Jump to content

Riktig montering av kjølesil på MD2030C


mikkel

Recommended Posts

Nyinstallert MD2030 C i  stedet for den gamle MD7A. Masser av artige problemer, girspaken virker motsatt, gass fungerer ikke mm - men det jeg sliter mest med er at den tilsynelatende ikke kjøler skikkelig. Så tok ut kjølerøret fra varmeveksleren, fjernet masse gamle skjellbiter og staket opp alle gjennomgangene, men nå lurer jeg litt på hvilken vei denne skal monteres igjen? Ifølge dokumentasjon skal det stå "UP" men det er jeg ikke kar om å finne.. så det logiske (for meg) vil være at de to hullene inn i røret peker ned, da jeg innbiller meg at det er derfra den varme kjølevesken kommer? Eller tenker jeg feil?

 

/mikkel

Link to post
  • 1 måned senere...

Hva er "normal" driftstemperatur på en slik motor? jeg føler den er for varm.. det lukter varme gummislanger og jeg klarer så vidt å være borti varmeveksleren...

 

Har:

- skiftet alle slanger som fører saltvann inn i båten, fra separat inntak

- skiftet impeller

- hatt ut og renset "silen" (se over)

- kjørt gjennom systemrens og skiftet kjølevæske

- montert sjøvannsfilter, ser at motoren suger inn vann 

- inspisert eksos-utblåsning, ser ut som om det er relativt mye vann som kommer ut

 

Her skal det tilføyes at jeg har et rustfritt eksosbend av hjemmelaget type, og for å få kjølevannet ut har jeg satt på en slangestump mellom varmeveksler og bend - men trodde ikke at det skulle ha så stor betydning. Dimensjonen på eksos og kjølevannsnippel ser for meg ut til å være tilstrekkelig og vel så det.

 

Temp-føleren som orginalt sto i motoren tok kvelden, så jeg kjøpte et biltema-instrument og monterte medfølgende sensor vha en overgang fra Maritim. Har instrumentet på ca 2,5 meters kabel unna sensor. Har også et digitalt instrument der jeg har droppet sensoren inn i returinntak fra varmesløyfe..

 

Var ute og kjørte en times tur i går for å se hvordan dette oppførte seg. Biltema-sensoren gikk raskt opp til rundt 100 grader (iflg instumentet), mens det digitale instrumentet etterhvert gikk opp til 83-84 grader - og ble liggende stødig der. Forsøkte å høre etter ulyder eller liknende fra motor, men kan ikke umiddelbart høre noe slikt.

 

Så - bør jeg være bekymret, eller bare hive biltema-instrumentet? Dersom det var noe fundameltat galt ville vel dig.tem. fortsatt videre oppover og ikke stått rolig på 84 grader?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...