Jump to content

Kostnader med 35-40 fots cabincruiser?


COOP

Recommended Posts

Hei, av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor mye det koster å ha en ganske stor cabincruiser i året? Da mener jeg inkludert bensin, avgifter, vedlikehold osv. Vet dette varierer fra sted til sted, fra mengde bruk, og fra båt til båt, men sånn ca? Har ikke planer om å kjøpe båt i nærmeste fremtid, men er kun litt nysgjerrig.

Takk for svar!

Link to post

Det er stor forskjell på en enmotors 35 fots cabincruiser på 6 tonn og en tomotors 40 fots på 12 tonn. Både i størrelse, volum, driftskostnader, forbruk og øvrig.

 

Tenker at disse kostnadene nok kan variere fra noen titusener for minste alternativ der du tar servicene selv og båten ligger ute hele året til godt opp i det sekssifrede beløpsområdet om du inkluderer vinterlagring for største alternativ.

 

 

Link to post

Forutsatt at det er isfritt, så er det nok mindre påkjenning for skrog og motor å ligge på vannet. Båten er konstruert for å ligge på vann, ikke stå på bukker. Motoren vil også ha det fint så lenge den har det tørt. Lettere å starte en motor jevnlig hvis den står på vann også. Motorer bør brukes jevnlig og ikke stå stille i 9 måneder.

 

Men man må passe mer på ved å ha båten på vann. Er mer utsatt for vær og vind.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er som det blir sagt over, at det er vanskelig å gi noe fasitt på dette. Men du kan jo sette opp et årsbudsjett. Del det opp i følgende "hovedposter":

 

Faste kostnader:

  • Bryggeleie
  • opplagsleie m/løft
  • Forsikring
  • Lisenser/medlemsskap

Vedlikeholdskostnader:

  • Service på motor
  • Service på øvrig utstyr
  • vask og polering
  • Smøring

Finanskostnader:

  • renter og avdrag

Avsetninger til fremtidig bytte av utstyr:

  • kartplotter(kart)
  • annen elektronikk
  • tauverk etc

Driftskostnader:

  • Bensin/diesel
  • havneavgifter
  • kald drikke

Når du oppsummerer dette så oppdager du hvor dyrt det egentlig er å eie en båt, selv en gammel liten en. Så det er bare å lukke øynene og nyte tiden på sjøen. :-) 

Link to post
Vindøyet skrev 21 minutes ago:

Det er som det blir sagt over, at det er vanskelig å gi noe fasitt på dette. Men du kan jo sette opp et årsbudsjett. Del det opp i følgende "hovedposter":

 

Faste kostnader:

  • Bryggeleie
  • opplagsleie m/løft
  • Forsikring
  • Lisenser/medlemsskap

Vedlikeholdskostnader:

  • Service på motor
  • Service på øvrig utstyr
  • vask og polering
  • Smøring

Finanskostnader:

  • renter og avdrag

Avsetninger til fremtidig bytte av utstyr:

  • kartplotter(kart)
  • annen elektronikk
  • tauverk etc

Driftskostnader:

  • Bensin/diesel
  • havneavgifter
  • kald drikke

Når du oppsummerer dette så oppdager du hvor dyrt det egentlig er å eie en båt, selv en gammel liten en. Så det er bare å lukke øynene og nyte tiden på sjøen. :-) 

Fikk med det meste her, men husk også verdifall.

Ja, er en del som tror båten sin skal stige i verdi, men de fleste gjør nok ikke det...

 

Link to post

Gammel båt, så får du garantert uforutsette kostnader etter hvert!  eks. tett septic. dårlige gjennomføringer og ventiler, styresylyndre som lekker, slitte hekkagregat , tette kjølere, urene diseseltanker uten sikkelige inspeksjonsluker eller avtapping i bunn, sliten kalesje osv.  Priser på slike ting er jo veldig avhengi om man har tid og kunnskap om dette selv eller ikke. Det koseter som regel mye mer enn man tror å drifte og vedlikeholde en større båt. Om man har akkurat råd til å kjøpe båten kan man jo gå på en smell!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Er sikket noen som har regnet på dette, som eier båt i denne størrelsen. Min 22 fots DC koster meg 35.000kr i året å eie (før bruk). Båtplass, opplag, service og forsikring.  Så kommer 15-20.000kr i bensin, div deler,  tau etc..

 

55.000kr i året minst....  Da har jeg ikke tatt med verdifallet...:)

 

Ja, man må lukke øyenene litt. Men det er nok fornuftig å regne litt på det, også lukke øynene etterpå. Men som sønnen min på 10år sier når jeg klager på at det er dyrt  - pappa, det er verdt det... Og så lange han og jeg er enig om det så er det greit...:)

 

PS! Det kan nok gjøres mye billigere også. Gjøre mye selv. Enklere opplag og billigere båtplass. Litt avhending av hvor du bor, og hvor mye du gjør selv.

