furhan Startet 27.Juli.2017 Del på Facebook Startet 27.Juli.2017 Jeg skal montere et 80 watts solcellepanel på båten, og lurer på om jeg bør montere en bryter på kabelen slik at jeg kan "slå av" panelet. Tenker at det kanskje ikke bør stå på når jeg kjører for motor og når jeg går fra båten over lengre tid. Noen som har tanker om dette? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Popeye70 Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Hvis du har en passende regulator mellom solcellepanelet og batteriet så trenger du ingen bryter, kun en sikring. Regulatoren vil sørge for at batteriet får en tilpasset dose strøm så det ikke blir ødelagt. Det er mange som har en slik løsning med panel, regulator og batteri, hvor alt sammen er permanent koblet til. Da får man også litt lading mens båten ligger i ro i hjemmehavnen. Jeg er i ferd med å montere en permanent løsning i vår båt - nå har jeg kun et løst panel som kobles opp ved behov. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Krimart Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Som Popeye70 sier: Du må ha en regulator som justerer lading etter behov. For min del er det å komme til et fulladet batteri den viktigste årsaken til solcellepanel (har normalt ikke tilgang til landstrøm). Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Jeg har en Victron 75/15 MPPT regulator så da ordner det seg selv uten at jeg trenger bryter. Takk for hurtig og god hjelp! Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Kaptein Rolf Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Har samme Victron, stått på i 13mnd nå og har ikke hatt strømproblem siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.