Familiesnekke Startet 27.Juli.2017 Del på Facebook Startet 27.Juli.2017 (redigert) Hei, vi er en familie på 2 voksne og 3 barn. Vi har nå erfaring med 3 år i en "Comet 26", og båtlivet har gitt mersmak. Vi leter nå etter "neste båt", og jeg ser på FINN "hver dag", men klarer ikke helt å finne en båt som treffer på alle ønsker: -30+ "gamle" fot (max 40fot) -strak aksel, ikke drev -en motor; Diesel -motoren må være lett å få deler til, og være "kurrant vare" for båtverksteder -helst motor uten elektronisk styring, slik at jeg kan ta "det enkle" selv -marsjfart >15kn, helst over 20kn -5 faste sengeplasser, hvor helst barna kan få hver sin seng, og vi voksne en dobbeltseng. -"utekjøkken"; vil lage mat og vaske opp ute -ønsker å styre båten under åpen himmel (jeg vil også ha sol når vi kjører) -En stor sosial uteplass -minst en liten sittegruppe under tak -må ha nok utstyr for å kunne brukes i uthavn, uten for mye manuelt styr. -helst plast (ikke tre- eller stålbåt) -ikke seilbåt -helst "så billig som mulig", selv om det er jo en definisjonssak, men Marex 37fot ACC er for dyrt -Gammel båt er ok, så lenge den er velholdt Jeg setter stor pris på innspill. Redigert 27.Juli.2017 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Hei og takk for sist, antar det var dere vi møtte på Lindholmen og på Havna i sommer. Scandic Baltic eller Atlantic er vel opplagte alternativer, holder seg godt i verdi så hylbillig blir det vel ikke. Vi kjøpte ikke fordi de "så 80 talls ut", selv de nye. God kvalitet og perfekt familiebåt. Nidelv 28 en klassiker. Skilsø 33 var lenge øverst på vår liste. Den krysser vel nesten alle boksene. Også noen flybridge modeller som kan vurderes slik som Viksund St. Cruz eller skilsø 36. Eldre modeller av Viknes 1030 k3 kan kanskje vurderes. Sykt god sjøbåt men holder seg uvanlig godt i verdi så muligens vanskelig å få plass i budsjettet. Skorgenes har vel også noen modeller som kan vurderes, personlig styrte jeg unna pga mye rart på kvalitet diskutert her inne... Ble litt usikker på risikoen. Ser ut som fine båter dog. Galeon 330 og 390 må du også se på. Er vel oftest drev men fin pris og god kvalitet. Til sist må jeg vel skryte av Nor Star 350 ??? vi er jo familie på 5 og hyltrives! Nyere båter som de nye modellene fra Saga eller Marex løser utfordringen men er svindyre. Synes også nye skilsø 39 (by Viknes) ser snasen ut men fy for en pris. Lykke til! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Familiesnekke Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Takk for sist, Sjøbliss, det var veldig hyggelig:) Og takk for mange gode forslag; noen forslag var nye for meg, og det er akkurat det jeg er ute etter. Skilsø 33 sport er ett godt alternativ, som er midt i blinken, og jeg har sett at denne "stammer" fra 950. Kom gjerne med forslag til andre tilsvarende båter! Atlantic er også veldig aktuell, men jeg synes det er litt dumt med innekjøkken, og den enorme plassen i baugen er dårlig utnyttet. Det er mye stueplass der, men den er knotete å komme til, og jeg ville heller hatt en seng der; med beina helt frem i "spissen". Jeg har sett alternativer med lukket lugar foran, men da har de også dyttet inn et bad nr2 og mistet en stikk-køye. Jeg har også sett at mange sliter med at det lekker mye vann inn ovenfra. Det er mange potensielle lekkasjepunkter i designet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Hva med Nord West 900? https://www.finn.no/100850750 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
KongKing Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Hva er budsjettet deres? kk Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Budsjett må du oppgi ? Hva med Inter 9300, den løser vel også mange av oppgavene? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
AJ82 Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Sjøbliss skrev 11 minutes ago: Budsjett må du oppgi ? Hva med Inter 9300, den løser vel også mange av oppgavene? Inter 9300 passer godt til kravene over. Utrolig fornøyd med vår så langt, og regner med at jeg må godt opp i størrelse neste gang for å overgå denne. A.J. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Hei; jeg har lagt merke til at det er en del resirkulering av båtformer, så tanken var at jeg var ute etter forslag, så kunne jeg gå tilbake til en generasjon som passer budsjettet. Budsjettet er ikke spikret, men det er innenfor området 500' +/- 200'. Jeg har lagt merke til at Inter 9300 (31' nye) er en fin båt, og har også vært inne i en Master 820 (27'gamle), og ser at det er jo ikke veldig mye mer plass enn de 26'gamle vi har i vår Comet 26. Comet 26 har et veldig volumeffektivt design, og den oppfyller nesten alle våre krav, bortsett fra størrelse og fart. Det er derfor jeg listet opp at vi helst vil ha 30'+gamle. Baltic er akkurat litt for liten som "neste båt". Dersom Inter kjøper skrogformene til Scand Atlantic, og bygger en båt med utgangspunkt i 9300, så hadde den vært perfekt for oss! