Jump to content

Eberspacher X2/1 starter men smeller. Minner om ettertenning på gammel bil


Grand Banks jr

Recommended Posts

Hentet "ny" båt i går. Strålende fornøyd. Gammel Neptim 8000 som ser godt holdt ut, og med det som fremstår som gammel men velholdt VP TMD40. Hadde husketur på vei hjem fra Eidangerfjorden. Hjem er Fevik.

 

Den har også en gammel Eber som startet fint. Vet den er gammel fordi den er produsert i Vest-Tyskland... :-)

 

Forrige eier turte ikke bruke Eberen fordi den røyk så mye. Jeg startet den og det så normalt ut for meg. Skal jo brenne diesel. 

 

Kjørte den i hvert fall 2 timer i går. Ble kjølig mellom kl 21-24 på "nattseilasen". For meg så hørtes det ut som den hostet noen ganger (over motorlyden).

 

I dag morges prøvde jeg den på nytt. Da i stilleligge. Ville ikke starte. Startet så motoren, og med høyere spenning tente den.

 

Men den smeller altså. Slik som ettertenning på gammel bil, bare litt mer trøkk og mindre gnell. Sender da en fin røyksky med trøkk inn i nabobåten i båsen ved siden av. Stoppet derfor herligheten.

 

Hva kan dette skyldes?

 

Hvordan kan jeg best serve denne saken?

 

 

IMG_8737.JPG

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har søkt en del på google , og det kommer opp flere gamle tråder her på forumet. Men det er bare en "404 siden finnes ikke"-melding som kommer frem. 

 

Anders Haaby (husker hans fantastiske humor og skriverier) kommer frem som en kjenner av Eber X2, men vet ikke brukernavnet hans i dag. :-)

 

Hvordan finner jeg gamle tråder basert på deres gamle URLer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@Anders Haaby, du blir ofte referer til vedr Eber X2, har du et tips å komme med?

 

(Fant nå ut hvordan jeg kunne søke brukernavn :-))

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det kan bety at det er mye sot og koks i brennkammeret. Har hatt samme brenner for mange år siden. Renset brennkammer og den startet både lettere og brant jevnere. OBS. En lite plate asbest i brennkammeret. Ikke skrap på den. 

 

Link to post

Takk @Haba, jeg fant noen "oppskrifter" for rensing av brennere på nettet. Der skriver de at de brukte noe middel for å løse opp sot og koks etc. 

 

Vet du hvilket middel det er?

 

Bensin, diesel, rødsprit evt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 2 weeks later...

Har ikke fått gjort noe mer med dette ennå. Men oppdaget at filteret (sitter før pumpen som tikker) er ganske tomt. 

 

IMG_8855.JPG.68872df6fd63fbec3483ca61306e951d.JPG

 

Regner med at det skal være fullt?

 

Brenneren starter veldig greit, men den smeller som sagt. Kan det skyldes luft i dieselen?

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Bildet er ikke opp ned. Men retningen er nok riktig. 

 

Eberen er montert oppe på skottsiden. Det går en slange fra en 5 liters slange montert lenger ned og opp over eberen, deretter ned igjen. Dette er "by design" fra tidligere eier. Er stripset fast slik. Har ingen peiling på om det skal være slik eller ikke. (Har ikke monteringsanvisning til denne. )

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Synes  også at monteringen er underlig. Brennstoffpumpa skal stå i ca. 45 gr. med utløpet oppove mot tilkoplingen til brennkammeret. Filteret  kan fjernes og heller settes foran innløpet til pumpa. Plastslangen mellom pumpa og tilkoplingen til brennkammeret skal være tynn, men husker ikke dim.

Veldig viktig med rette dim .  på slangene.

Link to post

Nå har jeg "anelsen nyere" varmer - men vinkelen på pumpa er helt avgjørende for rett dieseltilførsel. 

 

Det filteret skal ha "utløp" på den delen som smalner innover på plasthuset. Poenget med formen er at møkk skal kunne samle seg i bunnen.  

Link to post

Skal få tatt et "oversiktsbilde". Må ned i båten igjen. :-)

 

Pumpen står skrått mener jeg. Men tilførselsslangen går fra tanken og opp i en bøy (loop) før den kommer inn i filteret som jeg har tatt bilde av, og deretter opp i pumpen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Se der ja.

 

I mellomtiden har jeg vært og kjøpt filter, drivstoffslange 5mm, rustfrie slangeklemmer og lampeolje for å "kjøre den ren". 

 

Biltema er en av de nærmeste butikkene mine, og har åpent når jeg trenger det, så der ble det kjøpt inn :-)

 

IMG_8856.JPG.90ca9e345f1a7296c3980d00b8585a0f.JPG

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...