Jump to content

Vaske båten utvendig mens den ligger på vannet?


Globe

Recommended Posts

Heisann, som fersk båteier og ny på sjøen så er det ufattelige mange spørsmål man kjenner som dukker opp. Har da hatt stor glede og nytte av å lese innlegg her inne. Takk for at det deles, svært nyttig :) 

 

Jeg har forsøkt å søke etter det jeg nå lurer på, men ikke funnet noen "treff". Tema er utvendig vask og dette dekkes godt her inne hva gjelder sesongstart og sesongavslutning, men hva med i løpet av sesongen?

 

Jeg har båtplass i Fredrikstad, rett ved Gamlebyen, Glommas utløp. Båten står dermed i brakkvann og elvas innhold, foruten selve vannet :wink: , gjør seg sterkt gjeldende på skroget. Mørk brunt dekke som går over i en lite passende gul nyanse før det hele da graderes seg til det hvite som da er "originalfargen". Vi vasker og pusser båten innvendig, men jeg føler et sterkt behov for å få gjort noe utvendig også :) 

 

Er det "innafor" og i det hele tatt mulig å ta en vask av vannlinja på båten mens den står på vannet, om ikke for annet å få bort noe av skiten? I så fall, hva kan man/bør man bruke da av kjemikalier og utstyr? 

 

Nå spør jeg før jeg i det hele tatt har forsøkt å vaske, men spørsmålet festet seg til hjernebarken i det jeg passerte båten på vei til jobb i dag og lysten til å få fjernet noe av det festet seg :) Noe løft av båt er ikke aktuelt, så dermed spørsmålet til dere her inne hva gjelder slikt type renhold i løpet av sesongen.

 

På forhånd takk for eventuelle svar og oppmerksomheten :) 

 

BTW: Båten vi har skaffet oss er en Askeladden 535 Invader, 17 fot, 115 Hk Mercury (2t) 2005 modell (båt og motor)  - Vi storkoser oss :) 

Askeladden.jpg

Bostedskommune: Fredrikstad 

Link to post
Share on other sites

På vår seilbåt har jeg svømt langs siden med en svamp, og hengt med én hånd i fotlista mens jeg har vasket med den andre. Jeg har ikke trengt spesielle vaskemidler, men så har ikke vannlinja vår vært så ille som din.

 

Har du tilgang på en gummibåt ville jeg vurdert å sitte i den og dra meg rundt båten mens jeg vasket med en vanlig båtshampo først. Alternativt fortøye et sted hvor du kan stå på brygge/utrigger og koste vannlinja med kost. Hvis ikke båtshampo er kraftig nok så ville jeg sett på sterkere varer. Hvis du søker på Båtplassen finner du masse info om hva folk har brukt for å bli kvitt misfargingen i vannlinja.

 

Det viktigste er nok å vaske ofte nok, så ikke møkka får skikkelig tak.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En slik-

http://www.biltema.no/no/Bat/Arer-padlearer-og-batshaker/Batshaker/Dekksborstesett-med-batshake-2000018113/

Sammen med ei bøtte med litt såpe.

Enten litt Zalo, eller en eller annen båt-vask-produkt.

Så blir det bra ?

Ja, da er vi to som tenker det samme ?

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erik: Den så VELDIG aktuell ut, for en test. Virker å være en god løsning da gitt både miljøperspektivet (busstoff og drivstoff), nytteeffekten (fart og drivstofforbruket) og det rent estetiske :)  Keelcrab så jo ut som nok en kjekk gadget til båten :-D :-) 

 

Ttor og Sørlandet2: Takk for tips. Innkjøp på gang i dag, vask i ettermiddag :) :thumbsup:

Bostedskommune: Fredrikstad 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...