PiperBill Startet 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2017 La merke til spenningen viste 15v på plotteren i går etter ca. halvtimes gang. Den er normalt rundt 14.7, men aldri noe særlig lavere. Er dette innafor eller burde jeg følger med og kanskje tar noe mere nøyaktige målinger? Det som får strøm kontinuerlig fra forbruksbanken er kjøleskapet, Garmin plotteren, håndholdt VHF og en nettbrett som jeg også bruker som kartplotter. Motoren er en Yanmar 4JH3 med høy kapasitet dynamo. Jeg har 3x110 forbruksbatterier og en fastmontert solcellepanel på 85w. Hvor mye (sånn cirka) burde den viser etter at batteriene er fulladet? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 15V er mye, men det kommer jo også an på hva slags batterier du har. En annen faktor er hvor mange timer du går for motor med denne spenningen. At du måler en høyere spenning enn vanlig kan skyldes at batteriene er helt fulladet. Du bør måle spenningen rett på polene med et multimeter, spenningen kan avvike ganske mye fra det du leser av på skjermen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Enig, mål direkte på polene. Om ladespenningen ligger på 15V kan dette være indikasjon på at noe er galt. Enten en eller annen feil med ladesystemet eller feil med et batteri. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Marwin Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Støttet! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
John_Kr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Eller at voltmeteret i Garmim er feil. Sjekk batterispenningen (driftsspenningen) på batteriet med et pålitelig multimeter. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Så lenge du har solcellepanel så starter du vel alltid med fulle batterier slik at ladespenning blir forholdsvis høy umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Dette kan være en av de første symptomene på at noe er feil med dynamo/regulator. Mål spenningen direkte på batt. med ett skikkelig voltmeter for å være sikker. Har du ekstern regulator? Uansett, intern eller ekstern regulator, skal ikke kjøre 15 V ladespennig selv om batteriene er fulle. Der er nettopp noe av det en regulator er der for. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
PiperBill Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Ekstern regulator. Jeg skal ta noen flere målinger i dag og kommer med oppdatering senere. Takk for innspill så langt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Utpå nå og tok flere målinger med multimeter. Målingene tatt uten belastning på batteriene og solcelle koblet fra. Motoren stått i 2 dager. Start - 12.62v Forbruksbank 13.59v Med motoren i gang. Kaldstart Start 14.55v Forbruk 14.55v Etter 40 minutter i marsjfart og motoren på tomgang Start 14.42v Forbruk 14.42v Plotteren viste 15v hele tida Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bergsholmen Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Etter dei siste målingene dine så har du perfekt lading på 14,4 (det er ønsket ladespenning). Så ingen grunn til bekymring? plotteren din er nok litt utav det.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Ser du mitt innlegg nr.5 over så var vel min antydninger at Garmin sin software viser feil, 14,4v perfekt og Garmin er feil. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 John_Kr skrev for 7 timer siden: Ser du mitt innlegg nr.5 over så var vel min antydninger at Garmin sin software viser feil, 14,4v perfekt og Garmin er feil. Noe som vel også kom fram i innlegg nr to ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.