde også vært litt rart hvis Eurofritid hadde solgt filterpakker som ikke holder spesifikasjoner til de forskjellige motorene.

Skal sjekke med typenummer på filtere med overgangstabeller før jeg bruker de.

 

Eurofritids filterpakke til TAMD63P    https://www.eurofritid.no/deler-til-innenbords/volvo-penta-diesel/servicepakker/filter/anodepakke-vp61/62/63

 

 

 

 

TAMD63 delvis demontert.jpg

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...