Grand Banks jr Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 (edited) Hentet "ny" båt i går. Strålende fornøyd. Gammel Neptim 8000 som ser godt holdt ut, og med det som fremstår som gammel men velholdt VP TMD40. Hadde husketur på vei hjem fra Eidangerfjorden. Hjem er Fevik. Den har også en gammel Eber som startet fint. Vet den er gammel fordi den er produsert i Vest-Tyskland... :-) Forrige eier turte ikke bruke Eberen fordi den røyk så mye. Jeg startet den og det så normalt ut for meg. Skal jo brenne diesel. Kjørte den i hvert fall 2 timer i går. Ble kjølig mellom kl 21-24 på "nattseilasen". For meg så hørtes det ut som den hostet noen ganger (over motorlyden). I dag morges prøvde jeg den på nytt. Da i stilleligge. Ville ikke starte. Startet så motoren, og med høyere spenning tente den. Men den smeller altså. Slik som ettertenning på gammel bil, bare litt mer trøkk og mindre gnell. Sender da en fin røyksky med trøkk inn i nabobåten i båsen ved siden av. Stoppet derfor herligheten. Hva kan dette skyldes? Hvordan kan jeg best serve denne saken? Edited July 29, 2017 by Grand Banks jr (see edit history) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Posted July 29, 2017 Author Share Posted July 29, 2017 Har søkt en del på google , og det kommer opp flere gamle tråder her på forumet. Men det er bare en "404 siden finnes ikke"-melding som kommer frem. Anders Haaby (husker hans fantastiske humor og skriverier) kommer frem som en kjenner av Eber X2, men vet ikke brukernavnet hans i dag. :-) Hvordan finner jeg gamle tråder basert på deres gamle URLer? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 Spør Ingar eller BlissX. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted July 29, 2017 Author Share Posted July 29, 2017 @Anders Haaby, du blir ofte referer til vedr Eber X2, har du et tips å komme med? (Fant nå ut hvordan jeg kunne søke brukernavn :-)) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Haba Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 Det kan bety at det er mye sot og koks i brennkammeret. Har hatt samme brenner for mange år siden. Renset brennkammer og den startet både lettere og brant jevnere. OBS. En lite plate asbest i brennkammeret. Ikke skrap på den. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted July 29, 2017 Author Share Posted July 29, 2017 Takk @Haba, jeg fant noen "oppskrifter" for rensing av brennere på nettet. Der skriver de at de brukte noe middel for å løse opp sot og koks etc. Vet du hvilket middel det er? Bensin, diesel, rødsprit evt? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Haba Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 Vet ikke hvilket middel som blir brukt, men koksen sitter fast. Jeg måtte skrape forsiktig. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 (edited) Har ikke fått gjort noe mer med dette ennå. Men oppdaget at filteret (sitter før pumpen som tikker) er ganske tomt. Regner med at det skal være fullt? Brenneren starter veldig greit, men den smeller som sagt. Kan det skyldes luft i dieselen? Edited August 7, 2017 by Grand Banks jr (see edit history) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Er bildet opp ned? Om ikke så står vel det filteret feil vei? Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 Bildet er ikke opp ned. Men retningen er nok riktig. Eberen er montert oppe på skottsiden. Det går en slange fra en 5 liters slange montert lenger ned og opp over eberen, deretter ned igjen. Dette er "by design" fra tidligere eier. Er stripset fast slik. Har ingen peiling på om det skal være slik eller ikke. (Har ikke monteringsanvisning til denne. ) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 Fant en manual, men ikke funnet svaret på mitt spørsmål ennå. Fant en god tegning dog: Fra org manual: http://grisslan.blogspot.no/p/tekniska-dokument.html Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Haba Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Synes også at monteringen er underlig. Brennstoffpumpa skal stå i ca. 45 gr. med utløpet oppove mot tilkoplingen til brennkammeret. Filteret kan fjernes og heller settes foran innløpet til pumpa. Plastslangen mellom pumpa og tilkoplingen til brennkammeret skal være tynn, men husker ikke dim. Veldig viktig med rette dim . på slangene. Quote Link to post
Bitteliten Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Nå har jeg "anelsen nyere" varmer - men vinkelen på pumpa er helt avgjørende for rett dieseltilførsel. Det filteret skal ha "utløp" på den delen som smalner innover på plasthuset. Poenget med formen er at møkk skal kunne samle seg i bunnen. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 Skal få tatt et "oversiktsbilde". Må ned i båten igjen. :-) Pumpen står skrått mener jeg. Men tilførselsslangen går fra tanken og opp i en bøy (loop) før den kommer inn i filteret som jeg har tatt bilde av, og deretter opp i pumpen. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Høres rart ut å ha "svanehals" mellom tanken og pumpa... pumpa bør ha nok led å suge diesel opp stigerøret i tanken. det filteret er standard filter til noen tikroner. Om du ikke vet alderen på det er det ok greit å bytte det http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Branslefilter/ Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 7, 2017 Author Share Posted August 7, 2017 Se der ja. I mellomtiden har jeg vært og kjøpt filter, drivstoffslange 5mm, rustfrie slangeklemmer og lampeolje for å "kjøre den ren". Biltema er en av de nærmeste butikkene mine, og har åpent når jeg trenger det, så der ble det kjøpt inn :-) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts