Jump to content

Korrosjonsproblemer med Yamaha F225 2002-2004?


largo

Recommended Posts

Hei. Jeg driver og leser meg opp på Yamaha F225 første generasjon (2002-04 etter hva jeg har forstått) og blir rimelig bekymret når jeg ser de omfattende omtalene av korrosjonsproblemer som er å lese på amerikanske fora mv.

 

Link 1

Link 2

Link 3

 

Kort oppsummert fra min ikke-tekniske bakgrunn handler det om at interne eksosdeler korroderer over tid, og når det er rustet hull går forfallet raskt i form av røyking, reduksjon i effekt og havari. Havarerer motoren er det en svært kostbar reparasjon, men får man fikset problemet før det er for sent er det snakk om deler for $6-800 og rundt åtte timers arbeid, altså langt å foretrekke. Problemet oppdages ikke på vanlige servicer, men man kan bruke kamera eller andre remedier for å undersøke de delene som det er snakk om her. Det beskrives godt på overnevnte linker, mye bedre enn jeg kan forklare.

 

I og med at problemet utvikler / utviklet seg over tid, dvs mange hundre driftstimer, var garanti aldri et tema for disse motoreierne, men Yamaha har også påpekt at motor skal spyles i ferskvann etter hver bruk. Delene som blir rammet av korrosjon er imidlertid ikke i kontakt med sjøvannskjøling.

 

Så kommer påstandene:

  • Feilen rammer kun båter som ligger på landstrøm. Noen mener dette, andre mener nei.
  • Feilen kan ha sammenheng med kvaliteten på brennstoffet og innhold av etanol. Noen mener etanol bare vil være en fordel for renere forbrenning, men oktantall kan kanskje ha noe å si. Eller ikke.
  • Feilen rammer dem som ikke spyler og ikke tilter opp motoren.
  • Feilen rammer alle eller ingen eller noen. Hvor mange slike motorer er fremdeles aktive?

 

Ut fra hva jeg kan forstå er det hevet over tvil om at korrosjonsprobleme er reelle, men når jeg søker på dette erverdige båtforum finner jeg så godt som intet. Kun et par vage referanser til de amerikanske forhold, ingen som har opplevd slike problemer selv. Nå er det norske markedet for slike maskiner veldig lite, men jeg håper likevel det er noen som kan kaste lys over problemet. Har de opplevd dette selv? Sett motorer som er skadet? Eller er dette ikke et problem i praksis? Jeg vet jo fra min forrige båt, en Volvo Penta D3, at det folk sier om driftssikkerhet og kvalitet ikke alltid viser seg å stemme. Mitt eget anekdotiske bevis indikerer jo at med regelmessig stell er denne motoren fullstendig problemfri, men skulle jeg trodd alle advarslene var det jo en sensasjon hver gang jeg fikk start.

 

Jeg håper noen har kunnskap og erfaringer om denne motorserien som de vil dele.

Link to post

Jeg har lest endel om det samme da jeg hadde veldig lyst på en båt med den motoren. Jeg lurer litt på om det kan ha en innvirkning at vannet der båtene ligger er så varmt? Har kun funnet forumer i varmere land som har hatt dette problemet.

 

Jeg ventet med båtkjøp og ser om det dukker opp noe annet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...