Jump to content

Er ladespenning på 15v for mye over tid?


PiperBill

Recommended Posts

La merke til spenningen viste 15v på plotteren i går etter ca. halvtimes gang. Den er normalt rundt 14.7, men aldri noe særlig lavere. Er dette innafor eller burde jeg følger med og kanskje tar noe mere nøyaktige målinger?

Det som får strøm kontinuerlig fra forbruksbanken er kjøleskapet, Garmin plotteren, håndholdt VHF og en nettbrett som jeg også bruker som kartplotter.

Motoren er en Yanmar 4JH3 med høy kapasitet dynamo. Jeg har 3x110 forbruksbatterier og en fastmontert solcellepanel på 85w.

Hvor mye (sånn cirka) burde den viser etter at batteriene er fulladet?

 

lading.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

15V er mye, men det kommer jo også an på hva slags batterier du har. En annen faktor er hvor mange timer du går for motor med denne spenningen. At du måler en høyere spenning enn vanlig kan skyldes at batteriene er helt fulladet. Du bør måle spenningen rett på polene med et multimeter,  spenningen kan avvike ganske mye fra det du leser av på skjermen. 

Link to post

Enig, mål direkte på polene. 

 

Om ladespenningen ligger på 15V kan dette være indikasjon på at noe er galt. Enten en eller annen feil med ladesystemet eller feil med et batteri. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dette kan være en av de første symptomene på at noe er feil med dynamo/regulator. 

 

Mål spenningen direkte på batt. med ett skikkelig voltmeter for å være sikker.

 

Har du ekstern regulator? 

 

 

Uansett, intern eller ekstern regulator, skal ikke kjøre 15 V ladespennig selv om batteriene er fulle. Der er nettopp noe av det en regulator er der for.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Utpå nå og tok flere målinger med multimeter. Målingene tatt uten belastning på batteriene og solcelle koblet fra. Motoren stått i 2 dager.

 

Start - 12.62v

Forbruksbank 13.59v

Med motoren i gang. Kaldstart

Start 14.55v

Forbruk 14.55v

 

Etter 40 minutter i marsjfart og motoren på tomgang

Start 14.42v

Forbruk 14.42v

Plotteren viste 15v hele tida

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Etter dei siste målingene dine så har du perfekt lading på 14,4 (det er ønsket ladespenning).

Så ingen grunn til bekymring?

 

plotteren din er nok litt utav det..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...