Lingefan Startet 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2017 (redigert) Ser etter RIB med gode sjøegenskaper i størrelse 15-17 fot. Muligens går til nød også 18 siden motoren sitter lenger foran bak på skroget enn på plastbåter. Den skal ha plass i en vik der en Coaster 16 gikk fint, men var på grensen, hvor den skal ligge fortøyd når den ikke brukes. Båten skal kun brukes i Kragerø på hytta og hovedbruksområde skal være at den gjør 28-30 på marsjfart og kan slenges fra seg i byen med en tamp foran uten å tenke mer over den. Bør dermed ikke være en man er så redd for. Den må gå bra i inntil 0,5 m skarpe bølger i frisk bris, og kan gjerne være litt artig å kjøre. Ønsker nok helst Yamaha-motor. Driftsikkerhet og enkelhet så man slipper oljepåfylling etc fremfor rå aks og lyd, derfor helst firetakter. Har sett mye på Zodiac pro open 550, men for det første er den for dyr og fin til å "slenge fra seg" og de selges omtrent ikke med Yamaha, men bare med etec som jeg er litt skeptisk til. Har også sett på Zodiac pro 500 med Yamaha 70 til halv pris av pro open 550 som jeg har holdt høyest en stund nå, men hvor godt går disse i sjøen? Og de er tydeligvis ikke selvlensende, men "regndrenerende". Noen med erfaring her? Så har vi Grand 480 eller 500 Golden line. De selges utelukkende med Yamaha som er et pluss, men ser litt stumpete ut i v-bunnen? Hva med Ballistic 550? De er nokså dyre. Brig? Capelli Tempest? Hvilken alternativer finnes og hvilken ville du valgt til mitt bruk? Da kanskje bortsett fra pro open 550, som sannsynligvis er best og klart dyrest. Tenkte prisklasse maks 150-200. Takk for alle svar. Redigert 29.Juli.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Janoho Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Har en pro 500 med etec 50, veldig fornøyd stort sett. Sjøegenskapene er veldig bra og båten er sprek med denne motoren. Kan lett ha mange folk oppi. lav vekt gjør at den er lett å kjøre på tilhenger og å få av og på. minus: setene er ikke særlig vanntette, må huske å ha på deksel ellers blir de våte og du får det ikke tørt igjen pga tjukk skumgummi et par instrumenter har røket, fant nye på ebay. styrekonsollen var litt dårlig festet, byttet skruene ellers er det jo lite stueplass i en rib.. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Har en Capelli 470 med DF50 som hyttebåt. Synes den er bra nok i sjøen, men du må ha større motor om du skal nærme deg 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 (redigert) Takk for svar, begge to. Hvordan er selvlenserordningene på de to båtene? Tenkte å ha minst 70hk og gjerne den fine firetakt Yamaha-motoren. Men alle slike båter på Finn er enten gamle eller har bare 50hk. Planer Zodiac 500 med 5 pers og 50hk, Janoho? Redigert 29.Juli.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Janoho Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 (redigert) Selvlensing er det ikke, kun en brønn akterut som tømmer seg når båten går i plan. det gikk greit å få den i plan med 6 voksne, tok litt lenger tid bare. Etecen er sterk, gjør33 knop pontong kan skiftes enkelt på zodiac iforhold til andre merker, sparer arbeidstimer Redigert 29.Juli.2017 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Samme på Capelli, altså at den tømmes på vei til plan. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Jeg orker ikke leve med et slikt kvasi-selvlenser-system, da båten skal klare seg selv mens den ligger på vannet uten tilsyn i lengre perioder av gangen. Da blir zodiac og tempest utelukket. Hvilke er det som er skikkelig selvlensende i denne rib-klassen? Grand 480 og 500 kanskje? Bør vel ved nærmere ettertanke kanskje ha mørke "rib-pølser" også så den ikke blir så stygg i vannlinjen. Har zoomet litt mer inn på Grand golden line jeg nå. Er de gode eller bare vanlig gode i sjøen? Fikk også tilbud på en brukt 2010 modell zodiac pro open 550 med Yamaha 115 firetakt. Den kan være perfekt. Og selger sier den er også skikkelig selvlensende. De er for dyre som nye og forhandlere nekter å selge med annet enn E-etc (og den motoren er utelukket for min del). Redigert 30.Juli.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
BårdK Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Jeg var litt kjapp, det ligger kun en desiliter eller to med regnvann ved førereposisjonen etter kraftig regnvær. Det forsvinner med en gang når båten løfter seg før den planer. Den klarer seg med andre ord uten tilsyn. Ellers er sorte pontonger praktisk når det gjelder rengjøring, men kan de ikke bli vel varme på gode sommerdager? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Noen med erfaring med Grand 480, eventuelt opp mot Grand 500. Synes 500 ser mye mer voksen og stilig ut og den kan ha hele 115hk Yamaha og gjør da godt over 40 knop. Men da koster den plutselig godt over budsjett og den er i tillegg i største laget. Så 480 som er 455cm lang (15 fot) kan ha 75hk. Tipper Yamaha 70 er perfekt på den båten. Lett 1 liters motor med bra trøkk og lavt forbruk. Stillegående og fin. Båten er skikkelig selvlensende og har god sitteløsning foran, faktisk bedre enn 500 modellen siden madammen eller den som sitter foran kan ha ryggpute og lene seg mot fronten som om det er en solseng. Om den er godkjent i sjøegenskaper og det ikke dukker opp uventede negative sider ved Grand 480 golden line tror jeg det kan være riktig båt. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
