thomasd Startet 27.Juli.2017 Del på Facebook Startet 27.Juli.2017 Med fare for å stille et umulig spørsmål: Noen som har vurdert hvilken 9,9'ish motor som er best - primært med tanke på å være håndterbar av/på jolle, men selvfølgelig også støy, vedlikehold/soliditet, forbruk, etc. Rent intuitivt tenker jeg Yamaha 9,9 2t/Vmax, men har ikke gjort mye research enda... -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 De Yamaha du refererer til er gjengangere på topp 3 listen over beste kjøp. Har selv en 9,9 (12,5), den starter på første slag, går veldig stille, veier lite og er i det hele tatt veldig behagelig å bruke. Det er flere tråder omkring samme tema. Søk på Yamaha så får du de opp Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Jeg har mye gode erfaringer med Mercury/Mariner Viking 10hk. Som med Yamaha så starter de som regel på første drag i snora. Går stille og veldig bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Ser på finn.no at både Yamaha og til dels Tohatsu sine varianter selges til høye priser. Kjøpte min VMax Jr. 2005-modell for 4-5 år siden og ga da 13000kr for den. Overpriset? Gjerne. Men slitesterk, sprek og ikke minst lett motor gjør det verdt det. For å løfte av dagens firetaktere trenger man nærmest mobilkran, litt overdrevet sagt. Var med og satte på en firetakter motor på ei jolle, det var greiest med to om jobben for å ikke tippe over og havne i vannet. Min veier 10-12kg mindre og kan håndteres alene, selv om dette også kan være utfordrende på en skjelven utrigger Firetakterne har gjerne lavere forbruk, men så lenge man ikke skal bruke motoren dagen lang hele sommeren har det mindre å si synes i alle fall jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Slutter meg til det positive som skrives om Yamaha 9,9 2t. Har hatt vår siden 1998 og vi er fortsatt like fornøyd. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Hva med Tohatsu 9,8 (= Mercury 9,9) 4-takt? 37 kg er vel ikke så verst - er ikke det omtrent det samme som en Yamaha 9,9 2t? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Johnson GT 10/15 er i samme vektklasse som Yamaha. Den bråker mer/ hardere gange men er mye sprekere. 4 taktere er vel da utelukket p.g.a. vekt? Har nå er Suzuki 9.9/15 4 takt. Er mye slappere enn Johnson var men utrolig stillegående og bensingjerrig. Vekt er ikke tema nå. Men selv de siste 2 takt modellene er jo ikke nye lenger m.t.p. hvor mye enkelte skal ha for de... Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Så vidt jeg har forstått veier en Yamaha 9,9 2t 37 kg. En Tohatsu 9,8 38 kg. Den kiloen skal jeg klare. Yamahaen kan vel ha litt høyere ytelser, men er presumtivt også 10 år gammel med dito risiko for marginalt mindre båtlapper (før pruting) enn en spell ny Tohatsu/Mercury... Ikke helt no-brainer at eldst er best? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 2-takteren er lett, men det er vel den eneste fordelen som er igjen? Må få lov til å skryte av min 8 hk Suzuki som har påmontert 9,9 forgasser. Den dro min Suzumar 10 fot RIB opp i plan med meg (120kg), og en guttunge på (30 kg) ombord+ en guttunge på (30kg) etter i funring, da ble jeg imponert! Med giringen er på samme hendelen som gassen, er den også til en drøm å kjøre med. Gjerring som pokker på bensina også. Veier snaue 40 kg, er det så mye mer enn 2 takere da? At v-max er bra saker, er det ingen tvil om, men så koster den like mye som en splitter ny 9,9 da... (ihvertfall i 2015) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
glalaks Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Jeg har en Johnson gt15 på jolla på hytta. Den bråker på full gass, men går veldig fint på tomgang og lav fart. Vanskelig å sammenligne effekt da denne står på 35 kilo gummijolle, og går derfor alt for godt!! Hadde en mariner 10 viking(15hk) som jeg også likte. Begge disse motorene har bærehåndtak så er enkle å håndtere. Johnson er litt "kul" synes jeg. Står bare GT på dekselet. Men jeg burde vel ikke bry meg om sånt nå når jeg har passert 30? Johnson har også girskift foran på styrekulten som gir enklere og tryggere betjening.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Steini Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Eg kjøpte ein slik mercury 9,9 4takt til gummibåten min i fjord. Går greit for min del å få den av og på jolla, men sambuaren min hadde nok slitt litt meir. Er veldig fornøgd med motoren. Den er stillegående og veldig drivstoff gjerrig. På vår båt som er ca 280cm lang, passer den greit. Går i plan med både meg,sambuer, eit barn og godt med handleposer :) Det er ingen speedbåt, men bånngass med kun meg, kjem den opp i 18-19 knop. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Gullfisk Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Det er vel noen grunner til at Vmax holder det prisnivå den gjør kanskje? På en slik "bærbar" motor, vil jeg ha mest effekt for kiloene. I tillegg ser den tøffest ut. Men det er kanskje mest firetakterens skyld. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 (redigert) Snakket med en forhandler om Tohatsu'en (= Mercury) - han fortalte at det er en 8 hk med større forgasser. Ikke så mye kraftoverskudd å hente iflg ham, så han anbefalte faktisk en vmax... EDIT: I tillegg mente han en 2t var enklere i forhold til at man ikke må være så påpasselig med hvordan den håndteres - risiko for olje som kommer på feil steder, etc. Redigert 1.August.2017 av thomasd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Denne har vi vært gjennom før. Av 9,9 og 10 hestere har jeg eid Johnson, Mercury, (yamaha)Mariner og Yamaha vmax. Det er ingen, og da mener jeg ingen motorer som i det hele tatt kan konkurrere med Yamaha vmax. Lav vekt, overlegen byggekvalitet, overlegen ytelse, overlegen driftsikkerhet.. Verd sin vekt i gull, noe de heldige som har en slik er smertelig klar over.. For all del, Mercuryen som jeg har nå er helt grei den, men det er ingen Yamaha Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.