 

 

 

Link to post
-morten- skrev for 10 timer siden:

Gammel båt, så får du garantert uforutsette kostnader etter hvert! 

Denne må løftes! 

 

Ellers er det vel litt slik at du i stor grad kan regne deg fram til hva du måtte ønske:

Er du av typen som gjør alt av vedlikehold og reparasjoner selv, eller setter du bort alt?  En eller to motorer?  Ligge ute hele året, eller innelagring i oppvarmet hall?  Båtplass i båtfotening eller i marina med vaktmester og alle fasiliteter?  Er du av typen som kjører til Danmark i plan annen hver helg, eller tusler du rundt i 6 knop i nærområdet? Ligger du i gjestehavner og spiser på resturanter, eller ligger du i uthavn og griller koteletter? 

Link to post

Jeg er skrudd sammen slik at jeg liker å ha oversikt over hva ting koster. Dette gjelder både bil, hus og båt. Så registrerer jeg at mange her argumenterer for at det skal man ikke gjøre, det er bedre å leve i uvitenhet. Kanskje det, men det passer ikke for meg. 

 

Viksund 340 2005-mod: Løpende kostnader (drift, vedlikehold, forsikring, båtplass etc.) utgjør typisk 75 båtlapper i året. Da gjør jeg det meste av vedlikehold selv og båten ligger ute hele året. I denne kostnaden er ikke finanskost, verditap og eventuelle påkostninger (nytt utstyr) medregnet. 

 

Når jeg har denne informasjonen kan dette danne grunnlaget for prioriteringer. Årlig kostnad til båten er omlag det dobbelte av hva det koster med to uker i syden i skoleferien. Da synes jeg jeg får veldig mye mer igjen for pengene for båten.

 

Samtidig gjør kostnadene det nødvendig at båten blir brukt. Jeg må ha minst 50 overnattinger ombord i året før at kostnad per overnatting skal være på nivå med hotellpris. Selv om dette ikke er sammenlignbart da det ikke finnes hoteller som kommer i nærheten når det gjelder beliggenhet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Og kjøper man en båt som ny til rundt to millioner så er den etter ti år verdt 1 million noe som gir en årlig avskrivning på 100.000 samt renter på 20-30.000, eller noe sånt. Har man istedet kjøpt en hytte til to millioner så vil denne trolig være verdt 2,5 millioner, kanskje tre millioner om ti år. 

 

Dette ikke ment som noen form for fasit, men som et mulig eksempel på hva båtliver reelt sett koster og hva et mulig a,ternativ kan være.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Brigg skrev 46 minutes ago:

Jeg er skrudd sammen slik at jeg liker å ha oversikt over hva ting koster. Dette gjelder både bil, hus og båt. Så registrerer jeg at mange her argumenterer for at det skal man ikke gjøre, det er bedre å leve i uvitenhet. Kanskje det, men det passer ikke for meg. 

 

Viksund 340 2005-mod: Løpende kostnader (drift, vedlikehold, forsikring, båtplass etc.) utgjør typisk 75 båtlapper i året. Da gjør jeg det meste av vedlikehold selv og båten ligger ute hele året. I denne kostnaden er ikke finanskost, verditap og eventuelle påkostninger (nytt utstyr) medregnet. 

 

Når jeg har denne informasjonen kan dette danne grunnlaget for prioriteringer. Årlig kostnad til båten er omlag det dobbelte av hva det koster med to uker i syden i skoleferien. Da synes jeg jeg får veldig mye mer igjen for pengene for båten.

 

Samtidig gjør kostnadene det nødvendig at båten blir brukt. Jeg må ha minst 50 overnattinger ombord i året før at kostnad per overnatting skal være på nivå med hotellpris. Selv om dette ikke er sammenlignbart da det ikke finnes hoteller som kommer i nærheten når det gjelder beliggenhet. 

Ser du liker å ha "full oversikt over hva ting koster", men at du velger å unnlate kapital-kost og avskrivning. 

Tror nok mange velger å unnlate det. Kanskje eneste mulighet å få sånn noenlunde spiselige tall for kostnadene, slik at en kan kose seg på sjøen.

Fortsett med det ?

Link to post

Om jeg ikke har med verditap og finanskost i regnestykket over betyr ikke det at jeg ikke har et forhold til det. Disse kostnadene vil variere etter type båt og mye annet, så derfor  setter jeg ikke opp noe tall for disse. 

