COOP Startet 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2017 Hei, av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor mye det koster å ha en ganske stor cabincruiser i året? Da mener jeg inkludert bensin, avgifter, vedlikehold osv. Vet dette varierer fra sted til sted, fra mengde bruk, og fra båt til båt, men sånn ca? Har ikke planer om å kjøpe båt i nærmeste fremtid, men er kun litt nysgjerrig. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Det er stor forskjell på en enmotors 35 fots cabincruiser på 6 tonn og en tomotors 40 fots på 12 tonn. Både i størrelse, volum, driftskostnader, forbruk og øvrig. Tenker at disse kostnadene nok kan variere fra noen titusener for minste alternativ der du tar servicene selv og båten ligger ute hele året til godt opp i det sekssifrede beløpsområdet om du inkluderer vinterlagring for største alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
COOP Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) Er det ikke skadelig for båten å ligge ute hele året? PS, takk for svar! Redigert 27.Juli.2017 av COOP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Forutsatt at det er isfritt, så er det nok mindre påkjenning for skrog og motor å ligge på vannet. Båten er konstruert for å ligge på vann, ikke stå på bukker. Motoren vil også ha det fint så lenge den har det tørt. Lettere å starte en motor jevnlig hvis den står på vann også. Motorer bør brukes jevnlig og ikke stå stille i 9 måneder. Men man må passe mer på ved å ha båten på vann. Er mer utsatt for vær og vind. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jørn Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg hørte en gang at det var åtlig på rundt 10% av kjøpspris på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Du øker slitasjen på alt det utvendige inkl. kalesjer etc. og omfanget av vårpussen blir vesentlig større om båten ligger ute hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Det er som det blir sagt over, at det er vanskelig å gi noe fasitt på dette. Men du kan jo sette opp et årsbudsjett. Del det opp i følgende "hovedposter": Faste kostnader: Bryggeleie opplagsleie m/løft Forsikring Lisenser/medlemsskap Vedlikeholdskostnader: Service på motor Service på øvrig utstyr vask og polering Smøring Finanskostnader: renter og avdrag Avsetninger til fremtidig bytte av utstyr: kartplotter(kart) annen elektronikk tauverk etc Driftskostnader: Bensin/diesel havneavgifter kald drikke Når du oppsummerer dette så oppdager du hvor dyrt det egentlig er å eie en båt, selv en gammel liten en. Så det er bare å lukke øynene og nyte tiden på sjøen. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Vindøyet skrev 21 minutes ago: Det er som det blir sagt over, at det er vanskelig å gi noe fasitt på dette. Men du kan jo sette opp et årsbudsjett. Del det opp i følgende "hovedposter": Faste kostnader: Bryggeleie opplagsleie m/løft Forsikring Lisenser/medlemsskap Vedlikeholdskostnader: Service på motor Service på øvrig utstyr vask og polering Smøring Finanskostnader: renter og avdrag Avsetninger til fremtidig bytte av utstyr: kartplotter(kart) annen elektronikk tauverk etc Driftskostnader: Bensin/diesel havneavgifter kald drikke Når du oppsummerer dette så oppdager du hvor dyrt det egentlig er å eie en båt, selv en gammel liten en. Så det er bare å lukke øynene og nyte tiden på sjøen. :-) Fikk med det meste her, men husk også verdifall. Ja, er en del som tror båten sin skal stige i verdi, men de fleste gjør nok ikke det... Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Selvfølgelig Sørlandet2. Sett "avskrivninger" under Finanskostnader. Det er vel ikke urimelig å anslå 5 - 10 % årlig verdifall? Og nytt utstyr kan man i liten grad forvente å få igjen verdien av ved et salg. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Gammel båt, så får du garantert uforutsette kostnader etter hvert! eks. tett septic. dårlige gjennomføringer og ventiler, styresylyndre som lekker, slitte hekkagregat , tette kjølere, urene diseseltanker uten sikkelige inspeksjonsluker eller avtapping i bunn, sliten kalesje osv. Priser på slike ting er jo veldig avhengi om man har tid og kunnskap om dette selv eller ikke. Det koseter som regel mye mer enn man tror å drifte og vedlikeholde en større båt. Om man har akkurat råd til å kjøpe båten kan man jo gå på en smell! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
