largo Startet 28.Juli.2017 Del på Facebook Startet 28.Juli.2017 Hei. Jeg driver og leser meg opp på Yamaha F225 første generasjon (2002-04 etter hva jeg har forstått) og blir rimelig bekymret når jeg ser de omfattende omtalene av korrosjonsproblemer som er å lese på amerikanske fora mv. Link 1 Link 2 Link 3 Kort oppsummert fra min ikke-tekniske bakgrunn handler det om at interne eksosdeler korroderer over tid, og når det er rustet hull går forfallet raskt i form av røyking, reduksjon i effekt og havari. Havarerer motoren er det en svært kostbar reparasjon, men får man fikset problemet før det er for sent er det snakk om deler for $6-800 og rundt åtte timers arbeid, altså langt å foretrekke. Problemet oppdages ikke på vanlige servicer, men man kan bruke kamera eller andre remedier for å undersøke de delene som det er snakk om her. Det beskrives godt på overnevnte linker, mye bedre enn jeg kan forklare. I og med at problemet utvikler / utviklet seg over tid, dvs mange hundre driftstimer, var garanti aldri et tema for disse motoreierne, men Yamaha har også påpekt at motor skal spyles i ferskvann etter hver bruk. Delene som blir rammet av korrosjon er imidlertid ikke i kontakt med sjøvannskjøling. Så kommer påstandene: Feilen rammer kun båter som ligger på landstrøm. Noen mener dette, andre mener nei. Feilen kan ha sammenheng med kvaliteten på brennstoffet og innhold av etanol. Noen mener etanol bare vil være en fordel for renere forbrenning, men oktantall kan kanskje ha noe å si. Eller ikke. Feilen rammer dem som ikke spyler og ikke tilter opp motoren. Feilen rammer alle eller ingen eller noen. Hvor mange slike motorer er fremdeles aktive? Ut fra hva jeg kan forstå er det hevet over tvil om at korrosjonsprobleme er reelle, men når jeg søker på dette erverdige båtforum finner jeg så godt som intet. Kun et par vage referanser til de amerikanske forhold, ingen som har opplevd slike problemer selv. Nå er det norske markedet for slike maskiner veldig lite, men jeg håper likevel det er noen som kan kaste lys over problemet. Har de opplevd dette selv? Sett motorer som er skadet? Eller er dette ikke et problem i praksis? Jeg vet jo fra min forrige båt, en Volvo Penta D3, at det folk sier om driftssikkerhet og kvalitet ikke alltid viser seg å stemme. Mitt eget anekdotiske bevis indikerer jo at med regelmessig stell er denne motoren fullstendig problemfri, men skulle jeg trodd alle advarslene var det jo en sensasjon hver gang jeg fikk start. Jeg håper noen har kunnskap og erfaringer om denne motorserien som de vil dele. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Har lest litt om saken tidligere, da jeg hadde en 2002 mod f225. Såvidt jeg husker var det på tørrsiden av eksos problemet oppsto. Jeg har ikke lest eller hørt om noen som har opplevd dette her til lands. I USA var det vel oppdaget helt til 2007 modeller Sitér dette innlegget Link to post
largo Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Det stemmer. Nei, jeg er fristet til å prøve meg. Har du noen generelle betraktninger rundt denne maskinen? Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Jeg har lest endel om det samme da jeg hadde veldig lyst på en båt med den motoren. Jeg lurer litt på om det kan ha en innvirkning at vannet der båtene ligger er så varmt? Har kun funnet forumer i varmere land som har hatt dette problemet. Jeg ventet med båtkjøp og ser om det dukker opp noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
largo Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Det med vanntemperatur lanserte min maskinist-kollega også. Kan muligens være en teori som har noe for seg. Det er jo verdt å merke seg at problemet så godt som ikke er beskrevet i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Vanntemperatur var i mine tanker og. Ellers en nydelig og solid motor. Byttet registerreim da den var 3 år over på tid. Så ut som ny, veldig kraftig? Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 28.Juli.2017 Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Vanntemperatur spiller stor rolle. Jobber endel på div oppdrettsanlegg i middelhavet og der er 4-5 år gamle motorer helt opptæret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.