Jump to content

Halvplaner...noen råd ??


Ficher

Recommended Posts

Noen som har gode råd ved kjøp av halvplaner. Vi er to voksne og to barn ,og ønsker en båt som holder 10-15 knop. Vi har hat en Saga 27 AC ( mulig vi kjøper denne type båt igjen) men ønsker nå en romslig båt med litt fart,samt gode sjøegenskaper og en solid motor.

Båten bør være 25-30 fot,og en pris opp til 300 000 kr

Hvor stor motor bør jeg ha for og få ca 10 -15 knop ?

Har sett på. -Scand

- Biam

- Joda

- Elwaro

- Risør og kragerø

 

Er der noen som kan overbevise meg vekk fra en Saga 27 AC med en 66 HK Yanmar? :wink:

Link to post
Share on other sites

Noen som har gode råd ved kjøp av halvplaner. Vi er to voksne og to barn ,og ønsker en båt som holder 10-15 knop. Vi har hat en Saga 27 AC ( mulig vi kjøper denne type båt igjen) men ønsker nå en romslig båt med litt fart,samt gode sjøegenskaper og en solid motor.

Båten bør være 25-30 fot,og en pris opp til 300 000 kr

Hvor stor motor bør jeg ha for og få ca 10 -15 knop ?

Har sett på. -Scand

                  - Biam

                  - Joda

                  - Elwaro

                  - Risør og kragerø

 

Er der noen som kan overbevise meg vekk fra en Saga 27 AC med en 66 HK Yanmar? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo begrenset hva man får for kr. 300.000,- i dag. Hvis dere tidligere har hatt Saga 27 AC og var fornøyd med den,- er det sikkert et OK valg for dere. Dere vet ihvertfall hva dere går til...

 

Når det gjelder Scand tror jeg det er svært vanskelig å finne en brukbar båt til den prisen.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler Marex 77 Holiday. God plass, fin i sjøen og kjøper du den med VP Tamd 30 har du marsjfart på ca 14 og toppfart på ca 19 knop. Har en slik en selv og er veldig fornøyd. Ligger noen på Finn.no. Ta en titt der.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hei Ficher, du får sikkert mange gode svar etterhvert. Vi har gode erfaringer med Tresfjord 29 AC. Dette er en solid vestlandsbåt med gode sjøegenskaper. Tresfjord brukte mye Perkins motorer og i vår sitter det en 81 Hk 4.236 M. Fartsområde 10 - 13 knop. Interiøret er solid og det er brukt mye massivt treverk. Gode sengeløsninger med 1 + 1,5 i AC og romslig dobbeltseng i forkabin. God høyde under hardtop og med luke som du kjenner fra Saga,en.

Her er noen linker:

Link 1

Link 2

Link 3

Prisen vil vel ligge fra ca. kr. 320.000 og oppover alt etter utstyr, etc.

 

Tresfjord 29 AC til venstre (med bjørkeris...St.Hans aften)

Bilde

 

Lykke til med valget! :seeya:

 

mvh

Cita II

Redigert av Cita (see edit history)
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen av forslagene ovenfor som fåes for 300.000,- eller mindre, muligens med unntak av Marex 77 Holiday med ikke alt for stor motor. Skilsø 750 har jo også vært et relativt rimelig (og vel godt) alternativ. Men de Skilsøene som ligger på nettet nå er jo priset nesten hinsides. Men for å avklare behovet noe. Er det ønskelig med akterkabin eller ikke. Det er jo flere modeller som lages både med og uten akterkabin, der løsningen uten akterkabin ofte er noe rimeligere enn med akterkabin

Link to post
Share on other sites

Fjord Cruiser 27..

 

Her er en båt med gode sjøegenskaper og masse plass. Akterkabin med plass til to, forkabin med plass til 2-4 (soveplasser) Nok stueplass. Normalt med eget toialett, lukket i forkabin, ekstra vask i ac. Pentry i midtkabinen.

Har sett priser fra under 200' og oppover, avhengig av motor og tilstand..

 

Selv ferierer vi 5 personer i en slik en og etter tre- fire bilass med ???? Har vi plass til mere bagasje...

60% av mannskapet er hunnkjønn..... :rolleyes:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Astor ble innkjøpt i fjor til en pris av 305.000 kroner. Med nyoverhalt Ford på 127 hk og en fart på 10 i marsj og 12-14 på fullt og kjempeplass ombord syntes jeg det var et godt kjøp.

Men, det ligger selvsagt noe bak dette. Båten trengte en ansiktløfting. Jeg gjorde mesteparten i vinter. Men dette kunne selvsagt vært tatt over tid.

I dag ligger trolig salgsprisen på Astor på rundt 100.000 mer enn det jeg ga for den.

Du finner båten i erfaringsdatabasen.

 

Bilde

 

Det jeg vil fram til er at det finnes selgere som selger båten i den stand den er ved at selger slipper jobben med å style den opp. Her ligger det penger å tjene.

 

Jeg har fått en båt med massevis av plass, grei fart og en motor som jeg i dag kan stole på går endel timer før lommeboka må opp på vid gap.

 

Se deg rundt. Følge nøye med på Finn.

 

Lykke til i valget av ny båt.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

De fleste vil vel mest anbefale den båten de selv har. Men jeg ville kanskje nå sett nærmere på Summer Family/Nor Dan Summer Family. Det ligger flere av disse på nettet med motorstørrelse som vil gi den farten du ønsker. Og i motsetning til en del andre båter i samme leiet som jeg synes er høyt priset nå sommerstid, så virker det for meg som tilbudene på Summer Family i prisleiet 300.000,- nå gir mye båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Er enig med TwinCab. Som du ser er jeg den lykkelige eier av en NorDan Family 27. Det er etterkommeren av Summer Family. Tror nok du kan få en Summer for ca. 300000. Kjempebåt for en familie, med dobbeltkøye i forpiggen og akterlugar med 1 enkel og 1 dobbeltkøye. Det eneste jeg kunne tenke meg var litt mer uteplass, men det har jo noe med plassfordelingen å gjøre. Det er plass til å sitte 5 personer å spise ute.

Link to post
Share on other sites

Holder en knapp på Tresfjord og wiking! Greie båter med god plass, finnes mange av de og du kan da kansje prute litt? Solide og trauste motorer i begge typer, som oftest.

 

Lett litt på nettet og du finner mange flotte eksemplarer!

 

Lykke til

 

(ps, vil jo helst anbefale mørebasene men for lav fart på den, og litt bedre plass i de to ovennevnte!)

Link to post
Share on other sites

Se etter an englishman :seeya: : f.eks. godt brukt Princess eller en Birchwood som jeg har. Blant de 4 mest populære bruktbåtene i UK (test MBY i aug. 2003), vant Bircwood 25/27, sammen Grand Banks, Fairlane og Princess 32. Grunnen er at den er meget sjødyktig (coastal) og er meget romslig. Det ligger 2 stk. på finn.no; Birchwood 27 og Birchwood 29. Dette er halvplanere og innnenfor ditt prisleie. :flag:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...