Jump to content

Hva skal jeg vaske med etter sliping av Epoxy


Jon-Kåre

Recommended Posts

Har nå sparklet opp bunnen på en glasfiber jolle da denne var temelig begredelig, dette etter hard nedsliping og dårlig utført plastarbeid tidligere i jollens liv. Dette må slipes til for å bli bra før jeg legger duk over hele bunnen som igjen mettes med epoksy. Spørsmålet mitt blir da hva vasker jeg med før jeg starter legging av duk, er vann bra nok eller??. Samme spørwmål kommer før bunnsmøring, jeg vet at man skal rubbe epoksyen ned for å bli kvitt et belegg den skuller ut men trengs det noe spesialvask??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kort og bestemt svar da stemmer det nok

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Etter tips som jeg har fått fra fagfolk, du støvsuge eller helst blåse rent med trykkluft FØR du vasker med Aceton.

Ved vask vil du fylle porene med "pusse grøt" som tetter disse og gir dårligere heft..

Etter støvsuging/trykkluft spyler du med mye vann, gjenta prosessen før du vasker med kjemikalier..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Når du lagger Epoxy kan det forekomme at Epoxyen skiller ut et fettaktigt stoff. Dette skjer fordi deiverse stoffer i herderen reagerer med fuktigheten i lufta, dermed blir problemet større når det er høy luftfuktighet og eller kjølig (da går herdingene langsomere og fuktigheten i lufta får trolig lengre tid til å reagere med herderen).

For å få bort dette fettbelegget så vasker du med Zalo-vann og en litt grov svamp. Etterpå kan du pusse. Dersom du pusser først så vil du smøre dette fettbelegget utover. Etter at du har pusset kan du vaske med Aceton.

 

Om du legger på et nytt lag med Epoxy innen det forige er skikkelig gjennomherdet, så trenger du faktisk ikke verken pusse eller vaske, det nye laget vil da reagere kjemisk med laget under og du får mye bedre hefte mellom lagene.

Link to post
Share on other sites

Ideellt vasker du rent med Styren.

Men Aceton gjør samme nytta.

 

Husk å bruke duk beregnet på epoxy, ellers blir det mislykket.

 

Og forresten, hvorfor bruker du ikke glassfiber/polyester?

Mye lettere å få et godt resultat, billigere og i denne applikasjonen, samme styrken.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Og forresten, hvorfor bruker du ikke glassfiber/polyester?

Mye lettere å få et godt resultat, billigere og i denne applikasjonen, samme styrken.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja dere som KAN jobbe med sånne produkter, sier alltid det, mens vi som IKKE kan, tutes ørene fulle av det motsatte, helst da fra epoxypusheren.

Fortell hvorfor vi får det til like bra, og hvorfor jeg IKKE skal bruke poxy ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja dere som KAN jobbe med sånne produkter, sier alltid det, mens vi som IKKE kan, tutes ørene fulle av det motsatte, helst da fra epoxypusheren.

Fortell hvorfor vi får det til like bra, og hvorfor jeg IKKE skal bruke poxy ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Min beste Hr. Suzuki, jeg hevder ingenlunde at du ikke skal bruke epoxy.

Bruker en del selv, fordi det er et mye bedre lim til ferdigherdede laminater enn polyester.

Jeg ser bare ikke helt noen som helst fordel av å bruke epoxy til å lappe ei gammal glassfiberjolle. Bruker du isopolyester i tillegg, er det omtrent like vanntett som epoxy også.

Dessuten er polyesteren lettere å få inn i vevde fiber enn epoxy slik at det blir hel ved. Epoxy er vrient å jobbe med og ved større saker får du det ikke til uten bag. Alt du trenger for å jobbe med polyester er ei lita bakomrulle.

Ved større bygg av epoxy brukes så godt som alltid infusionmetoder eller pre-preg, bag og autoklave.

Brukes det fiber beregnet for polyester sammen med epoxy, blir resultatet dårlig. Det blir bare en sandwich av forskjellige materialer som henger dårlig sammen.

Legger du på til vinylester får du omtrent samme mekaniske egenskaper som epoxy, og den er like lett å jobbe med.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker duk som er beregnet til epoxy og legger denne etter tørrmetoden, dette har jeg gjort før men i mindre skala. Noe stort problem med dette ser jeg ikke. Grunnen til at jeg bruker epoxy er: 1. det er det jeg er fortrolig med da jeg aldri har jobbet med polyester. 2: det jeg har sett av polyester arbeid har bestandig medført mere sliping og støv en epoxy arbeid. 3. Jeg har cirka 15 kg epoxy som er 7-8 år som egentlig har en holbarhet på 5 år etter diverse prøveliming finner jeg ut at denne funker enda, muligens litt tregere i herdingen så denne bruker jeg istdedefor å måtte kaste den om foreksempel 3 år. 4. Hoved grunnen til operasjonen er å lage jolla tett noe jeg sikkert har gjort med sparklingen allerede men tror nok at et lag duk gjor enda mere susen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja og jagu ble jolla tett, er fornøyd med egen jobb bortsett fra noe luft blærer som jeg ikke fikk ut. Disse går jeg utifra kan skjæres opp og sparkles i til vinteren. Jeg har heller ikke bunnsmørt enda da jeg valgte å sette den på havet da jeg ikke skal sette ut moderskipet i år grunnet motor bytte

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...