mikkel Startet 29.Juli.2017 Del på Facebook Startet 29.Juli.2017 Nyinstallert MD2030 C i stedet for den gamle MD7A. Masser av artige problemer, girspaken virker motsatt, gass fungerer ikke mm - men det jeg sliter mest med er at den tilsynelatende ikke kjøler skikkelig. Så tok ut kjølerøret fra varmeveksleren, fjernet masse gamle skjellbiter og staket opp alle gjennomgangene, men nå lurer jeg litt på hvilken vei denne skal monteres igjen? Ifølge dokumentasjon skal det stå "UP" men det er jeg ikke kar om å finne.. så det logiske (for meg) vil være at de to hullene inn i røret peker ned, da jeg innbiller meg at det er derfra den varme kjølevesken kommer? Eller tenker jeg feil? /mikkel Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 (redigert) Ja. Hullene skal vel opp. Da slipper luften ut og kjøleren fylles med vann. Redigert 29.Juli.2017 av Vindøyet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Takk for svar, da prøver jeg det. /mikkel Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Magefølelsen var fortsatt ikke helt enig, så jeg googlet litt mer og kom over denne tråden: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?286106-volvo-md2030-heat-exchanger hvor de store hullene skal ned, og luftehullet opp. Må innrømme at jeg ikke hadde lagt merke til luftehullet før.. Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 4.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2017 Hva er "normal" driftstemperatur på en slik motor? jeg føler den er for varm.. det lukter varme gummislanger og jeg klarer så vidt å være borti varmeveksleren... Har: - skiftet alle slanger som fører saltvann inn i båten, fra separat inntak - skiftet impeller - hatt ut og renset "silen" (se over) - kjørt gjennom systemrens og skiftet kjølevæske - montert sjøvannsfilter, ser at motoren suger inn vann - inspisert eksos-utblåsning, ser ut som om det er relativt mye vann som kommer ut Her skal det tilføyes at jeg har et rustfritt eksosbend av hjemmelaget type, og for å få kjølevannet ut har jeg satt på en slangestump mellom varmeveksler og bend - men trodde ikke at det skulle ha så stor betydning. Dimensjonen på eksos og kjølevannsnippel ser for meg ut til å være tilstrekkelig og vel så det. Temp-føleren som orginalt sto i motoren tok kvelden, så jeg kjøpte et biltema-instrument og monterte medfølgende sensor vha en overgang fra Maritim. Har instrumentet på ca 2,5 meters kabel unna sensor. Har også et digitalt instrument der jeg har droppet sensoren inn i returinntak fra varmesløyfe.. Var ute og kjørte en times tur i går for å se hvordan dette oppførte seg. Biltema-sensoren gikk raskt opp til rundt 100 grader (iflg instumentet), mens det digitale instrumentet etterhvert gikk opp til 83-84 grader - og ble liggende stødig der. Forsøkte å høre etter ulyder eller liknende fra motor, men kan ikke umiddelbart høre noe slikt. Så - bør jeg være bekymret, eller bare hive biltema-instrumentet? Dersom det var noe fundameltat galt ville vel dig.tem. fortsatt videre oppover og ikke stått rolig på 84 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Termostaten begynner å åpne på 75 grader og fullt åpnet på 87 grader. Så da er du vel innenfor på intervalet. Du finner svensk motormanual på www.volvopenta.com Får du mye hvit røyk/damp ved høyt turtall og belastning har du for dårlig kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.