R.O Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Er sikket noen som har regnet på dette, som eier båt i denne størrelsen. Min 22 fots DC koster meg 35.000kr i året å eie (før bruk). Båtplass, opplag, service og forsikring. Så kommer 15-20.000kr i bensin, div deler, tau etc.. 55.000kr i året minst.... Da har jeg ikke tatt med verdifallet...:) Ja, man må lukke øyenene litt. Men det er nok fornuftig å regne litt på det, også lukke øynene etterpå. Men som sønnen min på 10år sier når jeg klager på at det er dyrt - pappa, det er verdt det... Og så lange han og jeg er enig om det så er det greit...:) PS! Det kan nok gjøres mye billigere også. Gjøre mye selv. Enklere opplag og billigere båtplass. Litt avhending av hvor du bor, og hvor mye du gjør selv. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 -morten- skrev for 10 timer siden: Gammel båt, så får du garantert uforutsette kostnader etter hvert! Denne må løftes! Ellers er det vel litt slik at du i stor grad kan regne deg fram til hva du måtte ønske: Er du av typen som gjør alt av vedlikehold og reparasjoner selv, eller setter du bort alt? En eller to motorer? Ligge ute hele året, eller innelagring i oppvarmet hall? Båtplass i båtfotening eller i marina med vaktmester og alle fasiliteter? Er du av typen som kjører til Danmark i plan annen hver helg, eller tusler du rundt i 6 knop i nærområdet? Ligger du i gjestehavner og spiser på resturanter, eller ligger du i uthavn og griller koteletter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergen dørk Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Dette har jo vært drøftet og belyst før; bla her: Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Brigg Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Jeg er skrudd sammen slik at jeg liker å ha oversikt over hva ting koster. Dette gjelder både bil, hus og båt. Så registrerer jeg at mange her argumenterer for at det skal man ikke gjøre, det er bedre å leve i uvitenhet. Kanskje det, men det passer ikke for meg. Viksund 340 2005-mod: Løpende kostnader (drift, vedlikehold, forsikring, båtplass etc.) utgjør typisk 75 båtlapper i året. Da gjør jeg det meste av vedlikehold selv og båten ligger ute hele året. I denne kostnaden er ikke finanskost, verditap og eventuelle påkostninger (nytt utstyr) medregnet. Når jeg har denne informasjonen kan dette danne grunnlaget for prioriteringer. Årlig kostnad til båten er omlag det dobbelte av hva det koster med to uker i syden i skoleferien. Da synes jeg jeg får veldig mye mer igjen for pengene for båten. Samtidig gjør kostnadene det nødvendig at båten blir brukt. Jeg må ha minst 50 overnattinger ombord i året før at kostnad per overnatting skal være på nivå med hotellpris. Selv om dette ikke er sammenlignbart da det ikke finnes hoteller som kommer i nærheten når det gjelder beliggenhet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Og kjøper man en båt som ny til rundt to millioner så er den etter ti år verdt 1 million noe som gir en årlig avskrivning på 100.000 samt renter på 20-30.000, eller noe sånt. Har man istedet kjøpt en hytte til to millioner så vil denne trolig være verdt 2,5 millioner, kanskje tre millioner om ti år. Dette ikke ment som noen form for fasit, men som et mulig eksempel på hva båtliver reelt sett koster og hva et mulig a,ternativ kan være. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Brigg skrev 46 minutes ago: Jeg er skrudd sammen slik at jeg liker å ha oversikt over hva ting koster. Dette gjelder både bil, hus og båt. Så registrerer jeg at mange her argumenterer for at det skal man ikke gjøre, det er bedre å leve i uvitenhet. Kanskje det, men det passer ikke for meg. Viksund 340 2005-mod: Løpende kostnader (drift, vedlikehold, forsikring, båtplass etc.) utgjør typisk 75 båtlapper i året. Da gjør jeg det meste av vedlikehold selv og båten ligger ute hele året. I denne kostnaden er ikke finanskost, verditap og eventuelle påkostninger (nytt utstyr) medregnet. Når jeg har denne informasjonen kan dette danne grunnlaget for prioriteringer. Årlig kostnad til båten er omlag det dobbelte av hva det koster med to uker i syden i skoleferien. Da synes jeg jeg får veldig mye mer igjen for pengene for båten. Samtidig gjør kostnadene det nødvendig at båten blir brukt. Jeg må ha minst 50 overnattinger ombord i året før at kostnad per overnatting skal være på nivå med hotellpris. Selv om dette ikke er sammenlignbart da det ikke finnes hoteller som kommer i nærheten når det gjelder beliggenhet. Ser du liker å ha "full oversikt over hva ting koster", men at du velger å unnlate kapital-kost og avskrivning. Tror nok mange velger å unnlate det. Kanskje eneste mulighet å få sånn noenlunde spiselige tall for kostnadene, slik at en kan kose seg på sjøen. Fortsett med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Om jeg ikke har med verditap og finanskost i regnestykket over betyr ikke det at jeg ikke har et forhold til det. Disse kostnadene vil variere etter type båt og mye annet, så derfor setter jeg ikke opp noe tall for disse. @Mouche Jeg tror ikke prisutviklingen for hyttet som du antyder er vanlig langs kysten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fjellbonden Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Mouche skrev 1 time siden: Og kjøper man en båt som ny til rundt to millioner så er den etter ti år verdt 1 million noe som gir en årlig avskrivning på 100.000 samt renter på 20-30.000, eller noe sånt. Har man istedet kjøpt en hytte til to millioner så vil denne trolig være verdt 2,5 millioner, kanskje tre millioner om ti år. Det er et poeng, men det kan resultere i at man i for stor grad bruker opp livet til å samle en stor haug penger uten å sitte igjen med givende opplevelser. