Jump to content

Halvplanende båt for 2 voksne og 3 barn

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei, vi er en familie på 2 voksne og 3 barn. Vi har nå erfaring med 3 år i en "Comet 26", og båtlivet har gitt mersmak. Vi leter nå etter "neste båt", og jeg ser på FINN "hver dag", men klarer ikke helt å finne en båt som treffer på alle ønsker:

-30+ "gamle" fot (max 40fot)

-strak aksel, ikke drev

-en motor; Diesel

-motoren må være lett å få deler til, og være "kurrant vare" for båtverksteder

-helst motor uten elektronisk styring, slik at jeg kan ta "det enkle" selv

-marsjfart >15kn, helst over 20kn

-5 faste sengeplasser, hvor helst barna kan få hver sin seng, og vi voksne en dobbeltseng.

-"utekjøkken"; vil lage mat og vaske opp ute

-ønsker å styre båten under åpen himmel (jeg vil også ha sol når vi kjører)

-En stor sosial uteplass

-minst en liten sittegruppe under tak

-må ha nok utstyr for å kunne brukes i uthavn, uten for mye manuelt styr.

-helst plast (ikke tre- eller stålbåt)

-ikke seilbåt

-helst "så billig som mulig", selv om det er jo en definisjonssak, men Marex 37fot ACC er for dyrt

-Gammel båt er ok, så lenge den er velholdt

Jeg setter stor pris på innspill.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Hei og takk for sist, antar det var dere vi møtte på Lindholmen og på Havna i sommer. 

Scandic Baltic eller Atlantic er vel opplagte alternativer, holder seg godt i verdi så hylbillig blir det vel ikke. Vi kjøpte ikke fordi de "så 80 talls ut", selv de nye. God kvalitet og perfekt familiebåt. Nidelv 28 en klassiker. Skilsø 33 var lenge øverst på vår liste. Den krysser vel nesten alle boksene. Også noen flybridge modeller som kan vurderes slik som Viksund St. Cruz eller skilsø 36. Eldre modeller av Viknes 1030 k3 kan kanskje vurderes. Sykt god sjøbåt men holder seg uvanlig godt i verdi så muligens vanskelig å få plass i budsjettet. Skorgenes har vel også noen modeller som kan vurderes, personlig styrte jeg unna pga mye rart på kvalitet diskutert her inne... Ble litt usikker på risikoen. Ser ut som fine båter dog. Galeon 330 og 390 må du også se på. Er vel oftest drev men fin pris og god kvalitet. Til sist må jeg vel skryte av Nor Star 350 ??? vi er jo familie på 5 og hyltrives! 

Nyere båter som de nye modellene fra Saga eller Marex løser utfordringen men er svindyre. Synes også nye skilsø 39 (by Viknes) ser snasen ut men fy for en pris. 

Lykke til! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Takk for sist, Sjøbliss, det var veldig hyggelig:)

Og takk for mange gode forslag; noen forslag var nye for meg, og det er akkurat det jeg er ute etter.

Skilsø 33 sport er ett godt alternativ, som er midt i blinken, og jeg har sett at denne "stammer" fra 950. Kom gjerne med forslag til andre tilsvarende båter!

Atlantic er også veldig aktuell, men jeg synes det er litt dumt med innekjøkken, og den enorme plassen i baugen er dårlig utnyttet. Det er mye stueplass der, men den er knotete å komme til, og jeg ville heller hatt en seng der; med beina helt frem i "spissen". Jeg har sett alternativer med lukket lugar foran, men da har de også dyttet inn et bad nr2 og mistet en stikk-køye. 

Jeg har også sett at mange sliter med at det lekker mye vann inn ovenfra. Det er mange potensielle lekkasjepunkter i designet.

Hei; jeg har lagt merke til at det er en del resirkulering av båtformer, så tanken var at jeg var ute etter forslag, så kunne jeg gå tilbake til en generasjon som passer budsjettet. Budsjettet er ikke spikret, men det er innenfor området 500' +/- 200'.

Jeg har lagt merke til at Inter 9300 (31' nye) er en fin båt, og har også vært inne i en Master 820 (27'gamle), og ser at det er jo ikke veldig mye mer plass enn de 26'gamle vi har i vår Comet 26. Comet 26 har et veldig volumeffektivt design, og den oppfyller nesten alle våre krav, bortsett fra størrelse og fart. 

Det er derfor jeg listet opp at vi helst vil ha 30'+gamle. Baltic er akkurat litt for liten som "neste båt". Dersom Inter kjøper skrogformene til Scand Atlantic, og bygger en båt med utgangspunkt i 9300, så hadde den vært perfekt for oss!

@Sjøbliss :thumbsup:, altså helt enig.

@Familiesnekke Selv var jeg negativ til "nye" løsninger, altså løsninger jeg ikke selv var vant med fra tidligere båt(er). Etter å ha måttet komprimitert, viste bekymringen viste seg å være ubegrunnet. Et tips er derfor å ikke være redd for nye løsninger.

Ellers kan kanskje nyere typer av Scand Atlantic være passende? Denne har egen gruppe nede og permanente senger, så vidt jeg kan se av bildene på Finn, ref. https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?make=2557&q=atlantic&sort=6. Dere må i så fall opp i pris, men pytt-sann, det blir ei pølse i slaktetida.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Nyere skilsø 33 sport er vel helplaner og etter det jeg kan se er 950 en halvplaner. Motorstørrelsen er også litt mindre. Akterkabinen har toalett i 950, og sittegruppen har ikke solseng akter og du må klatre for å komme akterover. 950 ser jo veldig flott ut for pengene, kjempefin båt med masse plass. Dette må jo være en kjempefin løsning. 

Ta en titt på både 950 og 33 og vurder selv hva som er forskjellene. Eventuelt ta en telefon til Skilsø og hør med de. Det jobber fortsatt folk fra den gamle fabrikken hos nye eieren. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...