Jump to content

Solcellepanel til pumpe - åpen båt

Tor Arild

Recommended Posts

Har en kollega som har kjøpt en eldre åpen båt - en GH15 med lensepumpe og el-start.

Båten vil trolig måtte ligge noen dager uten tilsyn i ny og ne - og da hadde det vært veldig fint å få toppet opp batteriet - slik at pumpa kan gå om det komemr regn og få start når han kommer. 

Er det noen som har erfaring med små solcelleløsninger i åpen båt?

Hva bør han ha?

Mvh

Tor Arild

Trenger han egentlig å toppe batteriet hele tiden?

Jeg har en eldre 60 HK i en 16 foter (med kabin). Har et vanlig 12V batteri av god type. Båten ligger ute året rundt. Brukes året rundt. Har drøyt 2,5X2 meter med flate som er regnutsatt. 

Har en elektrisk lensepumpe, og motor som krever mye strøm for å starte. 

Jeg tenkte å bruke solceller, men har foreløpig ikke gjort det. Har landet på å ta med batteriet hjem 2-3 ganger i året for å lade det med CTEK laderen. 

Har hatt null problem med strøm i båten.

Min båt ligger gjerne uten tilsyn en uke eller to innimellom.

I en GH 15 er det begrenset med flater som ikke er utsatt som trinn eller tofte. Hvis jeg har forstått det riktig så vil også solcellepanel som får litt skygge på seg være langt mindre effektivt enn uten skygge. Dermed er det kanskje bedre å ha et solcellepanel som blir 100% badet i sol, enn et stort panel der bare litt blir badet i sol?

Jeg vil tro det er langt mer effektivt (og også rimeligere) å ha to batterier, hvorav ett står på vedlikehold hjemme. Men som sagt har jeg ikke hatt problem med ett batteri.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks Jr, jeg skjønner tanken din. 

Jeg tenkte opprinnelig på disse små og flexible solecellepanelene og en rimelig regulator. 

Når man ikke skal bruke båten på en stund, så kan den legges på tofta og festes med en strikk i hver ende slik at den ikke blåser ned. 

Ser flere åpne båter som har slikt - men når jeg søker kommer bare de større panelene tenkt for permanent montasje opp. Eller de riktig store fleksible panelene. Har sett paneler som er omtrent 30x20 cm som er fleksible - og jeg mener og tror at det er en grei sikring av strøm til pumpe og start.

Satte ifjor inn solcellepanel på egen båt - og ser at panelene (2 x 50w) helt fint kompenserer for kjøleskapet selv om det er overskyet. 

Derfor var tanken å få en slik "mobil" løsning ombord og som kan festes tofte slik at om det kommer mye regn og pumpa går ofte - så vil man likevel få start. 

Det er jo nesten uendelig med muligheter. Ebay har panel i alle størrelser.

Ellers har ein jo:

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=26&Itemid=39

http://makspower.no/produkter-list/

http://www.eco-worthy.com/catalog/solar-panels-c-71.html

Alle desse tre sidene har eg handlet på uten problem.

Sålenge ein monterer kontroller ein plass der den ikkje blir våt, så burde det bli god knall. 

Når det gjelder kvalitet på panel, så får ein veldig ofte det ein betaler for. Billige panel er mindre effektive samt dei tåler ofte mindre ytre påvirkninger.

Om du legger litt ekstra i regulator, så kan du kjøpa ein victron mppt med bluetooth dongle, så har du full oversikt over kva som går inn til batteriet, pluss du kan justera alle innstillinger kun ved bruk av feks mobilen.

Lykke til med valget :)

Jeg har benyttet en enkel 20W solcelle i min Mørebas 15 i flere sesonger.

Og som sjømann er jeg ute i 5-6uker i slengen. Og det har gått fint det!!! Ingen andre har lenset i det hele tatt!!!

Batteriet lades nok til å ta unna selv regnet om høsten, og det regner da litt på Sørlandet også...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...