-morten- Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Hvorfor må du ha gummibåt? det finnes vel skjergårdsjepper i 16-18 fot som er egnet og med sikkelig dreneringssystem? sønnen sin jolle har selvlensende dørk, men går selfølgelig på bekostning av fribord! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lingefan Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 (redigert) Det er for å slippe å fender og bare legge båten innerst i båthavnen i Kragerø uten å tenke på noe mer. Det er håpløst vanskelig å få plass der sommerstid og riber bare legger seg til bryggen mellom alle andre bøter med en tamp i baugen. Derfor må det være "fryktelig" rib. Rett og slett et verktøy. Ellers hadde jeg nok beholdt Stormway X-17 jeg hadde. Redigert 1.August.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
andersb Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 selv rib må ha fendere, herper skrog på andre ellers :/ buuuu. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 andersb skrev 17 minutes ago: selv rib må ha fendere, herper skrog på andre ellers :/ buuuu. Det er jo ikke vårt problem. Hilsen en som notorisk fendrer fenderen min Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
BårdK Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 En annen fordel med rib'ene er at de stabiliseres av pontongene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) 20 hours ago, Lingefan said: Det er for å slippe å fender og bare legge båten innerst i båthavnen i Kragerø uten å tenke på noe mer. Det er håpløst vanskelig å få plass der sommerstid og riber bare legger seg til bryggen mellom alle andre bøter med en tamp i baugen. Derfor må det være "fryktelig" rib. Rett og slett et verktøy. Ellers hadde jeg nok beholdt Stormway X-17 jeg hadde. Trodde det var vannscooter som var løsningen på dette problemet? Redigert 2.August.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Jeg har sett hvordan tilstandene er i Kragerø! så jeg skønner at du ikke vil ha båt med blanke skrogsider! så en fersking som skulle legge til der en gang! endte med at han snudde å kjørte hjem! var mange som stod på land som kunne tenkt seg og tatt over spakene! hehe.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 ikke så god i sjøen - ben burde tåle det meste kragerø havn har å by på http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=19111&mid=52674 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lingefan Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) Mouche skrev for 3 timer siden: Trodde det var vannscooter som var løsningen på dette problemet? Bruker gjerne vannscooter, men i juli så er det så mange som handler med sine 20-30 fots landstedsbåter at det ikke er mulig å få plass med mindre du kaster deg inn mellom med en minst mulig rib med tamp i baugen. Før og etter juli er vannscooter genialt. Har alternativt lurt på å leie båtplass i byen. Så kan man slippe rib. Men rib er kjekt også på stappfullt Jomfruland, skåtøy cafe, andre steder man vet det er håpløst i fellesferien. Så på en Grand 480 og den blir for liten. Ser ut som en tenåringsbåt. Må nok fundere videre på dette og evt slå til på en pro open 550 og heller lage en annerledes fortøyningsløsning på hytta. Gidder ikke gå for mye på kompromiss med båt. Redigert 2.August.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 9 hours ago, Lingefan said: Bruker gjerne vannscooter, men i juli så er det så mange som handler med sine 20-30 fots landstedsbåter at det ikke er mulig å få plass med mindre du kaster deg inn mellom med en minst mulig rib med tamp i baugen. Før og etter juli er vannscooter genialt. Er godt kjent i/med Kragerø, og den enorme trafikkøkningen samt størrelse på båter som har funnet sted over det siste tiåret og vel så det. Mange år siden vi rett og slett ikke gadd å dra inn til Kragerø med mindre vi var der inne når butikkene åpnet for da fikk man fortsatt en plass. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Har en Ballistic 550 m/115 Etec. Jeg kan i hvertfall gå god for sjøegenskapene på den. Vi har hytte ved Strømtangen/Onsøy, og de som har gått forbi der i litt dårlig vær vet hvordan sjøen kan grave seg opp og bli skikkelig spiss og ubehagelig. Bare peiser på. Den båten er bygd for kjøring i sjø, og har ikke solseng og annet tull som tur-ribbene har. Nå blir selvsagt en 550 noe mer følsom enn en 650 eller 780, men for å være "bare" 18 fot tåler den MYE juling. Alle rekker og håndtak tåler at voksne folk klamrer seg fast med full kropsvekt, etter 8 år er det ingen knirking fra styreposisjon, ingenting løsner etc. Skikkelig bygget. Er ikke selvlensende, men leveres standard med doble lensepumper, VHF, dekksbelysning, docking lights på A-frame osv. Jeg vurderte også 550 Pro Open når jeg kjøpte, men fant at de fleste anbefalte Ballistic fremfor Zodiac ift kvalitet osv. Zodiac ble ofte omtalt som mer tur-ribb enn kjøre-rib. Har ikke kjørt en Zodiac, men kan ikke forstå en den skulle ta sjøen merkbart bedre enn Ballisticen. Redigert 4.August.2017 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.