Jump to content

Mercruiser 1.7 diesel: finnes det "trygge" årganger?

Kjettingkasse

Recommended Posts

Hei.

Er på utkikk etter en liten daycruiser på 18-21 fot og endel av disse har Mercruisers 1.7 liters dieselmotor. 

Frister med diesel og lave drivstoffutgifter, men disse motorene har jo et frynsete rykte med mange havarier. Samtidig er det en del som sier at på motorene fra 2005 og senere så er problemene løst.

Noen som vet? Ser på at par alternativer nå og begge er 2006 modeller.

Det var problemer med stempler på tidlige versjoner. Dise ble oppgradert en gang rundt 2005. Ikke sikker på når. Etter dette er ikke stempelhavari normalt. Enkelte har problemer med at wastegate setter seg fast og at turbotrykk kan bli for høyt. Varmeveksler har en tendens til  å gro igjen og bør renses ca hvert annet  år. Kan du skru litt selv så er dette overkommelig jobb.  Vedlikeholdskostnader er ellers olje, oljefilter, dieselfolter og sink på motor. Drev bør ha ny olje hvert år og belger hver femte år. Nye anoder ved behov.

Ingen elektronikk i styring og relativt enkel motor å vedlikeholde. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Vet du hvor mange % av disse  motorene som har havarert ? 

Nei, og jeg har  ingen kjennskap til disse  motorene. Har bare registrert at de ikke har verdens beste rykte, men det kan som du sier være noen årganger. Kjenner en som har denne i en 21 Ibiza, han har ikke hatt problemer, men han bruker båten 10timer i året, uten mye last og sjelden i plan.  Syntes også han betalte mye i service

En utenbords på en 20-22 foter (150-200hk) ville vært opp mot 3liter. En 1,7 liter må jobbe hardt i en fullastet båt tenker jeg... Men det er bare synsing..

Har selv hatt tre Yamaha 4T utenbords motorer, aldri noen problemer. Og skulle en utenbords havarere, så tar det deg en dag å få ny motor..

Jeg kjører en del, 120-130 timer i sesongen, og opp til 24-25 fot vil jeg valgt utenbords. Da kan du fortsatt få forbruk ned mot 1,2l/nm og med service etc vil utenbords ikke være dyrere. Men når vi kommer opp mot, og over 1,5l/nm da forsvinner min forkjærlighet for utenbords....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...