Jump to content

Varmeklemming/ kompresjonstrykk Mariner 60 HK 1985


citroen

Recommended Posts

Under en båttur Lørdag med tung belastning på motoren(Mariner 60 HK 1985 mod.) og fullt turtall, fallt turtallet plutselig og jeg dro av gassen. Hørte ingen unormale lyder og prøvde litt fisking med flere start og stopp av motoren. Siste gang jeg nærmet meg land og skulle starte ville den ikke. Kom meg i havn med dorgemotoren og tenkte pluggene bare hadde blitt rå av mange oppstarter og lite turtall.

 

Prøvde å starte igjen i går og den startet med en gang. Kjørte litt ut på vannet og skulle øke turtallet men fikk bare ca 1/3 av full gass. kjørte inn igjen og tok av en og en plugghette og fant ut at det ikke ble noe forskjell når den øverste ble tatt av. Skrudde ut pluggen og et bittelite flak av lettmetall hang fast. Lyste inn i sylinderen men så egentlig ikke noe spesielt. Tenkte at det kunne være at stemplet hadde varmeklemt seg og så for meg resten av båtsesongen spolert. Kontaktet ravn´s garage som kunne fortelle at det var en svakhet med kjølinga til nettopp øverste sylinder. Tok derfor av dekslet på eksossiden på toppen og fikk sett litt inn på stempel og sylinder men kunne fortsatt ikke se noe oppsiktsvekkende. Det var først nå jeg tenkte på å ta en kompresjonstest og alle sylindrene hadde likt utslag. Nå ble jo målingen tatt på kald motor men likevel;

kan jeg være så heldig at motoren fungerer som den skal eller vil jeg miste kompresjonen i sylinderen når motoren blir varm etter oppstart? Har faktisk ikke sjekket om pluggen gnistret men det var hvertfall gnist i plugghetta og inn i fingrene mine!

Link to post

Hei!

 

På min 91-modell Mariner (60Hk) er det en funksjon som automatisk reduserer turtallet til under 2000 o/min dersom motoren tiltes for høyt opp under gange. Kan det være denne som er litt i ulage på motoren din? Jeg vet ikke om din motor har samme funksjon, og heller ikke hvordan denne mekanismen fungerer, men det kan sikket Ravns Garage fortelle deg noe om.

 

Når det gjelder motortemperatur, så kan denne sjekkes enkelt ved å legge hånda øverst på sylinderveggen etter at du har kjørt motoren varm. Det er ingen fare før motoren blir så varm at du ikke klarer å holde hånda der.

 

Lykke til!

Edited by Arvid_A (see edit history)
Link to post

Motoren startet som vanlig lett og jeg kjørte med variert belastning på motoren i ca 20 minutterv og trodde alt var såre vell. Men så sank turtallet så da antar jeg øverste sylinder har klemt seg igjen. Prøver heller å skaffe meg en ny motor etter ferien eller selger/bytter båpten i en snekke. Står på farten til å flytte til Mandal, så da får jeg ikke brukt båten før langt uti august likevel!

Link to post

- men har du konstatert at motoren/øverste sylinder virkelig blir for varm?

- dvs. at du kan utelukke andre og mindre alvorlige årsaker til at turtallet reduseres (som f.eks. manglende bensintilførsel/dårlig bensinpumpe/dårlig lufting i bensintank)? Har du f.eks. prøvd å pumpe med håndpumpa (ballongen) på bensinslangen når motoren sakker av?

 

Hvis motoren/øverste sylinder blir for varm, kan jo dette også ha naturlige og enkle forklaringer som saltavleiringer i termostat, sliten impeller osv.).

Link to post

Jeg har ikke kjent fysisk på motoren når den har stoppet hvor varm den er. Impelleren byttet jeg i fjor. Den har i all hovedsak gått i ferskvann sånn at det jeg såg av vannkanaler på toppen var gullende rene. Har innebygd tank med utlufting. All den tid det var et lite spon av lettmetall når jeg skrudde ut øverste plugg og to motorverksteder fortalte at det er en svakhet på disse motorene med klemming, har jeg gått ut fra det. Noe av problemet med for dårlig kjøling er jfr. Ravns garage at vannkjølinga går delvis gjenom bensinpumpa for å kjøle denne før vannet fortsetter til øverste sylinder. Denne patenten er senere erstattet med noe bedre... Kunne kanskje tro at hvis det var dårlig bensinpumpe at turtallet hadde sunket tidligere enn etter 20 minutters kjøring på over halv gass.

Edited by citroen (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...