Jump to content

Problem med turbo på Penta D3 190

Atiki1

Recommended Posts

Det er ALT for høyt turtall uten belastning. De er vel forøvrig sperret på 12-1500 tror jeg... Nå må du først løse problemet. Det er mulig det løser seg ved kjøring i belastning, men en rens er nok på plass. Obs, hvis de ikke løsner fort så skal du ikke kjøre på med mye belastning. Det kan skade mer. Jeg tror "ulyden" mener at du i fremtiden må ikke kjøre alt for lenge i kosefart, men gjerne inn i området der turbo er aktiv i perioder. I tillegg er det viktig også å "kjøre ned" motorene før du skrur de av etter lenger tid i høy fart, og ikke rett inn til brygga med glødende turbo. Bruk gjerne de siste 10 minuttene av turen på lav fart for å kjøle ned spetakkelet.

Høne, øl og hornmusikk!

Korrekt det caos sier. Å ruse motoren uten belastning er bortkastet. Kjør den slik at du får opp ladetrykket og actuator beveger dyseringen. Da er det mindre sansynlighet for at de setter seg fast. Å varm kjøre motoren før belastning er like viktig som å kaldkjøre motoren før den blir stoppet. Gods temperaturer på flere hundre grader er vanlig ved høy belastning. Stoppes motoren når den er så varm risikerer man at kjølevann koker og olje kokser.

Tror ikke denne motoren er spesiell. Eksos temperaturer på 600 grader inn på turbo er ikke uvanlig samt svært høye forbrennings temperaurer gjør at gods i topp og eksos manifoild kan bli svært varme. Reduseres last til tomgang  blir eksos temperaturene bare et par hundre og etter noen minutter er mye av varmen i godset kjølt bort. Stopper du motoren momentant stopper kjølevanns sirkulasjon. På større motorer er det ikke uvanlig med etterkjølings pumpe om motoren må stoppes uventet. På nyere biler med start stop automatikk er vannpumpen gjerne eletrisk av samme grunn.

Takk for nyttige innspill alle sammen. Jeg har en tendens enten å kjøre i kosefart under 1500 omd. Ellers i transport strekk ligger jeg som oftest på 3000 omd i Ca 20 kn. Og da blir det gjerne statisk i 1 til 2 timer. Forstår vel nå at jeg bør variere noe mer. ?

Takk for hjelpen. Så får jeg se hvordan det går utover sessongen. 

Erik R ?⚓️

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...