Kjettingkasse Startet 28.Juli.2017 Del på Facebook Startet 28.Juli.2017 Hei. Er på utkikk etter en liten daycruiser på 18-21 fot og endel av disse har Mercruisers 1.7 liters dieselmotor. Frister med diesel og lave drivstoffutgifter, men disse motorene har jo et frynsete rykte med mange havarier. Samtidig er det en del som sier at på motorene fra 2005 og senere så er problemene løst. Noen som vet? Ser på at par alternativer nå og begge er 2006 modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Noen sier også at problemet i hovedsak oppstår på tunge båter der motoren i utgangspunktet er i minste laget slik at den må jobbe tungt. Båten det dreier seg om her er en Uttern D55 så det burde vel være i den lette enden av skalaen. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Er vel bedre å velge en påhengsmotor en denne lille dieselmotoren. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
R.O Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Hebbe skrev 1 minute ago: Er vel bedre å velge en påhengsmotor en denne lille dieselmotoren. Hvorfor en innenbords med dårlig rykte på en så liten båt.. Service etc vil fort spise opp differansen i drivstoff utgifter... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 En påhnger er enklere å ha med å gjøre, billigere service og mere fart med samme antall hk. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
andersb Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Ja du har mindre drivstoffkost, men service kost blir mange gangern. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Det var problemer med stempler på tidlige versjoner. Dise ble oppgradert en gang rundt 2005. Ikke sikker på når. Etter dette er ikke stempelhavari normalt. Enkelte har problemer med at wastegate setter seg fast og at turbotrykk kan bli for høyt. Varmeveksler har en tendens til å gro igjen og bør renses ca hvert annet år. Kan du skru litt selv så er dette overkommelig jobb. Vedlikeholdskostnader er ellers olje, oljefilter, dieselfolter og sink på motor. Drev bør ha ny olje hvert år og belger hver femte år. Nye anoder ved behov. Ingen elektronikk i styring og relativt enkel motor å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 R.O skrev for 2 timer siden: Hvorfor en innenbords med dårlig rykte på en så liten båt.. Service etc vil fort spise opp differansen i drivstoff utgifter... Vet du hvor mange % av disse motorene som har havarert ? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 dieselfan skrev for 9 timer siden: Vet du hvor mange % av disse motorene som har havarert ? Nei, og jeg har ingen kjennskap til disse motorene. Har bare registrert at de ikke har verdens beste rykte, men det kan som du sier være noen årganger. Kjenner en som har denne i en 21 Ibiza, han har ikke hatt problemer, men han bruker båten 10timer i året, uten mye last og sjelden i plan. Syntes også han betalte mye i service En utenbords på en 20-22 foter (150-200hk) ville vært opp mot 3liter. En 1,7 liter må jobbe hardt i en fullastet båt tenker jeg... Men det er bare synsing.. Har selv hatt tre Yamaha 4T utenbords motorer, aldri noen problemer. Og skulle en utenbords havarere, så tar det deg en dag å få ny motor.. Jeg kjører en del, 120-130 timer i sesongen, og opp til 24-25 fot vil jeg valgt utenbords. Da kan du fortsatt få forbruk ned mot 1,2l/nm og med service etc vil utenbords ikke være dyrere. Men når vi kommer opp mot, og over 1,5l/nm da forsvinner min forkjærlighet for utenbords.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.