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 I denne økonomiske vurderingen bør man sette opp i mot : Hva er livet, hvorfor lever vi og gleden med å tilfredsstille sine lyster og interesser. Personlig har jeg brukt over 1mill på båter, men synes det er verdt det, da båter bestandig har vært en del av mitt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 51 minutes ago, Brigg said: @Mouche Jeg tror ikke prisutviklingen for hyttet som du antyder er vanlig langs kysten. Mulig det, sikkert store geografiske variasjoner, men tviler på at verdien har gått ned de siste ti årene på hytter som kostet to millioner for ti år siden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Jeg prøver ikke å være negativt, men prøver å gi trådstarter et ærlig svar på det han spør om. Jeg har en 25 for weekend-cruiser. 2015 modell. Jeg regner årlige kostnader som høyere enn det Brigg regner det koster å drive/eie en Cabin-cruiser. Om noen av oss regner feil, det er opp til hver enkelt å vurdere. Men klager ikke, koser meg, syns det er topp prioritering av fritiden min. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 (redigert) Sørlandet2 skrev 31 minutes ago: Jeg prøver ikke å være negativt, men prøver å gi trådstarter et ærlig svar på det han spør om. Jeg har en 25 for weekend-cruiser. 2015 modell. Jeg regner årlige kostnader som høyere enn det Brigg regner det koster å drive/eie en Cabin-cruiser. Om noen av oss regner feil, det er opp til hver enkelt å vurdere. Men klager ikke, koser meg, syns det er topp prioritering av fritiden min. Det finnes ingen fasitsvar på dette da veldig mange faktorer kommer inn og det vil være høyst individuelt hvor store kostnadene havner på. Om man regner inn verditapene blir dette selvsagt stort på båter i millionklassen. Men mange hobbyer er dyre, det koster også mye penger å ta ut en helt ny Volvo XC90 hvert tredje år. Dykking, MC, paragliding, alt betinger dyre utstyrspakker der kostnadene går høye. Men det viktigste er at man trives med forholdene slik man har valgt de den tiden man har fått tildelt. Nytelse og glede kan ikke nødvendigvis omsettes i kroner og ører. Redigert 29.Juli.2017 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Enig i alt du sier her, men utgangspuktet er hva det koster i kroner og øre, ikke hva det verdt for en eller hva andre hobbier eller aktiviteter koster, og i kroner og øre tror jeg man bare må innse at kostnaden er tildeles meget stor. Og så får den enkelte selvfølgelig gjøre sine egne prioriteringer, men i mine øyne er det greit å gjøre noen bergninger og sågar sammenligninger med alterniativer. Vi har gjort det og av den grunn valgt vekk stor båt for med liten båt er været akkurat det samme, vannet likeså og gleden ved å være på sjøen måler ikke vi i båtlengde eller størrelse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hanto1 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Her er det mange momenter men mellom 50-150K avh av antall motorer og egeninnsats. Renter og nedskriving av verdi ikke medregnet. Bruker selv ca 40k på viknesen med 100% egeninnsats. Dieselposten er desidert høyest. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Brigg skrev for 10 timer siden: Jeg er skrudd sammen slik at jeg liker å ha oversikt over hva ting koster. Dette gjelder både bil, hus og båt. Så registrerer jeg at mange her argumenterer for at det skal man ikke gjøre, det er bedre å leve i uvitenhet. Kanskje det, men det passer ikke for meg. Brigg skrev for 10 timer siden: Når jeg har denne informasjonen kan dette danne grunnlaget for prioriteringer. Veldig enig i de betraktningene Brigg! Det er greit at ting koster penger, men jeg vil ikke lukke øynene for hvor mye. Ikke helt relevant i forhold til spørsmålet fra trådstarter, men her er noen tall fra oss: Båtplass: 2000,- Opplag m løft: 3500,- Diesel: 5000,- Bunnstoff, polish osv: 1500,- Olje, filter mm: 1500,- Reparasjoner har de siste 10 år vært marginalt, kun noen få tusenlapper, men oppgraderinger har vært en relativt stor post. Har ikke bokført dem, og de har variert mye fra år til år, men jeg liker at ting virker og dekker de behovene vi har, så det har vært en del utskiftninger. Tror ikke det er så mange andre Futuraer som er i like god stand og like godt utstyr. Mange av oppgraderingene har imidlertid inbefattet mye egeninnsats. Eksempler på oppgraderinger og vedlikehold er nye motorlabber, oppretting av motor og retting av aksel, ny kalesje, ny batteribank, ny og større badeplattform, baugspyd, nye syrefaste rekker, nye luker i HT, nytt og større kjøleskap, ny treinnredning osv, osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.