 

@Mouche Jeg tror ikke prisutviklingen for hyttet som du antyder er vanlig langs kysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Mouche skrev 1 time siden:

Og kjøper man en båt som ny til rundt to millioner så er den etter ti år verdt 1 million noe som gir en årlig avskrivning på 100.000 samt renter på 20-30.000, eller noe sånt. Har man istedet kjøpt en hytte til to millioner så vil denne trolig være verdt 2,5 millioner, kanskje tre millioner om ti år. 

Det er et poeng, men det kan resultere i at man i for stor grad bruker opp livet til å samle en stor haug penger uten å sitte igjen med givende opplevelser.

Link to post

Jeg prøver ikke å være negativt, men prøver å gi trådstarter et ærlig svar på det han spør om.

 

Jeg har en 25 for weekend-cruiser. 2015 modell. Jeg regner årlige kostnader som høyere enn det Brigg regner det koster å drive/eie en Cabin-cruiser. Om noen av oss regner feil, det er opp til hver enkelt å vurdere. 

 

Men klager ikke, koser meg, syns det er topp prioritering av fritiden min. 

Link to post
Sørlandet2 skrev 31 minutes ago:

Jeg prøver ikke å være negativt, men prøver å gi trådstarter et ærlig svar på det han spør om.

 

Jeg har en 25 for weekend-cruiser. 2015 modell. Jeg regner årlige kostnader som høyere enn det Brigg regner det koster å drive/eie en Cabin-cruiser. Om noen av oss regner feil, det er opp til hver enkelt å vurdere. 

 

Men klager ikke, koser meg, syns det er topp prioritering av fritiden min. 

 

Det finnes ingen fasitsvar på dette da veldig mange faktorer kommer inn og det vil være høyst individuelt hvor store kostnadene havner på. Om man regner inn verditapene blir dette selvsagt stort på båter i millionklassen.

 

Men mange hobbyer er dyre, det koster også mye penger å ta ut en helt ny Volvo XC90 hvert tredje år.  Dykking, MC, paragliding, alt betinger dyre utstyrspakker der kostnadene går høye.

 

Men det viktigste er at man trives med forholdene slik man har valgt de den tiden man har fått tildelt. Nytelse og glede kan ikke nødvendigvis omsettes i kroner og ører.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Enig i alt du sier her, men utgangspuktet er hva det koster i kroner og øre, ikke hva det verdt for en eller hva andre hobbier eller aktiviteter koster, og i kroner og øre tror jeg man bare må innse at kostnaden er tildeles meget stor. Og så får den enkelte selvfølgelig gjøre sine egne prioriteringer, men i mine øyne er det greit å gjøre noen bergninger og sågar sammenligninger med alterniativer. Vi har gjort det og av den grunn valgt vekk stor båt for med liten båt er været akkurat det samme, vannet likeså og gleden ved å være på sjøen måler ikke vi i båtlengde eller størrelse.  

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Brigg skrev for 10 timer siden:

Jeg er skrudd sammen slik at jeg liker å ha oversikt over hva ting koster. Dette gjelder både bil, hus og båt. Så registrerer jeg at mange her argumenterer for at det skal man ikke gjøre, det er bedre å leve i uvitenhet. Kanskje det, men det passer ikke for meg. 

 

Brigg skrev for 10 timer siden:

 

Når jeg har denne informasjonen kan dette danne grunnlaget for prioriteringer.  

 

Veldig enig i de betraktningene Brigg!  Det er greit at ting koster penger, men jeg vil ikke lukke øynene for hvor mye. 

 

Ikke helt relevant i forhold til spørsmålet fra trådstarter, men her er noen tall fra oss: 

Båtplass: 2000,-

Opplag m løft: 3500,-

Diesel: 5000,-

Bunnstoff, polish osv: 1500,-

Olje, filter mm: 1500,-

 

Reparasjoner har de siste 10 år vært marginalt, kun noen få tusenlapper, men oppgraderinger har vært en relativt stor post.  Har ikke bokført dem, og de har variert mye fra år til år,  men jeg liker at ting virker og dekker de behovene vi har, så det har vært en del utskiftninger. Tror ikke det er så mange andre Futuraer som er i like god stand og like godt utstyr. Mange av oppgraderingene har imidlertid inbefattet mye egeninnsats. Eksempler på oppgraderinger og vedlikehold er nye motorlabber, oppretting av motor og retting av aksel, ny kalesje, ny batteribank, ny og større badeplattform, baugspyd, nye syrefaste rekker, nye luker i HT, nytt og større kjøleskap, ny treinnredning osv, osv. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...