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Perfekt båt er umulig... Håper dere finner noe! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Turbåt Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 @Sjøbliss , altså helt enig. @Familiesnekke Selv var jeg negativ til "nye" løsninger, altså løsninger jeg ikke selv var vant med fra tidligere båt(er). Etter å ha måttet komprimitert, viste bekymringen viste seg å være ubegrunnet. Et tips er derfor å ikke være redd for nye løsninger. Ellers kan kanskje nyere typer av Scand Atlantic være passende? Denne har egen gruppe nede og permanente senger, så vidt jeg kan se av bildene på Finn, ref. https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?make=2557&q=atlantic&sort=6. Dere må i så fall opp i pris, men pytt-sann, det blir ei pølse i slaktetida. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Rångepådl Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Hva med en kvalitetsbåt fra Aukra? Vaagen 40 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100034864 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Flott båt. Har halve slekta på Gossen så en slik skulle jeg sikkert hatt... ? Fin båt! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Rångepådl Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Den har alt på ønskelista di pluss litt til Klar for visning fra 17 august Redigert 9.August.2017 av Rångepådl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Vaagen 40/42 er flotte båter! Jeg liker konseptet med en stor motor og to skikkelige thrustere. Og det er ikke noen hvilken som helst motor i denne, da. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Familiesnekke Svart 9.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2017 Takk for tilbudet; får jeg den for 500' +/- 200', så skal jeg kunne svelge kamelene med at den er litt for lang og ikke har utekjøkken... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Nidelv 320 cruiser. Litt over budsjett fortsatt, muligens. Tror den er laget med aksel både som planer og halvplaner. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 Gullfisk skrev for 13 timer siden: Nidelv 320 cruiser. Litt over budsjett fortsatt, muligens. Tror den er laget med aksel både som planer og halvplaner. Takk; den er "perfekt":) Finnes det eldre (les: billigere) utgaver av denne? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Familiesnekke skrev 3 minutes ago: Takk; den er "perfekt":) Finnes det eldre (les: billigere) utgaver av denne? Den har skroget til Riviera 925 (kom i 1990), som igjen er hentet fra Hui 900.(tidlig 80-talls) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Nidelv 320 er lagt på skroget til Riviera 925 halvplaner. Den kom vel i 1996ish om jeg husker rett. Har prøvekjørt en sånn en gang. Typisk halvplaner. Med tAMD 63 gjorde den nesten 30 knop på maks - da kan man vel kalle den 3/4 planer. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Sitat: Vaagen 40/42 er flotte båter! Jeg liker konseptet med en stor motor og to skikkelige thrustere. Og det er ikke noen hvilken som helst motor i denne, da. Men er ikke denne motor veldig tung? Hva veier denne motorinstallasjonen, mer enn 2x VP/Yanmar?? Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Det er en tung motor ja, og båten er også kraftig bygget. Men det ser jeg på som en fordel om en går i litt ruskevær (båten veier 10,5t.) Gøy å marsje med 24knop på 1900rpm Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Vet ikke når de begynte med Nidelv 320, men nå er jo mye av sesongen over, og det skal jo prutes?. Strak aksel og spaderor planer i hvertfall. Har sett med hæljern, flyndre og ror lagret nede, og da er den kanskje halvplaner? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Takk;) Jeg leser på nettet at den falt til halv pris på 10 år, men nå er den 20 år, og har kun gått ned ytterligere ca 100'; det vil jeg kalle utflating, og det rimer ikke helt mot andre båttyper. Noen tanker rundt hva som er "riktig" pris? På Nidelv 320 cruiser? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 Hei igjen; er det noen som vet om det er store/viktige endringer fra Skilsø 950 (innenfor budsjett) til Skilsø 33 sport (utenfor budsjett)? Eller er de i bunn og grunn "samme båt"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Nyere skilsø 33 sport er vel helplaner og etter det jeg kan se er 950 en halvplaner. Motorstørrelsen er også litt mindre. Akterkabinen har toalett i 950, og sittegruppen har ikke solseng akter og du må klatre for å komme akterover. 950 ser jo veldig flott ut for pengene, kjempefin båt med masse plass. Dette må jo være en kjempefin løsning. Ta en titt på både 950 og 33 og vurder selv hva som er forskjellene. Eventuelt ta en telefon til Skilsø og hør med de. Det jobber fortsatt folk fra den gamle fabrikken hos nye eieren. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.